Slitt dekk vs slitt kjede

Prat om tung MC.
Post Reply
Speedy Gonzales
MC: Z1000 08

Slitt dekk vs slitt kjede

Post by Speedy Gonzales »

No har det seg sånn at eg tror ikkje eg har råd til å få den helt 100% før i mai og eg kunne tenkt meg å fått den ut litt før dette..

Det er har igjen er dekk og kjede, dekket er litt slitt (men brukanes) og har fått en stor og lang sprekk i seg og må byttes mens kjeden bare er utslitt..

Hva hvis eg passer på at kjeden er stram hele tiden, vil det fortsatt være stor fare for at den ryker??

Hva ville dere kjøpt først hvis det skulle vise seg at eg tok sykkelen ut før mai?
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
TheDuke2

Post by TheDuke2 »

Jeg ville valgt dekk ,det er hvertfall tryggest om man tenker sikkerhet ,tenker man mest på sykkelen så ville jeg valgt kjedet :)
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Kjedet skal ikke være helt stramt, da ryker det vel ganske kjapt. På sportsykler er det vel 2-3cm slakke som er normalt, og på sykler med lengre fjæringsvei, type offroadere og liknende, så er det 5-7cm slakke. Veldig viktig å holde seg innenfor disse målene, ellers er punktstrekk et faktum før du får sagt "a". Får du punktstrekk er det bare å kaste kjedet.
Speedy Gonzales
MC: Z1000 08

Post by Speedy Gonzales »

Ja, eg er klar over det med "slakken"

Tror eg går for kjedet, satser på at dekket holder.. takker for svar
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
Keihin

Post by Keihin »

"Ja takk, begge deler" sa Ole Brumm. Passer utrolig bra her. Et dekk med lang sprekk i høres mistenkelig ut som en produksjonsfeil. Sånnt leker man ikke med, da dekk som eksploderer sjelden får noe koselig utfall for verken fører eller sykkel.

Skaff tilveie de 2 ekstra tusenlappene vil nå jeg si, men hvis du absolutt _må_ velge så ta dekk og pass på at ikke kjedet er for strammt (Sjekk at det er slakke hele runden etter justering pga lokale strekkpunkter).

Husk at kjedet er i stand til å låse bakhjulet ditt hvis det ryker. Det kan også knuse motorblokka ved utgående aksel.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Post Reply