Page 1 of 1

Choc?

Posted: 25 Apr 2006 22:19
by amatøren
Hva er en Chock/Chok/Choc eller åssen det skrives.. Tsjåk? :D

og hva brukes den til..?

Posted: 25 Apr 2006 23:12
by Æ'ndalitten
Choke (eller hvordan du velger å skrive det) er en knapp\bryter som åpner opp forgasseren slik at den slipper inn mer bensin. Med andre ord får du en tykkere lyft\bensin-blanding.

Choken brukes kun når motoren skal startes og skal skrues av når motoren går jevnt.
Når motoren skal startes, (særlig når den\det er kald), trenger den ofte en litt fetere blanding for å tenne skikkelig eller noe i den duren. I hvertfall...du trenger ikke bruke den ofte. :wink:

Posted: 26 Apr 2006 17:21
by inunf
Choke er det engelske ordet for "kvele". Choke-bryteren er som oftest koblet til en wire som stenger et spjeld i forgasseren slik at motoren får fetere blanding.

Posted: 26 Apr 2006 20:35
by Norris
Æ'ndalitten wrote:Choke (eller hvordan du velger å skrive det) er en knapp\bryter som åpner opp forgasseren slik at den slipper inn mer bensin. Med andre ord får du en tykkere lyft\bensin-blanding.

Choken brukes kun når motoren skal startes og skal skrues av når motoren går jevnt.
Når motoren skal startes, (særlig når den\det er kald), trenger den ofte en litt fetere blanding for å tenne skikkelig eller noe i den duren. I hvertfall...du trenger ikke bruke den ofte. :wink:
Hva r6èr angår må du bruke choke om sykkelen har stått mer en et par timer,hver gang

Posted: 26 Apr 2006 23:14
by Æ'ndalitten
Vel, det er nå litt forskjell på en moped og en R6 da :lol:

Noen mopeder går faktisk bedre med choken på, mens noen ikke klarer å svive når den er på... :?

Posted: 26 Apr 2006 23:17
by Eike_Oak
Æ'ndalitten wrote:Vel, det er nå litt forskjell på en moped og en R6 da :lol:

Noen mopeder går faktisk bedre med choken på, mens noen ikke klarer å svive når den er på... :?
Da er det feil dyse. Ikke uvanlig at folk har både for stor dyse og gasser på trimma mopeder.