Hjelp meg med en liten vår "gjør det selv service"

Verksted for moped, scooter, lett mc og ATV
User avatar
doffern89
Posts: 86
Joined: 18 May 2005 15:06
Location: Lørenskog

Hjelp meg med en liten vår "gjør det selv service"

Post by doffern89 »

Afton!

Sykkelen det gjelder er en Honda Nsr 125 2000 model.
Jeg skal gjøre dette kort:
1) Kjede på sykelen min trenger virkerlig å strammen skikerlig opp! Skal jeg da løsne på boltene som felg og hjul sitter fast i eller skal jeg kun stramme på den "kjedestrammern". MERK: Kjedet er virkerlig slakt!

2) Jeg har desverre ikke tatt ut bateriet. (fomlete gjort av meg). Betyr det nå da at dette er helt dødt og uoppladerig?

3) Oljeskift: Er nå dette en spessiel sak? Er det en skrue i bånd som skal ut og på med ny bare?

4) Jeg må bytte hovedøyspærene forran. Går vel fint ann og gjøre dette selv?

5) Luftfilteret bør jeg kansje skylde og rense?

6) EVT!!

TAKKER FOR ALLE INNLEGG! Hadde gjort seg da sykkelen snart skal selges! Med vennlig hilsen nåværende nsr pilot!
Nsr 2000 modell. Ønsker pent brukt cagiva mito!
Tore^NSR
Posts: 1467
Joined: 17 May 2005 21:19

Post by Tore^NSR »

du må løsne skruene som holder dekket på plass,så stramme "kjedestrammeren"

Hovedlyspæren greier du fint å skifte selv
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Løsne tverrbolten så det er helt løst. Nå er jeg ikke helt sikker på hvordan det er på akkurat den 125'n, men det er hvertfall vanlig ved en del sykler at det stikker ut en bolt bak på hver side av svingarmen. Innpå disse er det festet to muttere som er innerst mot svingarmen. Først løsner du den bakerste helt så den er litt unna den andre(gjøres på hver side). Så tighter du til den innerste mutteren, men det er viktig å ta det varsomt. Ta en kvart til en halv omdreining om gangen. Justér likt på hver side(viktig). Så sjekker du kjedet etter hver gang du har justert. Det er enkleste om man er to til jobben, for da kan den ene sitte på sykkelen, mens den andre sjekker slakken. Man skal sjekke slakken når man sitter på sykkelen, og ikke når den bare står rett opp og ned. På en slik sykkel du har, er det vanlig med 2-3cm slakke. Ta med en tommestokk, så holder man den bare inntil svingarmen og drar kjedet opp og ned. Da får man det skikkelig hvertfall. Når ønsket slakke er funnet, skrur man på strammemutteren(den ytterste/bakerste) til den kommer inntil den innerste mutteren. Så er det bare å stramme tverrbolten igjen. Voilá.

Oljeskift er ingen hokus pokus. Kjør sykkelen varm. Kan bare la den gå på tomgang et par-tre minutter. Så må du vente noen minutter den oljen som ligger rundt om i motoren har kommet ned i bunnpanna igjen. Så er det bare å skru ut bunnpluggen, og selvsagt ha noe under for å få samlet opp oljen. Grunnen til at man skal kjøre motoren varm er at man da får med seg mest mulig av den gamle oljen, da den blir mer tyntflytende. Alltids kjekt å bytte oljefilter i samme slengen.

De andre punktene kan kanskje noen andre svare på.
chopperen
Posts: 175
Joined: 18 Feb 2006 18:25

Post by chopperen »

ikke skylde luftfilteret i vann hvertfall. i tilfelle må det bli heeelt tørt før du setter det i igjen. vann+motor er ikke en god kombinasjon.
Nå: Yamaha Dragstar XVS 125
x: Hyosung sense 50ccm (små trimma)
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Post by Speedy Gonzales »

Viss du ser det er dritt på luftfilteret vil eg anbefale å bytte det..
Tett (skittent) filter->dårlig luftgjennomgang-> mindre luft til motoren og den vil da gå dårligere..

eg byttet nettopp på min og eg fikk en helt annen gange enn den eg hadde..

Bytter du olje bør du bytte filteret og..
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Slike filtere er ikke dyrt, men selvsagt, det går ann å vaske det. Er bare ikke helt stødig på det feltet, men spør Desmo :lol: Personlig liker jeg å bytte slike ting hvert år da det koster så lite som det gjør :wink:
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

Og bare så du ikke gjør noe veldig dumt:
Bytt\rens oljefilter etter du har tømt ut den gamle oljen og FØR du heller på den nye.
Vet ikke helt hvor ditt oljefilter ligger henn, men jeg måtte skru av høyre motordeksel. Problemet der var jo at kjølevannpumpen lå inni der, så bunnpanna ble fylt med kjølevann da den skilleveggen inni der forsvant.
User avatar
Extra
Posts: 116
Joined: 15 Oct 2005 00:57
Location: Tønsberg

Post by Extra »

Gixxerman, man bytter jo ikke olje på 2'takere, oljen brennes opp med bensinen.(?)
4'takterne bytter man olje i bunnpanna på.
Honda NSR 02
Gixxerman

Post by Gixxerman »

:lol: ahh fillern. 2-Takter Tobias dette her visst :lol:
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

synes egentlig smileyen min sier mer enn tusen ord om Gixxers uttalelse:

:smt043
Image
Gixxerman

Post by Gixxerman »

:smt038
User avatar
doffern89
Posts: 86
Joined: 18 May 2005 15:06
Location: Lørenskog

Post by doffern89 »

så det er ikke noe form for olje i mortoren på totakteren utenom den man heller på som brenner vekk?
:?
Nsr 2000 modell. Ønsker pent brukt cagiva mito!
inunf
Posts: 4925
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

Der er GIRolje da... For å bytte den så løsner du en bolt som sitter i nærheten av girhendelen, venter til alt har rent ut, så åpner du påfyllingshullet og slår i en liten skvett slik at det får renne igjennom. Deretter setter du i bunnpluggen og fyller nedi 7 dl (hvis jeg ikke husker feil) girolje som er beregnet for våtklutsj og totakter. Hvis du ikke vet sist det var byttet girolje, så er det nok lurt å bytte nå.
User avatar
gunder
Posts: 45
Joined: 13 Jul 2005 10:42
Location: ØRNES

Post by gunder »

alt som heter filtre og olje er god kotyme å skifte når det skal skiftes,enten den er gått ut på dato eller km.
i dette tilfellet får jeg ei tro at du ikke har skrudd så altfor mye, få en kompis med deg og alt ordner seg,
SAG
User avatar
Synnis
Posts: 59
Joined: 07 Aug 2006 10:46
Location: Askøy

Post by Synnis »

Extra wrote:Gixxerman, man bytter jo ikke olje på 2'takere, oljen brennes opp med bensinen.(?)
4'takterne bytter man olje i bunnpanna på.
Regner med dette ikke gjelder på større sykler, som virago 1100??
----------------------------

2002 Suzuki DL1000 V-Strom
88 - Yamaha Virago 1100 US modell
Post Reply