Erfaring med "norsk kjøreutstyr" i varmere strøk ?

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Post Reply
User avatar
FemIce
Posts: 521
Joined: 27 Nov 2005 12:25
MC: Lille-V, 2004 mod
Location: Oslo-området
Contact:

Erfaring med "norsk kjøreutstyr" i varmere strøk ?

Post by FemIce »

Hei!
Vi skal kjøre to uker i Croatia i sommer. :D
Alt kjøreutstyret vi har er jo tilpasset norske forhold og her har vi som kjent ikke veldig mange dager med temperaturer rundt 30+.

Vi har et sett med goretex, men her kan ikke foret tas ut, så dette har vi eliminert.
Så har vi skinndressene. Det er disse vi har tenkt å bruke.
Det er Halvarsson dresser. Ikke veldig tynne i skinnet, men passende for norske forhold.
Jeg har en ide om at med undertøy av type "frakt fukt vekk" så vil dette kunne fungere sånn tålelig.

Det å kjøpe nytt utstyr blir for dyrt. Da er det jo ingenting igjen av feriepengene. Følger med på finn.no, men det er ikke veldig mye aktuelt utstyr til salgs der (mesh-jakke/bukse) til rett pris.

:?: Det jeg lurer på er om noen her har kjørt mc neddi varmere strøk og hvordan det gikk, og hvordan dere løste dette med kjøreutstyr og varme. :?:

Vi praktiserer ATGATT så det å kjøre uten er ikke aktuellt.

-FemIce-
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Post by Keihin »

Kjørte helt til Italia i forfjor, i steikende sol hele veien. Noe annet enn å kjøre med "fullt utstyr" i den trafikken og i de hastighetene var egentlig aldri noe tema. Dainese skinn og ryggskinne etc.

Nå er jo slike "R" dresser blitt mer varmevennlige med luftesoner og små hull her og der, men det hjelper ufattelig lite i slike temperaturer...

Vi lå i lengre perioder med dressen helt åpen foran og kun T skjorte under. Svetten rant like godt uansett om vi hadde 200 på motorveiene. Vi måtte hjelpe hverandre av med dressen når vi skulle ha tankepause, og drakk 1/2 til 1 liter vann hver gang vi tanket.

Kan vel egentlig si det så enkelt at hvis dere får slike temperaturer (30-35), så er det slitsomt uansett. Skal du ha det behagelig da må du kjøre på kvelden/formiddagen eller kjøre bil med AC ;)
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
User avatar
Misha
Posts: 60
Joined: 17 Mar 2006 19:41
Location: Regnværsbyen

Post by Misha »

Keihin wrote:Kjørte helt til Italia i forfjor, i steikende sol hele veien. Noe annet enn å kjøre med "fullt utstyr" i den trafikken og i de hastighetene var egentlig aldri noe tema. Dainese skinn og ryggskinne etc.

Nå er jo slike "R" dresser blitt mer varmevennlige med luftesoner og små hull her og der, men det hjelper ufattelig lite i slike temperaturer...

Vi lå i lengre perioder med dressen helt åpen foran og kun T skjorte under. Svetten rant like godt uansett om vi hadde 200 på motorveiene. Vi måtte hjelpe hverandre av med dressen når vi skulle ha tankepause, og drakk 1/2 til 1 liter vann hver gang vi tanket.

Kan vel egentlig si det så enkelt at hvis dere får slike temperaturer (30-35), så er det slitsomt uansett. Skal du ha det behagelig da må du kjøre på kvelden/formiddagen eller kjøre bil med AC ;)
Har ikke fargen på dressen noe å si heller, sort vs. lyst skinn?
-99 Yamaha xj600 Diversion
-78 Moto Morini
Den Røde Fare
Posts: 968
Joined: 23 Mar 2006 20:45
Location: Bergen

Post by Den Røde Fare »

Tør påstå at farge ikke har så veldig betydning. "Alle" mener sort er varmt i solen, men på biler ble det nå engang bevist at røde biler var de som ble varmest i lakken av å stå i solen faktisk.

Har gått i svarte jeans om sommeren i mange år, uten at jeg svettet noe mer enn de som stilte i rosa.

Men hva med bukse og skjelett da? I mine harde bud-dager skrelte vi av jakkene og kjørte bare i skjelett når det av og til var sol og varmt i Bergen by...
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Den Røde Fare wrote:Tør påstå at farge ikke har så veldig betydning. "Alle" mener sort er varmt i solen, men på biler ble det nå engang bevist at røde biler var de som ble varmest i lakken av å stå i solen faktisk.

Har gått i svarte jeans om sommeren i mange år, uten at jeg svettet noe mer enn de som stilte i rosa.

Men hva med bukse og skjelett da? I mine harde bud-dager skrelte vi av jakkene og kjørte bare i skjelett når det av og til var sol og varmt i Bergen by...
Det høres merkelig ut, sort absoberer beviselig mest lys av fargene, og hvit minst (eventuelt en speilaktig overflate), så en svart bil, med speil på innsiden (evt hvitt), burde være det varmeste.

AtW
Den Røde Fare
Posts: 968
Joined: 23 Mar 2006 20:45
Location: Bergen

Post by Den Røde Fare »

NAF gjorde en undersøkelse i Motor for mange år siden. Mythbusters har vel gjort det samme, men da med bare sort og hvit bil, ikke rød.
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Den Røde Fare wrote:NAF gjorde en undersøkelse i Motor for mange år siden. Mythbusters har vel gjort det samme, men da med bare sort og hvit bil, ikke rød.
Og alt annet var likt? Biltype, interiør osv? Det er mange faktorer som spiller inn på hvor varmt det er i en bil. Og hvor store var forskjellene?

AtW
User avatar
indianeren
Posts: 973
Joined: 29 Apr 2005 14:54

Post by indianeren »

i USA så pleier de "vanne" t-skjortene slik at fuktigheten hjelper dra varmen ut av kroppen...
men.. vet ikke hvor bra det egentlig vil fungere under skinn/kjøredress som vi bruker.

Det går også an å få tak i kevlar armerte tynne skjorter...men det blir nok seriøse brannsår som følge av friksjonen mot kevlaren hvis man går i bakken..

Kanskje montere en sånn bimini (?) topp over motorsykkelen?
Den Røde Fare
Posts: 968
Joined: 23 Mar 2006 20:45
Location: Bergen

Post by Den Røde Fare »

ATWindsor wrote:[
Og alt annet var likt? Biltype, interiør osv? Det er mange faktorer som spiller inn på hvor varmt det er i en bil. Og hvor store var forskjellene?

AtW
Jeez, ikke spør så vanskelig da, jeg er blond, har selektiv hukommelse og det er lenge siden :)

Jeg husker hvertfall konklusjonen, og det var at den røde bilen var varmest!
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

Jeg var på ferie i Florida for noen år siden, dette var slutten av juli når det er +35 grader og +90% luftfuktighet der borte. Ulidelig varmt og bil uten AC er like sjeldent som bil uten varmeapparat her hjemme. Noe av det jeg stusset mest over var at det omtrent ikke var motorsykler å se på veiene. Da jeg spurte verten vår om det ikke fantes motorsykler i Florida svarte han "joda, masse, men de kjører bare om vinteren når det er kjøligere..." :shock:

For øvrig har jeg ikke så mye erfaring med motorsykkelkjøring i tempererte strøk, men jeg har kjørt MC på Cote d'Azur midtsommers og *kremt* vi kjørte stort sett i shorts og kanskje t-skjorte. Ufattelig risikabelt når jeg tenker tilbake, men det å kle seg i skinndress var bare veldig ubehagelig der og da. Så kneskrap holdt vi oss langt unna... 8)
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Man får jo dresser i perforert kenguru-skinn og sånn, men jeg vet ikke helt hvor mye bedre det gjør saken.

AtW
Den Røde Fare
Posts: 968
Joined: 23 Mar 2006 20:45
Location: Bergen

Post by Den Røde Fare »

Tror jeg ville gått for "transportere fukt vekk" under (sportsbutikker er sikkert best der), evt noe annet langermet og langbukset. (tights er lite lekkert, men veldig praktisk under kjørebuksen!) Så klistrer ihvertfall ikke kjøreutstyret seg fast til huden (klam kropp og skinnbukse med type "silkefôr" er ikke kult når man må veldig på do :lol: )

Og alle lufteluker åpne (ikke alle kjøreklær det er glidelåser for lufting på, men men), og man måååå jo ikke dra alle glidelåsene og borrelåsene helt igjen for at klærne fremdeles skal sitte på plass?
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
Lupo
Posts: 114
Joined: 09 May 2005 12:07
Location: Bergen
Contact:

Post by Lupo »

Funker bra å helle så mye vann i og på dressen som overhodet mulig så ofte som mulig. De viktigste punktene er de samme som er nevnt i skoleboken: ankler, håndledd og hals. Om disse blir nedkjølt drar det ned kroppstemperaturen. Å kjøle ned det ytterste laget med hud på resten av kroppen er tilfredsstillende, men ikke effektivt. Forutenom dette er god lufting i hjelmen alfa omega. Hvit eller sølvfarget hjelm er bedre enn en svart(eller rød :) ).

Bomull er like fælt i varmen som i kulden. Det blir fort mettet med fukt og hindrer kroppen fra å perspirere på vanlig vis. Helly Hansen karen her i Bergen snakket om et nytt stoff som skulle hjelpe til å dra fukt bort fra huden samtidig som det holdt fukten igjen i det ytterste laget. Burde være både komfortabelt og gi god kjøleskapseffekt. Finnes sikkert mange slike syntetplagg. Har en del tråsykkelplagg med et stoff som heter Coolmax og det har levd opp til navnet så langt, men har ikke prøvd dem under kjøredressen. Problemet med syntet er at det må vaskes nesten hele tiden, ellers stinker det! Til gjengjeld er det bare å stappe dem i vasken eller dusjen før leggetid og så er de tørr etter et par timer, i hvert fall til neste morgen.

Pass på at dressen fortsatt er effektiv om du velger å kjøre med den åpen. De fleste må være lukket temmelig godt igjen for at de skal holde seg på plass når det trengs. Om den fortsatt holder seg på plass selv om fem sterke personer drar og sliter i den kanskje den fungerer i et kræsj.. Er utrolige krefter på gang om det først skjer noe! Tror "skjellet" type beskyttelse er bedre i så måte, den holder seg nogenlunde der den skal være og gjør det mulig å kjøre med jakken temmelig åpen.

En annen ting å tenke på er at når temperaturen i omgivelsen overstiger kroppstemperaturen er det på tide å kle på seg igjen. For oss nordmenn virker dette helt idiotisk, men se på ørkenfolket, de sprader jo rundt i 60 grader med store tjukke kamel-ulls plagg fra topp til tå! Om kroppen ikke isoleres mot varmen vil den bli oppvarmet av omgivelsene.

Det beste er å dra opp i fjellene. Er vel en del skyggefulle småveier med latterlig gode svinger å leke med i Krotia? :) Kjørte rundt i alpeområdet den rekordvarme sommeren 2003 med full dress. Gikk sånn temmelig høvelig bra, i lavlandet var det ubehagelig til tider, men da var det bare å flykte opp på nærmeste fjellvei. Neste gang går det nok enda bedre for da skal jeg huske å ta ut vinterforet fra jakken.. :D

Ikke drikk for mye heller: http://aolsvc.health.webmd.aol.com/cont ... genumber=1

Litt om kjøling: http://www.msgroup.org/TIP017.html
og en advarsel mot solkrem: http://www.msgroup.org/TIP016.html

Og ikke minst: http://horizonsunlimited.com/
Post Reply