1987 Suzuki GSXR 750 Forgasser

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Muzaki
MC: 1986 Suzuki GSX 750 ES

1987 Suzuki GSXR 750 Forgasser

Post by Muzaki »

Er det noen som har peiling på forgassere og justering her?

Har akkurat fått meg min første sykkel, og har liten / ingen erfaring med dette.

Jeg må skru tomgangen ganske høyt for at den skal gå. Det "klakker" i forgasserne, den fjusker litt, og er liksom ikke helt med nedenifra.

Den skal være dyset opp, og det sitter powerfilter på den.

Er det noen enkel måte å justere dette på selv? :oops:

Eneste jeg finner av skruer når de sitter på, er noen som sitter på skrå nede ved flotterhuset, men de sitter jo fast.

En liten dytt i riktig retning hadde vært flott :lol:
Keihin

Post by Keihin »

En god start hadde vært å få denne tråden på riktig plass, ikke her under mopedavdelingen ;)

Jeg ville fått gasserne synkronisert i første omgang, så kan du evt justere på pilotskruene etterpå hvis den fortsatt krangler.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Consider it done :)
bandit
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird

Post by bandit »

Eller du kan gjøre som meg og installere en lambda-sensor :wink:
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Muzaki

Post by Muzaki »

Hmmm. Gikk visst litt fort i svingene... så ikke at det var ett verkstedforum i hver kategori :oops:

Men nå er vel det fikset :D

Gasserne synkronisert, er vel at stempelet åpner seg helt lik i alle gasserne?
Hva / Hvor er pilot skruen?
Vil en lambda sensor fungere inn på gasser da? Vil ikke den bare i bestefall kunne justere på tenningen?
bandit

Post by bandit »

Muzaki wrote: Gasserne synkronisert, er vel at stempelet åpner seg helt lik i alle gasserne?
Vil en lambda sensor fungere inn på gasser da? Vil ikke den bare i bestefall kunne justere på tenningen?
Det stemmer det du sier om synkronisering. Man bruker et vakuumeter, og kontrollerer (justerer slik) at alle forgasserne suger like mye luft, slike at de samarbeider godt.

Pilotskruen justerer blandingsforholdet fra tomgang og opp til ca 3-4000k. Dersom motoren går ujevnt OVER dette turtallet må du vurdere å flytte nålen opp/ned alt ettersom om sykkelen får mager/rik blanding på mellomregisteret. Dersom motoren ikke går fint på høyt turtall og fullt pådrag er det hoveddysen som står for tur.

En lambdasensor (samt dertil egnet display) viser deg akkurat hvor rik/mager blandingen er i real-time. Jeg er iferd med å montere dette på min sykkel (ettersom jeg også har tuklet med luftfilter, dyser osv), slik at jeg kan se hvordan blandingen er på de respektive turtall med ulik gassåpning. Med et slik apparat, får man et godt grunnlagsmateriale når man skal justere forgasserne.. Det er imidlertid ikke så mange som tar seg bryet med dette, er bare jeg som på død og liv vil klare å få forgasserne til å forbrenne optimalt uten å ta den inn på verksted :)

Du finner alt dette og mer til på denne tråden:
http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?t=2155

Good luck! 8)
'05 Honda CBR 1000RR

Keihin

Post by Keihin »

Gasserne synkronisert, er vel at stempelet åpner seg helt lik i alle gasserne?
Teoretisk ja, men dette er mye mer nøyaktig og måles ved å sammenligne vacuumet i manifolden til hver enkelt sylinder. Det kan ikke gjøres med "øyemål".
Sitter mest sannsynlig på innsiden av forgasseren. Over eller under. Kan være skjult av en plugg. Justerer blandingen fra tomgang og opp til ca. 1/8 gasspådrag og/eller 3-4K rpm.
Ja, den måler avgassen og har ingenting med tenning å gjøre.

Har du god tid kan du jo prøve å lese denne tråden =) : http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?t=2155
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
bandit

Post by bandit »

Haha, jeg var noen sekunder raskere enn deg der Keihin! 8)
'05 Honda CBR 1000RR

Muzaki

Post by Muzaki »

Den virker ok over ca 3-4k rpm, den fjusker en gang i blandt, men det har jeg fått tips om at det kan være en pluggledning som ikke er helt god?

Skal få byttet den i ettermiddag, og er jeg heldig så løser tomgangen seg også da?

Har dårlig med vakummålerjusetringsverktøy selv, men det må kunne ordnes.

Jeg trodde dere monterte den lamda måleren for å justere blanding automatisk, (som innsprut) og fikk ikke helt det stemme... Men nå skjønner jeg.

Jeg får lese litt rundt omkring, så finner jeg sikkert noen gode tips.
bandit

Post by bandit »

En forutsetning før du begynner å skru på forgasserne er at coiler, plugger, pluggledninger, luftfilter, bensinfilter og slike ting er på stell..! Ellers risikerer du å optimalisere bensinblandingen utifra ugunstige forhold, og så snart du får rettet opp i det (byttet bensinfilter etc) så må forgasserne justeres tilbake.. :wink:
'05 Honda CBR 1000RR

Muzaki

Post by Muzaki »

Begynner med å bytte pluggledninger.

Bensinfilter er nytt, og filtrene er vasket og rengjort.
Pluggene er nye

Er det noen grei måte å sjekke at coil/ledninger er ok?

Kan type plugger ha noe med dette å gjøre? Jeg satte i samme plugger som satt i den tidligere, men ut ifra ngk listen, så er det noen andre som skal sitte der... husker ikke bokstavene nå, men det sitter 9'er i den, og det skal være 8'er.

Grunnen til at jeg spør, er at han jeg kjøpte den av (Han har nesten ikke brukt den) sier at forgasserne skal være justert når den ble dyset opp, og han har ikke rørt dem.

Fant også ett sted på nett, at når det klakker i forgasserne, er de utslitte og bør byttes? Står jeg i fare for å måtte kjøpe meg nye gassere også?
bandit

Post by bandit »

Jeg har aldri vært borti "klakking" fra forgasserne, men kanskje Keihin har erfaring med dette (Keihin er forgasser-guruen på forumet).. Når det gjelder plugger vil jeg anbefale deg å kjøre orginalvare. Hør med forhandleren hva forskjellen er på de to typene. Man bør ikke tulle med elektrodeavstand og slike ting uten at man har en meget god grunn for det.. Hvis det derimot bare er snakk om tilsvarende plugg av litt bedre kvalitet (iridium etc), gjør jo ikke dette noe. Skru ut tennpluggen fra toppen, og legg den mot jordet gods (ramme, motor). Det skal komme skikkelig gnist, og like sterk gnist på alle 4 plugger. Dersom det er svak gnist på noen av pluggene (forutsatt at det er god kontakt mellom tennplugg og plugghette) kan dette tyde på dårlige pluggkabler. Sjekk også at det ikke er dårlig kontakt på coilen(e). Hvis du merker at motoren fusker mer i regnvær og fuktig luft enn ellers, kan dette tyde på en overledning/overslag, og da må kanskje pluggledninger byttes..
Er umulig å gi helt enkle fasitsvar utfra din beskrivelse av problemene, så du får bare spørre/forklare mer detaljert om du vil ha mer detaljerte svar.. :)
'05 Honda CBR 1000RR

Muzaki

Post by Muzaki »

Ikke lett å forklare detaljert om ting jeg vet for lite om.. men jeg skal gjøre ett forsøk :oops:

Her er problemet:

-Jeg må skru tomgangen ganske høyt for at den skal gå på tomgang. Skrur jeg den ned, så stopper den enten med det samme, eller etter ca 30 sek.

-Når den går på tomgang, er det en klakkelyd fra forgasserne.. Høres ut som om det er for god plass, slik at stemplene slår borti veggene.

-Hvis jeg vrir for fort på gassen når den står på tomgang, så stopper den vanligvis.

-Når jeg kjører og begynner "nedenfra" så tar det litt tid før den kommer, men når den først kommer, så kommer den fort.

-Noen ganger når jeg kjører rolig, så fjusker den en gang i blandt. Har ikke merket noe til det når jeg gir på.

Det er godt mulig at noe av det jeg beskriver skal være sånn, og at det er bare jeg som er litt paranoid. Men som sagt, så er dette min første sykkel, og føler meg like grønn som fargen på den :P

Det letteste er vel egentlig å sette den bort på ett verksted, og få de til å justere den, men da er jeg jo egentlig like langt.. har lyst til å lære litt og..
bandit

Post by bandit »

Den klakkelyden, er du 100% sikker på at det er forgasserne som er lydkilden? Jeg kan ikke tenke meg at stemplene blir så slitt at det blir merkbar og HØRBAR slark mellom stempelveggen og sporet de går i.. Hvis det er noe feil med gasspjeldene, kan det jo være at det er de som har slark, slik at de "klaprer" (stengt, litt åpen, stengt, litt åpen), men det høres også veldig rart ut om dette er tilfelle..

Ellers er dette med vandrende tomgang, tendensen til drukning ved lavt turtall osv veldig vanlig på sykler med modifisert innsug/utblås/dyser. Som regel kan det justeres slik at du får et "kjørbart" oppsett, men det skal noe til å få det fullt så "smooth" som orginaloppsettet. Det var medaljens bakside. Medaljens framside med større dyser etc er jo at du kanskje henter ut litt mer effekt i mellom- og øvre register med en bra tunet gasser.. :wink:
'05 Honda CBR 1000RR

Muzaki

Post by Muzaki »

Jeg er ikke 100% sikker på at det er stemplene, men neten.. Jeg bare leste at det kunne komme klakkelyd ved slitasje, og jeg har en klakkelyd.. ehhe

Jeg tror jeg vet om en i nærheten som har litt bedre greie på gassere enn meg, så jeg kan høre om han vil ta en kjapp kikk på tomgangen, så jeg får roet den litt.

Ellers så er jo ikke tomgang en nødvendighet heller da.. får se hva han har å si.

Uansett takk for maneg gode og nyttinge opplysninger
Post Reply