Page 1 of 9
NPNG
Posted: 15 Mar 2006 11:36
by NPNG
Tenkte jeg skulle lage meg en blogg/worklog her... Prosjektet mitt har strekt seg ut såpass langt i tid nå at det er på tide å dokumentere litt... hukommelsen er ikke hva den en gang var...
Har hatt to motoriserte tohjulinger med såpass volum at det er noe å nevne; en Honda CB 350T 1974 mod og en BSA B33 500 1954 mod (Har hatt et lass med mopeder og crossere) Selv er jeg 1979 mod.
Kjøpte beezer'n i Haugesund en sommerdag for 3(?) år siden, jeg bor på østlandet så det blei en dagstur på ca 100 mil i en gammel Passat med henger (anbefales ikke).
Her er noen bilder av hva jeg kom hjem med:
Dette er tatt før demontering for 5 år siden:
Kommer med mer, men først er det lunsj

Posted: 15 Mar 2006 11:50
by NoName
Dette blir spennende å følge med på.
Du er ikk helt ny her på mc-frumet, men velkommet alike vel..

Posted: 15 Mar 2006 12:57
by NPNG
Mange takk! Har bare hatt noen gjesteopptredner her så langt, men har planer om å komme for fullt nå.
Her er ramma før oppstart:
Ramme etter sliping og grunning:
Motor i biter, den stakkar'n hadde ikke fått stellet sitt på en stund:
Fant et bilde av B33'n i god original stand:
Her er et bilde jeg tok med tlf. etter første prøvemont:
Etter dette ble jeg litt dårlig til å ta bilder, men her er et fra i fjor sommer, det ble tatt rett før første startforsøk:
Etter noen hundre tråkk på kicken fyra svinereiet med brøl, hele skyssen sto og hoppa på gulvet og øresusen meldt seg med en gang. Det var en lykkelig dag...
Siden det høyre beinet mitt nesten fikk varige mén av all tråkkinga, bestemte jeg meg for å la magneten få en overhaling... håper jeg får den igjen før veien er bar...
Det har oppstått en del ting underveis, og som dere kan se av de andre innlegga mine har jeg fått god hjelp her på forumet.
Takk til alle bidragsytere!
Siste nytt følger om kun kort tid...
Posted: 15 Mar 2006 14:09
by NoName
Enig med deg at du bør bytte gaffel ja. Jeg ville valg en kortere, slik at sykelen blir "horisontal" hvis du skjønner. Slik som den er nå så "steiler" den, og det er ikke noe jeg syns er fint.
Hadde det vært meg ville jeg fått raka ut styrehodet, og satt på en passende gaffel. Husk at forspranget må være riktig.
Jeg ser for meg mange løsninger med prosjektet ditt, så dette kan bli morrsomt å følge med på.
Jeg ville gått for et "chopper" stuk, men mulig du vil ha den mest mulig orginal?
Kan du ta et bilde av sykelen i fra siden tror du?

Posted: 15 Mar 2006 14:31
by NPNG
Helt riktig at den steiler ja... fint er det absolutt ikke. Jeg datt av lasset litt når du nevnte forspranget... kan du utdype?
Ang. bilder fra siden så skal jeg få tatt noen, det eneste jeg har er dette:
Original eller ikke bryr jeg meg ikke om, eneste bekymring er godkjenning hvis det blir gjort for mye med ramma...
Her er et bilde som viser litt av den "looken" jeg er ute etter:

Posted: 15 Mar 2006 14:36
by NPNG
Har lagd en prototype til sete som jeg ble ganske fornøyd med... særlig med tanke på at jeg gjorde alt selv... må nok til noen endringer før det er helt bra, men det nærmer seg.

Posted: 15 Mar 2006 15:16
by brap
NPNG wrote:Jeg datt av lasset litt når du nevnte forspranget... kan du utdype?
Forspranget og vinkelen er med på å bestemme sykkelens tendens til å rette seg opp i svinger, og hvilken grad av retningsstabilitet den har.
Det er helt essensielt at du tenker over dette når du endrer på sykkelens geometri. Det finnes masse om emnet på nett og i diverse bøker.. prøv å søke etter rake og trail.

Posted: 15 Mar 2006 15:42
by NoName
Forspranget er forholdet mellom den
røde og den
blå streken på bildet under.
Det mange gjør feil er at de kun raker ut kronen. Da vil forspranget bli feil, og man vil få dårlige kjøreegenskaper. Bildet under viser negativt forsprang, som man gjerne får med rakbar krone.
Holder man forholdet mellom hode og krone rett, kan man ha laaange gaffel.
Husker jeg riktig så bør man ha positiv forsprang. Men jeg husker ikke hvor mye. bildet under viser 3", men jeg er ikke sikker på om det er rett. Det kommer litt ann på andre ting også. Leste en del om dette før, men finner det ikke i farten. Blir det aktuelt kan jeg lete litt mere å se om jeg finner det.
Du finner flere kalkulatorer på dette på nettet. Hvis du vil kan jeg hjelpe deg.

Posted: 15 Mar 2006 22:00
by Gixxerman
Den var skikkelig tøff den med lang gaffel

Her snakker vi saker

Posted: 16 Mar 2006 00:12
by KØLLA
Njaaaaaa, tøff eller ei. Syntes det ble et chopper offroad look på dette bygget. Hmmm, offroad med webbgaffel kan jeg ikke huske å ha sett tidligere.
Posted: 16 Mar 2006 00:29
by NoName
Ble?
Det er nå det skal bli..

Posted: 16 Mar 2006 00:42
by Gixxerman
Det viser bare at folk tørr å kjøre sin egen linje. Gi karen litt cred da, det ser jo tøft ut

Posted: 16 Mar 2006 01:00
by Shortybebeh
Spennende!
Den kommer til å bli fet!

Posted: 16 Mar 2006 08:03
by NPNG
Offroad med webb blir den nye trenden etter jeg er ferdig med denne
Bra dere kommer med tilbakemeldinger, alltid gøy å høre hva andre synes. Kan enda skje mye med stuket på den her før jeg er ferdig... veien blir til mens jeg går...
Knipsa noen nye bilder i går etter jeg fikk rivi av webben:

Posted: 16 Mar 2006 09:45
by indianeren
spennende prosjekt:)
Kan anbefale Ekeberg markedet eller Biri markedet...du finner sikkert en forgaffel der. Regne med at du sjekker innom
http://www.nvmc.no en gang iblant?
sort matt tank med flammer hadde vært kuult:)