Hjelp meg med en liten vår "gjør det selv service"
Hjelp meg med en liten vår "gjør det selv service"
Afton!
Sykkelen det gjelder er en Honda Nsr 125 2000 model.
Jeg skal gjøre dette kort:
1) Kjede på sykelen min trenger virkerlig å strammen skikerlig opp! Skal jeg da løsne på boltene som felg og hjul sitter fast i eller skal jeg kun stramme på den "kjedestrammern". MERK: Kjedet er virkerlig slakt!
2) Jeg har desverre ikke tatt ut bateriet. (fomlete gjort av meg). Betyr det nå da at dette er helt dødt og uoppladerig?
3) Oljeskift: Er nå dette en spessiel sak? Er det en skrue i bånd som skal ut og på med ny bare?
4) Jeg må bytte hovedøyspærene forran. Går vel fint ann og gjøre dette selv?
5) Luftfilteret bør jeg kansje skylde og rense?
6) EVT!!
TAKKER FOR ALLE INNLEGG! Hadde gjort seg da sykkelen snart skal selges! Med vennlig hilsen nåværende nsr pilot!
Sykkelen det gjelder er en Honda Nsr 125 2000 model.
Jeg skal gjøre dette kort:
1) Kjede på sykelen min trenger virkerlig å strammen skikerlig opp! Skal jeg da løsne på boltene som felg og hjul sitter fast i eller skal jeg kun stramme på den "kjedestrammern". MERK: Kjedet er virkerlig slakt!
2) Jeg har desverre ikke tatt ut bateriet. (fomlete gjort av meg). Betyr det nå da at dette er helt dødt og uoppladerig?
3) Oljeskift: Er nå dette en spessiel sak? Er det en skrue i bånd som skal ut og på med ny bare?
4) Jeg må bytte hovedøyspærene forran. Går vel fint ann og gjøre dette selv?
5) Luftfilteret bør jeg kansje skylde og rense?
6) EVT!!
TAKKER FOR ALLE INNLEGG! Hadde gjort seg da sykkelen snart skal selges! Med vennlig hilsen nåværende nsr pilot!
Nsr 2000 modell. Ønsker pent brukt cagiva mito!
Løsne tverrbolten så det er helt løst. Nå er jeg ikke helt sikker på hvordan det er på akkurat den 125'n, men det er hvertfall vanlig ved en del sykler at det stikker ut en bolt bak på hver side av svingarmen. Innpå disse er det festet to muttere som er innerst mot svingarmen. Først løsner du den bakerste helt så den er litt unna den andre(gjøres på hver side). Så tighter du til den innerste mutteren, men det er viktig å ta det varsomt. Ta en kvart til en halv omdreining om gangen. Justér likt på hver side(viktig). Så sjekker du kjedet etter hver gang du har justert. Det er enkleste om man er to til jobben, for da kan den ene sitte på sykkelen, mens den andre sjekker slakken. Man skal sjekke slakken når man sitter på sykkelen, og ikke når den bare står rett opp og ned. På en slik sykkel du har, er det vanlig med 2-3cm slakke. Ta med en tommestokk, så holder man den bare inntil svingarmen og drar kjedet opp og ned. Da får man det skikkelig hvertfall. Når ønsket slakke er funnet, skrur man på strammemutteren(den ytterste/bakerste) til den kommer inntil den innerste mutteren. Så er det bare å stramme tverrbolten igjen. Voilá.
Oljeskift er ingen hokus pokus. Kjør sykkelen varm. Kan bare la den gå på tomgang et par-tre minutter. Så må du vente noen minutter den oljen som ligger rundt om i motoren har kommet ned i bunnpanna igjen. Så er det bare å skru ut bunnpluggen, og selvsagt ha noe under for å få samlet opp oljen. Grunnen til at man skal kjøre motoren varm er at man da får med seg mest mulig av den gamle oljen, da den blir mer tyntflytende. Alltids kjekt å bytte oljefilter i samme slengen.
De andre punktene kan kanskje noen andre svare på.
Oljeskift er ingen hokus pokus. Kjør sykkelen varm. Kan bare la den gå på tomgang et par-tre minutter. Så må du vente noen minutter den oljen som ligger rundt om i motoren har kommet ned i bunnpanna igjen. Så er det bare å skru ut bunnpluggen, og selvsagt ha noe under for å få samlet opp oljen. Grunnen til at man skal kjøre motoren varm er at man da får med seg mest mulig av den gamle oljen, da den blir mer tyntflytende. Alltids kjekt å bytte oljefilter i samme slengen.
De andre punktene kan kanskje noen andre svare på.
- Speedy Gonzales
- Posts: 1715
- Joined: 24 May 2005 14:08
- MC: Z1000 08
- Location: Os
Viss du ser det er dritt på luftfilteret vil eg anbefale å bytte det..
Tett (skittent) filter->dårlig luftgjennomgang-> mindre luft til motoren og den vil da gå dårligere..
eg byttet nettopp på min og eg fikk en helt annen gange enn den eg hadde..
Bytter du olje bør du bytte filteret og..
Tett (skittent) filter->dårlig luftgjennomgang-> mindre luft til motoren og den vil da gå dårligere..
eg byttet nettopp på min og eg fikk en helt annen gange enn den eg hadde..
Bytter du olje bør du bytte filteret og..
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
-
- Posts: 1209
- Joined: 25 Apr 2005 23:24
- Location: Æ'ndal
Og bare så du ikke gjør noe veldig dumt:
Bytt\rens oljefilter etter du har tømt ut den gamle oljen og FØR du heller på den nye.
Vet ikke helt hvor ditt oljefilter ligger henn, men jeg måtte skru av høyre motordeksel. Problemet der var jo at kjølevannpumpen lå inni der, så bunnpanna ble fylt med kjølevann da den skilleveggen inni der forsvant.
Bytt\rens oljefilter etter du har tømt ut den gamle oljen og FØR du heller på den nye.
Vet ikke helt hvor ditt oljefilter ligger henn, men jeg måtte skru av høyre motordeksel. Problemet der var jo at kjølevannpumpen lå inni der, så bunnpanna ble fylt med kjølevann da den skilleveggen inni der forsvant.
Der er GIRolje da... For å bytte den så løsner du en bolt som sitter i nærheten av girhendelen, venter til alt har rent ut, så åpner du påfyllingshullet og slår i en liten skvett slik at det får renne igjennom. Deretter setter du i bunnpluggen og fyller nedi 7 dl (hvis jeg ikke husker feil) girolje som er beregnet for våtklutsj og totakter. Hvis du ikke vet sist det var byttet girolje, så er det nok lurt å bytte nå.