InterCom og øreplugger

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Post Reply
User avatar
Tvinitla
Posts: 263
Joined: 02 Apr 2006 13:56
MC: YAMAHA FJ 1200 '89
Location: Hordaland

InterCom og øreplugger

Post by Tvinitla »

Har anskaffet meg AutoCom intercom med tilkobling av MP3-spiller. Denne funker fint, men når jeg kjører med øreplugger blir det veldig "ullen" lyd, ørepluggene stopper lyden med høyest frekvens.
Jeg bruker øreplugger av typen myk cellegummi som en ruller sammen og dytter inn i ørene.
Har hørt det skal finnes plugger som slipper gjennom hele lydbildet, bare et lavere lydnivå.
Er det noen som har kjennskap til dette og hvor det eventuelt kan kjøpes ?
Last edited by Tvinitla on 17 Apr 2006 11:34, edited 1 time in total.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
User avatar
brap
Posts: 254
Joined: 17 Jul 2005 01:02

Post by brap »

De to typene avanserte ørepropper jeg vet om er juletre-utgaven, til ca 150-300kr. Fåes hos de fleste musikk/instrumentbutikker, og hos spesialforretninger.
Image

- og de spesialstøpte med mulighet å bytte dempefilter, høyttaler, lydkansellering++. Koster i området 1000kr og oppover, avhengig av hva du vil ha og hvor du handler. En billig løsning er å ta avstøpning hos lokal ørespesialist, og å bestille fra utlandet, for eksempel hos sensorcom.com.

Merk at slike ørepropper kan komme i konflikt med hjelmen, så finn ut hvor mye som stikker ut av øret før du eventuelt kjøper.
il4
User avatar
Tvinitla
Posts: 263
Joined: 02 Apr 2006 13:56
MC: YAMAHA FJ 1200 '89
Location: Hordaland

Post by Tvinitla »

Kontaktet SENSORCOM Ltd. i England, http://www.sensorcom.com:.
Dei har en øreplugg som er spesielt designet til dette formålet: ALPINE Moto Safe, pris £12,75 + porto. Har bestilt ett sett for å prøve. :twisted:
Last edited by Tvinitla on 22 Apr 2006 17:31, edited 3 times in total.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Ikke glem å gi tilbakemelding her da etter prøveturen :smt039
User avatar
Tvinitla
Posts: 263
Joined: 02 Apr 2006 13:56
MC: YAMAHA FJ 1200 '89
Location: Hordaland

Post by Tvinitla »

Har nettopp vært ute å prøvekjørt dei nye ørepluggene. Virket fantastisk, fikk ikke den "ullne" lyden en får av dei billige pluggene av skumplast. Hørte et normalt lydbilde, bare lavere nivå, som om en skrur ned lyden på en radio.
Dei er veldig myke og en kjenner ikke at dei er i ørene.
Dette var en positivt opplevelse selv om dei var dyre.

Ørepluggene blir levert med to forskjellige filter, ett som demper mye og ett som demper mindre. Jeg prøvde kun det som demper minst.
Fikk desverre ikke prøvd pluggene i kombinasjon med Intercom. :roll:
Skal teste dette ut i morgen dersom været blir OK.

EDIT: Ørepluggene fungerte veldig godt sammen med Autocom'en.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
Bhrsrk
Posts: 176
Joined: 02 Oct 2005 21:47
Location: Oslo

Post by Bhrsrk »

Jeg har også kjøpt Alpine Moto Safe fra Sensorcom, og er veldig fornøyd - både med Sensorcom og øreproppene.

Image

De er akkurat små nok til at det går greit å få hjelmen av og på, og man kan evt. kutte litt av dem dersom det er nødvendig.

Silikonpropper kan kanskje være litt uvant for enkelte dersom de er vant med skumpropper, men for de fleste er det en tilvenningssak. Jeg har brukt det lenge til både musikk og støydemping (tilsvarende bildet i innlegget til brap), og for min del fungerer det overlegent best i forhold til skumpropper, da silikonproppene lager en bedre luftforsegling i øregangen.

Når det gjelder pris mener jeg de er billige - de varer tross alt i årevis dersom du vasker dem jevnlig, og de beskytter hørselen - som er uvurderlig.
User avatar
FemIce
Posts: 521
Joined: 27 Nov 2005 12:25
MC: Lille-V, 2004 mod
Location: Oslo-området
Contact:

GN Resound ørepropper

Post by FemIce »

Hei!
Vi støpte propper hos GN resound her i Norge.
http://www.gnresound.no/vaare_produkter ... ropper.htm

Kjempefornøyd. De har en versjon som er beregnet for bruk i hjelm. De er kuttet litt lenger inn i øret og er ikke i veien i det hele tatt.

Her kan man også bytte filter etter behov.

-FemIce-
Post Reply