Feilsøking.. Tempmåler eller termostat??

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Feilsøking.. Tempmåler eller termostat??

Post by bandit »

Jeg ser at sykkelen min aldri blir skikkelig driftsvarm - ifølge temperaturviseren. Spørsmålet er om motoren virkelig ikke blir driftsvarm, eller om det er instrumentet som ikke "snakker" sant.. Derfor tenkte jeg å gjennomføre det klassiske kokesuppepåtermostat-trikset, dvs henge termostaten etter en wire slik at den er helt neddykket i en kasserolle med vann. Så er det vel bare å skru på plata, og ha et termometer oppi (som tåler 100C)..? Har aldri gjort dette selv før, bare så på at broderen gjorde det en gang for mange herrens år siden. Er det forresten noen som vet ved hvilken temperatur termostaten skal åpne for full sirkulasjon? Gjelder en '85 GPZ900R..

EDIT: Årsaken til at jeg stusser på om instrumentet lyger, er at kjølevifta nesten alltid slår inn når jeg slår av motoren etter en kjøretur - og durer i ca. 30 sek før den kobler ut..

Tips, vink, råd og hint mottas med takk.. :wink:
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Kan jo bare quote Dominator fra den andre tråden:
Dominator wrote:En MC som står i ro med motoren i gang blir ofte varmere enn under kjøring fordi den kjølende fartsvinden uteblir. Som gixxerman skriver vil jo kjølevifta slå inn ved en gitt temperatur. På min MC (og sikkert de fleste andre væskekjølte sykler) vil vifta fortsette å gå når motoren stoppes, helt til motoren er tilbake på normal temperatur.
Her er manual til sykkelen din forresten... :)
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Post by bandit »

Joa, men det rimer egentlig ikke at kjølevifta slår seg inn når tempmåleren bare såvidt løfter seg, enten ved landeveiskjøring eller sneglekjøring gjennom tett bytrafikk. I tillegg er disse syklene "beryktet" for tendensen til overoppheting. Derfor tenkte jeg å sjekke at termostaten slår inn ved en viss temperatur. Kjølevifta skal jo ikke slå inn før tempen er litt over normal driftstemp.. :wink:

PS. Manualene du linker til er stort sett på tysk, men jeg har funnet en engelskspråklig "owners manual" et annet sted :)
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Selvsagt, biken må komme over en viss temp før vifta skal slå inn, men hva tror du sykkelen din gjør rett etter at du har vært på tur, og skrur bare av tenningen med en gang? Da vil jo varmen øke faktisk, da den ikke har fartsvinden lengre, som jeg quotet over. Ta for deg datamaskiner. Samme greie her. Og til datamaskiner kan man få kjøpt en sak som lar alt av vifter surre og gå noen minutter etter at man har skrudd av.
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Post by bandit »

Ja, men hvis tempmåleren ikke er helt på trynet, betyr det at motoren øker fra 60-70C til 110C i løpet av ett sekund - tiden det tar fra jeg slår av motoren til vifta begynner å gå. Not very likely.. Aller helst skulle jeg hatt et ekstra termometer som viste nøyaktig hvor mange grader kjølevannet er på - for å sammenligne med den orignale tempmåleren, men det blir vel litt stress.. :?
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Da må jeg nesten spørre; Slår vifta seg på hver gang du stopper og skrur av tenningen ? Kan jo være det skal være slik så den kjøler seg ned raskere.
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Post by bandit »

Det er det jeg også har begynt å lure på.. Skulle ikke forundre meg om det finnes en eller annen automatikk i det som Kawa-ingeniørene har lagt inn pga overnevnte tendens til overoppheting. Men den slår seg hvertfall ikke inn hvis man bare starter den, lar den gå i 10 sek, og slår den av igjen.. Er nok ingen vei utenom å koke suppe på termostaten ser det ut til.. 8)
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Jaja, lykke til. Alltid litt småplukk på gamle travere, men det ser ikke akkurat ut til at du mistrives med "plukkingen" :wink:
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Post by bandit »

Bare kos det :wink: Hvertfall når jeg er ferdig med den tullete oljelekkasjen. Har fått tips om at noen av boltene til motordekslene og vannpumpen må settes inn med "thread sealant" (hva kaller man egentlig det på norsk - gjengetetningsmiddel?).. Har uansett fått tak i dette, og skal bruke det i tillegg til pakningsmiddel langs kontaktflatene. Og såfremt disse produktene holder hva de lover, så er det slutt på at sykkelen markerer terratorium hver gang jeg parkerer.. :D
Akkurat det med oljen er en litt grisete jobb, men ellers er det jo kjekt å skru. Blir liksom enda mer "min" sykkel når jeg har gjort litt med den. Det er nok ikke så lenge til jeg poster en tråd med tittel "Hvordan overhale gaffelen?", ser at demperne svetter litt - og er nok mer komprimert en de skal være ved vanlig kjøring. Tar det litt etter litt..
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Post Reply