Av med dekket, lett eller jæ***?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Av med dekket, lett eller jæ***?

Post by Cartman »

Noen som har kjennskap til kawasaki her, spesielt zx / zzr serien?
Har problemer med å få av framdekket på sykkelen.. har tatt av bremsekaliperne, og løsner på skruene som "klemmer" om akslingen. Men klarer ikke å få opp de/den bolten som går "gjennom" dekket. Tips mottas med takk..
Skal være tilskrudd med ca 88Nm, men henger som fa***.

:?
-- Honda VFR (04) --
Gixxerman

Post by Gixxerman »

CRC/WD40 ? Oppvarming ? Prøvd å slå den løs med egnet verktøy ? :)
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Post by rerell »

Tryckluft!
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Det er ikke rust.. det er jo ganske sikker på.

Trykkluft, ja, mye mulig.. men er usikker på om jeg rett og slett "gjør det hele rett".
Orginalverktøyet som følger med er på grensen til å bli ødelagt når jeg strammer til.. usikker på hvordan dekket skal av. Så om noen har liknende sykler blir jeg takknemlig for en liten forklaring etter at boltene som klemmer nederst på gaffelen er tatt av
-- Honda VFR (04) --
User avatar
per72
Posts: 105
Joined: 07 Jul 2005 16:01
Location: Gjøvik

Post by per72 »

Hei
Hvis jeg har forstått rett,så sliter du med å få løsnet bolten gjennom hjulet... Jeg sleit litt med det samme på min zx6r.. På den ene siden er bolten en mutter/hylse på en måte,så den skal du vri opp,så lar du bare de to små boltene nederst på gaffelbeinet sitte fastskrudd på den andre siden til du har fått løsnet mutteren/hylsen..
1998 kawasaki ZX-6R
Gixxerman

Post by Gixxerman »

User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Per72: du snakker akkurat om det som er problemet mitt.
Jeg leste meg også frem til at boltene på venstre side skulle løsnes først, så løse senterbolten (som jeg ikke klarer), så samme høyre side. Mitt problem er rett og slett at originalverktøyet ikke tåler å skru løs (vrir i stykker verktøyet), så jeg lurer på om jeg gjør noe galt rett og slett.
Hvilket verktøy brukte du per? Bare en stor umbrako-nøkkel? eller tappen som følger med sykkelen?

Gixxerman: takker for link. Stemmer ikke 100%, men er ganske lik.De boltene som er merket 120 er de som klemmer rundt bolten som går gjennom dekket.. disse er lette å løsne. Bolten 92850 er ikke på min sykkel, stemmer dette hos deg per? Jeg klarer rett og slett ikke løsne bolten som går gjennom hele driten
-- Honda VFR (04) --
User avatar
Elling
Posts: 77
Joined: 28 Apr 2005 23:03
Location: Haugesund
Contact:

Post by Elling »

Hvis jeg forstaar deg riktig, hadde jeg samme problem paa min sykkel. Fikk ordnet det paa folgende maate : Kjopte en bolt, der hodet paa bolten fungerte som umbrako nokkel. Satte 2 muttere paa bolten, en til aa skru paa, og en til aa laase den andre mutteren med. Brukte fastnokkel og ett langt ror, for aa faa bedre kraft. Og vips, saa losnet dritten.

Haaper du faar av hjulet ditt, og at forklaringen min var forstaaelig.
2002 Suzuki GSX-R 750

X 1998 Suzuki GSX 600 F
X 1987 Yamaha XY 600 Radian
X 1989 Yamaha XT 350
User avatar
per72
Posts: 105
Joined: 07 Jul 2005 16:01
Location: Gjøvik

Post by per72 »

Hei

Jeg kjøpte en umbrako (tror det var 19mm) som passet på skralle/latmannsarm og da gikk det ganske greit å få den opp,fikk den ikke opp uten den.....
1998 kawasaki ZX-6R
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Post by Keihin »

http://www.biltema.no/products/product. ... emId=80467

+

http://www.biltema.no/products/product. ... emId=80000

"Riktig verktøy er halve jobben" ;)

Mulig du må ha større pipe enn 17mm, som er største Biltema har dessverre. En litt mer profesjonell verktøysjappe har nok 19+.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Tusen takk for svar... da er det bare rå muskelkraft og selvsagt rett verktøy som skal til :D da skal det nok gå.. var litt bekymret for at jeg skulle ødelegge noe siden orginalverktøyet begynte å gi etter.

Fullt "forståbar"-forklaring Elling :) tusen takk.

Jeg får gå for å kjøpe en umbrako da..(eller to, for det er ulik størrelse på venstre og høyre side) greit å ha med om jeg må gjøre noe ute på tur også.. fikk store problemer i sommer midt i urNorge når sykkelen laget problemer. En hyggelig tysker ble redningen, dypdykk i verktøykassen hans gjorde susen..
100% enig i at riktig verktøy er MINST halve jobben :D

Kanskje investere i en momentnøkkel også? Slik at de ulike momentene blir rett, og det er mulig å få det opp igjen senere ;)
-- Honda VFR (04) --
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Med rett verktøy gikk det som juling :D takker for tips og info folkens...
Var rett og slett bare skrudd for hardt til
-- Honda VFR (04) --
User avatar
per72
Posts: 105
Joined: 07 Jul 2005 16:01
Location: Gjøvik

Post by per72 »

Bra at du fikk ordnet det :)
1998 kawasaki ZX-6R
Post Reply