tshansen - *Shoot & Ride*

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Erlend
Posts: 77
Joined: 21 Mar 2009 20:57

Re: LordShaft - *Bensinpumen streiket? LØST!!! ;-)*

Post by Erlend »

Forumsjefen og damen driver å kjører nede i sentrum nå. =D>
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: LordShaft - *Bensinpumen streiket? LØST!!! ;-)*

Post by tshansen »

Hehe... stemmer det, fikk oss en grei lufte tur i dag ;-) Herlig! Men jeg ser klokken er gått fra meg, skal pakke, dusje og hive meg i bingen nå! Må opp klokken halv 5 i natt, må være på flyplassen minst en og en halv time før flyet går :roll:

Så Rapport fra sykkelen og prahaturen vil komme på tirsdag eller onsdag neste uke...
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Re: LordShaft - *Bensinpumen streiket? LØST!!! ;-)*

Post by bandit »

LordShaft wrote:Hehe... stemmer det, fikk oss en grei lufte tur i dag ;-) Herlig! Men jeg ser klokken er gått fra meg, skal pakke, dusje og hive meg i bingen nå! Må opp klokken halv 5 i natt, må være på flyplassen minst en og en halv time før flyet går :roll:

Så Rapport fra sykkelen og prahaturen vil komme på tirsdag eller onsdag neste uke...

Nå er vi spent!! :)

By the way, er noen fine veier utover til Glesvær kafe (Sund kommune), hvis du ikke har vært der før..!
Grei kveldstur hvis man bare har et par timer til rådighet. ;-)
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: LordShaft - *Bensinpumen streiket? LØST!!! ;-)*

Post by tshansen »

Jeg har bare vært der en gang Bandit! Men helt klart en fin rute, jeg igrunn ikke tenker for ofte på å ta...desverre!

Jeg kom hjem fra praha i gårkveld, vært opptatt med vask av klær og annet småtteri, og flyet mitt går videre til oslo i morgen klokken halv 10. Så det blir litt dårlig med tid foran pcen, men satser på at det blir bedre senere i dag eller når jeg kommer hjem fra oslo!

Men fortvil ei, det kommer oppdatering på en del småting ehehe. Jeg må si etter andre gangen i Praha er litt skuffet. Er ikke så alt for fine byen! Alt for mye fokus på horer og lugubre nattklubber, men dette vil jeg komme mere tilbake til ;-)

Ellers så går alt bra om dagene, selv om det er litt stress å være på farten. Satser på å få med meg litt av øya festivalen når jeg er i Oslo.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: LordShaft - *Bensinpumen streiket? LØST!!! ;-)*

Post by Lord Erik »

LordShaft wrote:... Er ikke så alt for fine byen! Alt for mye fokus på horer og lugubre nattklubber, men dette vil jeg komme mere tilbake til ;-)
I fail to see the problem... :-s
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: LordShaft - *Bensinpumen streiket? LØST!!! ;-)*

Post by tshansen »

Når du drar til en annen by og har dame så vil du (hvertfall jeg) slippe det konstante maset fra innkastere som skal ha deg med inn på alle faens horehus, sexklubber og annet møkk som bare er rip off.
Og at de blir direkte aggresiv hvis du høfflig takker nei gjør ikke situasjonen noe bedre. Nå er jeg en stor gutt, og vet å forsvare meg, så jeg følte meg ikke utrygg, men når de er alt mellom 4 til 10 personer som drar og sliter i deg, så er det ikke alltid like hyggelig.

Nei, blir nok ikke praha på meg igjen!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: LordShaft - *Bensinpumen streiket? LØST!!! ;-)*

Post by tshansen »

Da har jeg endelig tid foran pc'en igjen! Vært en hektisk uke.... ;-) Først Praha med jobben og Oslotur med madammen.

Snurrer tiden litt tilbake!!!

Det skulle i utgangspunktet bli en ålreit fellestur med gode venner, men null fyring på dyret resulterte i akutt feilsøking på sykkelen..
Image
(Stjålet fra kim sin blogg)

Etter å ha prøvd å trille biken min igang ned bakken fra her jeg bor uten hell måtte jeg roe ryggen litt å begynne feilsøkingen. Det slo meg fort (etter å ha fått av øreproppene) at det var bensinpumpen som ikke ville slå inn! (starte) Jeg fikk gutta til å hjelpe meg å trille opp igjen dyret i garasjen hvor jeg skulle påbegynne ett prosjekt jeg igrunn ikke hadde noen forutsetning for å klare på egenhånd!

Takk igjen for vel utført trilling av bike gutter \:D/

Etter mye søking rundt om på diverse forum, fant jeg ut at det ikke var uvanlig at sikringer eller rele hadde en tendens til å ryke på disse syklene. Jeg stormet til nærmeste bensinstasjon (eneste åpne alternativ på en søndag) og fikk kjøpt inn det som var nødvendig av sikringer. Men med fortsatt uten hell.

Jeg fant ut at det var liten vits i å fortsette feilsøkingen uten multimeter! Noe jeg fikk tatt med meg hjem fra jobb dagen etter. Etter feilsøking av alle sikringer, rele og diverse ledninger kom jeg fram til den konklusjonen at det ikke kunne være dette som var problemet. Å ferden på det store www var igjen ett faktum. Etter x antall telefoner til bekjente som har god kunnskap til ducati og x antall spm stilt på diverse forum var der like mange nye spm som svar! Jeg ble rett og slett ikke klokere. Å med minimal kunnskap på det elektriske på en motorsykkel følte jeg at jeg ikke "klarte" å gjøre dette på egenhånd.... Så jeg la nok en gang ned arbeidet i håp om å få svigers en tur hjemom fra ferie til å kikke på det.

Dagene gikk og tilfeldigvis kom jeg over en side på nettet hvor det var beskrevet mye problemer med ducati hvor orginalt monterte DATATOOL alarmer skapte problemene. Dette var jo selvfølgelig samme alarm som jeg hadde på min.
Uvisst om hvordan jeg skulle fjerne denne uten å lage flere problemer tok raseriet litt overhånd og jeg endte opp i garasjen med ett mål for øynet! Alarmen skulle vekk!!! fikk heller ta konsekvensene senere :roll:

Dette gikk overraskende knirkefritt og jeg fikk en del aha opplevelser underveis (å nei, langt ifra morten harket aha'er) Alarmen sine koblinger var overraskende lett å følge langs ledningnettet og den var loddet på det eksisterende ledningsnettet, så det var bare å klippe og ha på igjen krympestrømpe og elektrikerteip. Timene gikk og alarmen var til slutt helt demontert! Det eneste jeg stod igjen med var en ledning som måtte loddes på starteren og noe som kunne virke som en hovedkobling inn til selve alarmboksen.
(den helt til høyre)
Image

Jeg tok ut selve "uniten" som står i tanken, koblet den på ledningen under tanken for å se om jeg nå fikk bensinpumpen til å starte, men uten hell. Reservelyset lyste som igjen lurte meg til å tro at der var strøm opp til tanken! Etter mye grubling tok jeg heldivis å kontrollerte koblingen som gikk direkte i bensinpumpen og her var det ikke strøm! Så det var ikke pumpen som hadde streiket.

Her var gode råd dyre og jeg fortsatte feilsøkingen. Men det skulle vise seg at det er 4 ledninger som går opp i koblingen under tanken. Å det var bare strøm på 1 av de! Der skulle jo være to med strøm. :-k Den ene ledningen var brun/kvit og det samme var de to ledningene som gikk til selve alarmen. som vist på bildet over. Som igjen førte til at jeg prøvde å koble disse to sammen og VIPS!!!!! pumpen startet!!! Kan nesten ikke beskrive med ord følelsen og lettelsen jeg hadde når jeg hørte bensinpumpa slå inn \:D/

Jeg hadde funnet feilen, men hadde fortsatt litt jobb igjen med å "montere" sammen sykkelen. For ikke å snakke om å lodde sammen diverse ledninger som jeg hadde kappet og få på krympestrømper.
Joda, enkelt tenkte jeg. Høye kneløft på clas olsson (=leif) for å kjøpe lodde tinn og lodde penn... Jaggu sa jeg smør! Det var lettere sagt en gjort! Så små ledninger og aldri før loddet resulterte i loddeklumper på størrelse med lillefingerneglen min ehehe 8)
Men fikk låne en slags pasta jeg skulle dyppe ledningene i, varme de opp og vips så var de limt sammen. Så var det bare å dryppe en dråpe med tinn på de og det gled inn i mellom "kordelene" Mangel på bedre ord ;-)

Nok en ny erfaring rikere, og tilfredstillelsen var enorm når jeg endelig hadde fått det til.
Image
Her har jeg loddet og hatt på krympestrømpe på den bakerste ledningen som gikk til Alarmen.

Image
Image

Den lille ledningen jeg måtte lodde som gikk til starteren var en av to! som jeg fikk krympestrømpe på og surret sammen med ledning nr.2 den i midten på bildet som er surret med teip.

Det gikk en del timer på dette problemet, men etter 2 uker og x antall timer med grubling fikk jeg endelig sykkelen klar til bruk igjen :twisted:
Image
stallen til dyret!!

Fikk også besøk av Lord-Erik denne dagen. Han ville at jeg skulle prøvekjøre ducen hans for å "kjenne" om det var noe feil før han tok fatt på turen over til lillehammer. Ikke at jeg er noe ekspert, men jeg satte meg på sykkelen og den føltes veldig riktig. Ingen "ukjente" vibrasjoner, sluring på clutch eller andre ting jeg selv har vært borti som kan resultere i verkstedarbeid.
Image

Etter å vinket farvell og ønsket gutten lykke til på feil side av landet måtte jeg kjøre på plass min brors sykkel. Som han nettopp har fått igjen fra verksted (for andre gang) hehehe =D>
Image
En meget spesiell farge og litt "one of a kind" preg over den. Noen liker den, noen gjør det ikke. Jeg personlig mener den er drit fet!



Uansett.... Konklusjonen er at jeg har fortsatt sinnsykt mye å lære når det kommer til å mekke sykkel. Men ingen ting gir meg større glede enn å faktisk støte på ett problem, og faktisk klare å løse det ved hjelp av gode venner, kjentfolk på nettet og andre bekjente. En liten triumf.
Jeg må si kunnskapsnivået for egen sykkel og hvordan ting fungerer har fått seg ett enormt løft. Å gleder meg til en forhåpentligvis problemfri videre sesong. Der er fortsatt mange km jeg vil tilbakelegge på dette smykket av en sykkel før jeg setter den inn for vinteren.

En STOR takk til min svigerfar som faktisk var han som stilte meg de riktige spm'ene og fikk meg til å koble sammen de riktige ledningene! Uten han hadde jeg nok vært hjelpesløs!!! Han har vært utrolig kjekk å ha i flere sammenhenger ;-) ikke bare sykkel.
No skal det også sies at han har vel vært borti alt av problemer som finnes på ducati sykler hehe.



takk for alle tips og erfaringer for dere som har hjulpet meg så langt!

Mvh
Thomas
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: LordShaft - *Bensinpumen streiket? LØST!!! ;-)*

Post by Lord Erik »

Artig historie, og bra du fikk orden på det! Kjipt at det skulle ta så lang tid, men vi andre Ducatieiere vil ihvertfall kunne løse lignende feil fort på grunn av det du har postet her. :smt023
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: LordShaft - *Bensinpumen streiket? LØST!!! ;-)*

Post by KiM »

Og vi ikke-Ducatieiere vil aldri få problemet! :twisted:
ingen KiM, ingen kos
User avatar
Mogen
Posts: 540
Joined: 28 Jul 2008 15:19
MC: Suzuki GSX-R 750 k9
Location: Bergen, Lindås

Re: LordShaft - *Bensinpumen streiket? LØST!!! ;-)*

Post by Mogen »

Finfin fortelling. Bra at du fekk sykkelen i gang igjen :)
Håper resten av sesongen går knirkefritt da :)
User avatar
Galilee
Posts: 934
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: LordShaft - *Bensinpumen streiket? LØST!!! ;-)*

Post by Galilee »

Bra du fikk fixa det, så du får beste del av sesongen på hjul (den delen man ikke svetter helt bort når man kjører).

Felsøking på elektrisk anlegg har vel så mye med å være nøyaktig og metodisk, som å ha erfaring med systemed man holder på med.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: LordShaft - *Bensinpumen streiket? LØST!!! ;-)*

Post by tshansen »

Galilee wrote:Bra du fikk fixa det, så du får beste del av sesongen på hjul (den delen man ikke svetter helt bort når man kjører)
Kunne ikke sagt meg mere enig! Håper vi får en fin høst her på vestlandet...Noe vi vanligvis har :)
Galilee wrote:Felsøking på elektrisk anlegg har vel så mye med å være nøyaktig og metodisk, som å ha erfaring med systemed man holder på med.
Ja jeg gikk virkelig til verks å fulgte hver enkelt ledning fra ene enden til den andre, som også har gitt meg mye mere forståelse for hva som faktisk er koblet til hva og hvilken ledning som faktisk kan bidra til problemer på andre plasser på sykkelen. Nå er jeg faktisk utrolig glad for at jeg støtet på dette problemet. Må si jeg har fått bøtter med innsikt som jeg ikke hadde :)


Håper "fortellingen" kan være til help for andre som skulle støte på problemer. Og skulle det være noe, så er det bare å spørre, jeg skal så godt jeg kan med min erfaring bidra til å hjelpe andre med lignende problem!

Skal se om jeg ikke får lagt ut en liten tur rapport fra Praha og Osloturen også. Kreves litt sensur før jeg begynner å legge ut bilder :-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
erazar
Posts: 588
Joined: 25 Jun 2008 15:41
MC: 08mod yamaha r6
x 98mod suzuki gsxr 750
x 84mod suzuki rg 250
Location: Haugesund

Re: LordShaft - *Løsning på bensinpumpen S.103*

Post by erazar »

LordShaft wrote:Skal se om jeg ikke får lagt ut en liten tur rapport fra Praha og Osloturen også. Kreves litt sensur før jeg begynner å legge ut bilder :-
Men det er jo så mye mer underholdning i det om du ikke sensurerer :D
Always remember that you are unique, just like everybody else.
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: LordShaft - *Løsning på bensinpumpen S.103*

Post by Jeanette »

..og ikke er vi spesielt sarte sjeler her på forumet heller!
User avatar
Kawa
Posts: 91
Joined: 21 Jul 2009 00:57
MC: 2000 Kawasaki Ninja zx6r
Location: Bergen

Re: LordShaft - *Løsning på bensinpumpen S.103*

Post by Kawa »

Kordan var følelsen å sette seg på sykkelen igjen å kjøre no etter en lang tid med frustrasjon da? :) Regner med det må være en ubeskrivelig go' følelse :D

Bra du fikk det til btw.. :smt023
Let the good times roll.
Locked