Første mc

Prat om tung MC.
Post Reply
Ã…smund

Første mc

Post by Ã…smund »

Hei.. Skal kjøpe min første sykkel no.. Holder på med lappen. Så det jeg lurer på er hvilke sykkel jeg skal velge.. Får mange forskjellige råd, men de fleste sier at en billig touring sykkel er bra da forsikring er billig og grei første sykkel. Er dere enige? Jeg har sett på Yamaha FZ 750 86 mod. og Honda CBX 750. Begge fra ca 86. Bra sykler? Kom gjerne med tips ol. Trenger å høre hva andre mener, blir lettere da!!
Cartman

Post by Cartman »

Nr 1: gratulerer på "den rette siden" :D
nr 2: gå å sitt på diverse sykler, hjelper lite om forsikringen o.l. er billig om du ikke liker/sitter godt på den. Det har endel å si hvor høy du er.
En eldre touring sykkel burde gi deg et rimelig (økonomisk) innblikk i hvordan det er å kjøre sykkel. Både FZ`en og CBX`en er velkjente sykler.. er du fingernem? (= kan mekke selv?)
-- Honda VFR (04) --
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Velkommen til forumet :D

Som første sykkel så er det inget fasit svar egentlig. Følg ditt innerste begjær så faller valget mer naturlig. MEN, det er nok ikke dumt å velge en sykkel som ikke er helt verst i første omgang. Saken er å komme seg ut på veien å få erfaring. Er selv ikke den aller mest erfarne, men vi alle må jo starte en plass.Man må bare finne seg sin "greie", sitt segment innen tohjulinger som appelerer én. Noen liker touring, noen liker offorad, andre liker sport osv. Så får man la lommeboka, eller banken, bestemme hva man vil ha.
Bruk de ulike søkemotorer for brukte kjøretøyer til å finne doningen som passer DEG.

http://www.autodb.com/mc

http://www.finn.no/finn/mc

http://www.mcborsen.no

http://www.tohjul.com

http://www.motortorget.no

osv

Spør gjerne mer :)
bandit
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird

Post by bandit »

Hei Åsmund!

Velkommen til forumet, og velkommen til "den rette siden" som Cartman så fint formulerte det. Jeg startet med en 92 modell suzuki bandit 400. Med sine drøyt 50 hk og knappe 190 kg (inkl. olje, bensin osv) er dette en perfekt nybegynnersykkel spør du meg. Den er rimelig sprek (0-100 på under 5 sek, toppfart 180km/t+) og veldig lettkjørt! Jeg har kjørt en '88 FZ750, og må si at denne er mye mye mer krevende å kjøre. Det er forøvrig en god kamerat av meg som har denne FZ'en, og da vi kjørte sammen i fjor sommer hadde jeg ingen problemer med å holde følge på Banditen min.. Faktisk kjørte jeg fra han på litt svingete veier, eller når vi tråklet gjennom trafikken. Men selvfølgelig, han trekker fra hvis vi kjører i hastigheter langt over "lappen"-grensen på lite trafikkerte motorveier.. Jeg kan på det sterkeste anbefale Bandit 400 som første sykkel, og det er med tungt hjerte jeg nå skal selge min.. Ta gjerne kontakt hvis du vil vite mer om sykkelen generelt, eller om du er interessert i å kjøpe min.. 8)
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Jeg henter fram et sitate fra MC-avisen (uten at jeg vet så mye om riktigheten av det selv):

- "Motorsykler fra 90-tallet eller nyere er solide og bare ytterst sjelden er det svakheter og problemer med disse. Er det derimot snakk om sykler helt tilbake til 80-tallet kan det være et sjansjespill. Da kan en større service og bytte av slitedeler fort komme på 10-12000 kroner."

AtW
bangiman

Post by bangiman »

bandit: Jeg er på leting etter sykkel jeg og (må ordne pengene først), har lett litt rundt etter en bandit 400 da denne virker som en gusntig første gangs sykkel. Jeg har kun funnet en annonse her i norge, er det virkelig så få av de? Har du lagt ut en annonse?
Gixxerman

Post by Gixxerman »

ATWindsor wrote:Jeg henter fram et sitate fra MC-avisen (uten at jeg vet så mye om riktigheten av det selv):

- "Motorsykler fra 90-tallet eller nyere er solide og bare ytterst sjelden er det svakheter og problemer med disse. Er det derimot snakk om sykler helt tilbake til 80-tallet kan det være et sjansjespill. Da kan en større service og bytte av slitedeler fort komme på 10-12000 kroner."

AtW
Det der blir altfor vagt. Kan heller kaste kron og mynt :roll:
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Gixxerman wrote:
ATWindsor wrote:Jeg henter fram et sitate fra MC-avisen (uten at jeg vet så mye om riktigheten av det selv):

AtW
Det der blir altfor vagt. Kan heller kaste kron og mynt :roll:
Hva mener du er for vagt? At det er mindre problemer med sykler fra 90-tallet, eller estimatet om utgifter?

AtW
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Det blir for lite detaljert til at hvertfall jeg sitter igjen med noe info jeg kan bruke. Altså for vagt. Å si at det ytterst sjelden er problemer med sykler fra 90-tallet er jo som å skyte blink med bind for øya. Den infoen kan jo få en intetanende til å tro at det bare er tut og kjør og at det ikke spiller noen rolle for hvilken sykkel man velger herfra, fordi sjangsen "er" så liten...

Og enda en ting:
Da kan en større service og bytte av slitedeler fort komme på 10-12000 kroner.
Det kommer helt ann på sykkelen,fra tilfelle til tilfelle, og hva som må utføres. Hvor har de 10-12000kr ifra ?
bandit
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird

Post by bandit »

bangiman wrote:bandit: Jeg er på leting etter sykkel jeg og (må ordne pengene først), har lett litt rundt etter en bandit 400 da denne virker som en gusntig første gangs sykkel. Jeg har kun funnet en annonse her i norge, er det virkelig så få av de? Har du lagt ut en annonse?
Hei Bangiman.
Jeg har ikke lagt sykkelen ut på nett enda, må ta noen bilder av den først. Jeg har ikke sånn bråhast med å selge, så det gjør ikke noe om du trenger et par mnd på å skaffe penger dersom vi blir enig om en handel. Jeg måtte også lete lenge før jeg fant bandit'en min. Kom frem til at dette var den perfekte sykkel for meg etter å ha snust litt på bikez.com og forhørt meg med andre. Hvis du sjekker profilen min, finner du MSN-adressen min. Legg meg til i kontaktlisten din, så kan vi ta en prat en dag..? 8)
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Post Reply