Skinndress i Oslo. Forhandlere.

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Den Røde Fare
Posts: 968
Joined: 23 Mar 2006 20:45
Location: Bergen

Post by Den Røde Fare »

Jeg synes Dainese har gjennomtenkte løsninger som kanskje ikke andre merker har. også SER de bare bedre ut, selv om man holder logoen unna.
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

ja jeg også syns dainese ser veldig bra ut, men takk for tipset duke2. må kikke meg litt rundt når jeg er i bergen kjenner jeg.

Det er usikkert hva jeg velger, men vet dere pris forskjellen på de forskjellige merka?

Mvh
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Den Røde Fare
Posts: 968
Joined: 23 Mar 2006 20:45
Location: Bergen

Post by Den Røde Fare »

Bullfighter selges også i Bergen. Rimelige priser, men aner ikke noe om kvaliteten. En skinndress koster under 4000,-...Ligger i Kong Oscarsgate.

http://bullfighter.no/index.php?cPath=68

Twin Motor i Skuteviken selger Dainese her.
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Er det noen som vet om noen sider på nett som kvalitetstester skinndresser eller annet kjøreutstyr? Sånn som det er nå må man nesten bare spekulere og kjøpe etter merke om man ønsker noe sikkert, noen mer vitenskaplige tester hadde vært supert...


AtW
User avatar
brap
Posts: 254
Joined: 17 Jul 2005 01:02

Post by brap »

Jeg har den sorte Bullfighter-skinndressen, og anbefaler den ikke. Den har et løst, tullete, perforert tøy på innsiden for å holde beskytterene på plass, og det funker ikke så bra, spesielt skulderbeskytterene beveger seg litt mye rundtomkring. Beskytterene er heller ikke noe behagelige, og for 1-2k ekstra får man en skikkelig Dainese-dress.
il4
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

Takk for tipset brap :)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Bhrsrk
Posts: 176
Joined: 02 Oct 2005 21:47
Location: Oslo

Post by Bhrsrk »

LordShaft wrote:Er det noen som har god erfaring med skinndresser? Er dainese litt sånn "du betaler litt ekstra for merket" eller betaler du her ekstra for at det er en kvalitetsforskjell?
Dainese starter på rundt 7000, som er ganske likt andre merker med godt rykte, og det lønner seg vel sjelden å legge mindre penger i en skinndress. Det er mulig du betaler litt for merket, men Dainese kan skinndresser og det er en grunn til at merket har en verdi for å si det sånn. Dainese har god passform og får vanligvis skryt for å føles veldig riktig når du sitter på sykkelen.
Bhrsrk
Posts: 176
Joined: 02 Oct 2005 21:47
Location: Oslo

Post by Bhrsrk »

ATWindsor wrote:Sånn som det er nå må man nesten bare spekulere og kjøpe etter merke om man ønsker noe sikkert, noen mer vitenskaplige tester hadde vært supert...
Når det gjelder skinnkvalitet har jeg inntrykk av at man stort sett må stole på produsenten, og at det er vanskelig å teste ut over hvor tykt skinnet er. Man kan måle dempning i de ulike beskytterne. Eller blir det stort sett subjektive tester av komfort, passform, praktiske detaljer etc.

MC Avisa
MC Avisa hadde en kjøpeguide i juli 2005. Siden det sikkert er vanskelig å holde på annonsører om man slakter denne type produkter, er det sjelden rangeringer i norske tidsskrifter på samme måte som en del utenlandske blader. Flere eller kanskje de fleste modellene i den kjøpeguiden er sikkert avløst av 2006-modeller.

For en del dresser nevnes det at de har god passform. Alpinestars Sphere, Arlen Ness, Dainese M4, Clover Eurotour, MTech S-Evo1, Spyke Cyber, Spidi X-blade.

Det er flere dresser som får litt negativ omtale pga for lite strekk og elastiske områder som gir litt lite bevegelsesfrihet. Arlen Ness, Axo Psycho, Bering Radical, Berik 2468, IXS Trophy bl.a.

Motorrad
Motorrad hadde en sammenligningstest i nummer 7 2006 av todelte dresser i prisområdet €680-789 (det de kaller øvre middelklasse av kjøreutstyr), hvor de går mer metodisk til verks med målinger og rangeringer i kjent tysk stil. :)

Ved testing av støtdemping er slagstyrken 50kN og grenseverdi for godkjenning er 35kN ifølge CE-reglene. Harro kommer best ut (ca 15kN), de fleste ligger rundt 20-25kN, og Spyke har over 30kN (og 36.3 på knebeskytter) og kommer dårligst ut på det feltet.

Alle dressene har beskyttelse for skuldre, albue og kne. Alpinestars har leggbeskytter.

Arlen Ness, Berik, Büse, Harro og Ixs har lomme for å legge inn ryggbeskytter. Büse, Harro og Ixs har lomme for å legge inn hoftebeskytter. Alle har dobbelt lag skinn i rumpa. Alpinestars har dobbelt lag skinn på albue, og Alpinestars og Büse har dobbelt lag skinn på kne.

Kun Büse har uttagbart innerfor. Alle har strekkområder i skinn og tekstil, utenom Suomy som kun har i tekstil.

Arlen Ness og Harro har to ytterlommer. Alle har 2 innerlommer, utenom Spyke som har 1 innerlomme.

De fleste dressene er laget i Øst-Europa (typisk Romania og Ukraina), og scorer 12-17 av 20 poeng på kvalitet/håndtverk. Enkelte blir laget i Kina (Suomy bl.a. som scorer 9 av 20).

På sikkerhet scorer de fleste rundt 14-15 av 30. Harro på topp med 20, og Spyke på bunn med 10 poeng. Uten at det er nevnt i testen, vil jeg anta at sikkerhet er noe en dyrere dress til 15000 vil score bedre på, da den er laget for høyere hastigheter på bane. For å få toppscore måtte man også inkludert ryggbeskyttelse i dressen, men dette er noe mange vil ha separat.

På passform er Alpinestars og Dainese overlegne med 25 og 26 av 30 poeng, og blir nevnt spesielt i teksten. De andre ligger mellom 15 og 20.

På komfort scorer Alpinestars og Dainese 19 av 20, Harro og Büse 18 av 20, og resten fra 8 til 14.

Totalkarakterene er sehr gut (S), gut, (M), befriedigend (G), ausreichend (Ng - dårligste ståkarakter), mangelhaft (Lg).

Rangeringen er som følger:
Alpinestars TX1 (76 - M)
Harro Viper TK 9 (75 - M)
Dainese Flanker (74 - M)
Büse Motegi (72 - M)
M-Tech S.Fire (66 - G)
Ixs Maverik (63 - G)
Arlen Ness LS2-1790-AN (61 - G)
Spyke Race Hunter (53 - Ng)
Berik LS2-3213-BK (51 - Ng)
Suomy XFCT 03 (47 - Lg)

Dressene som får M er anbefalte.

Selv har jeg en todelt Dainese Flanker som jeg er veldig fornøyd med så langt (har bare kjørt noen hundre kilometer).
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Takk for en fin oppsummering Bhrsrk, interessant å få noen tall på det, ellers følger jeg litt med på "motorcycle gear review", der forteller folk om hvordan det gikk når de tryner med utstyr, men den blir ikke oppdatert ofte nok, og det er jo litt uvitenskaplig. Så det er alltid greit å få mer data for å få dannet seg et inntrykk av hvordan det ligger ann.

AtW
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

Glimrende innlegg Bhrsrk....... tror nok jeg går for "gull" når jeg først kjøper ehehe ;)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
TheDuke2
Posts: 642
Joined: 02 May 2005 15:14
Location: Raufoss

Post by TheDuke2 »

Hehe ,vel jeg klarer ikke bestemme meg ,fikk tilbud på KTM skinndress og tror jeg går for den og avbestiller Bering dressen.
2004 KTM Duke II *Solgt*
2007 KTM 525 EXC/SM *Solgt*
2008 KTM 690 SMC
Joda
Posts: 143
Joined: 22 May 2006 16:42

Post by Joda »

Jeg har nå min andre Dainese-dress etter å ha kræsjtestet da første. Opplevde da viktigheten av skikkelig utstyr og jeg kjører aldri uten heldekkende skinndress, ryggskinne og skikkelige sko.

Det jeg liker med Dainese er først og fremst passformen. Sitter som støpt på min kropp og all beskyttelse sitter stramt mot kroppen slik den skal gjøre. Skinnkvaliteten er førsteklasses såvidt jeg kan bedømme og på alle utsatte steder er det dobbelt skinn eller innstøpt plastikkbeskytter. Beskyttelsen sitter fast i skinnet og "svømmer" ikke rundt omkring når jeg beveger meg.

Det de fleste nemlig gjør feil når de kjøper skinndress er at den er for stor, omtrent som med hjelm. Det skal ikke være plass til bukse eller genser under og det skal være så trang at du såvidt klarer å få den på deg. Skinnet vil tøyes en god del de første timene slik at dressen normalt sett oppnår optimal passform.

Ideelt sett ville jeg ha valgt en heldress. Men av praktiske hensyn, f.eks varme sommerdager, så har jeg valgt en todelt. Jeg har opplevd at den har delt seg under banekjøring pga sviktende glidelås, men for de fleste vil neppe dette være noe problem. Fikk skiftet glidelåsen til en sterke modell på reklamasjon. Alle Dainese-dresser har idag denne forsterkede glidelåsen.
03 GSX-R 1000
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

Det er et stykke utenfor Oslo, men http://www.hof-mc.no har ok utvalg og lave priser på omtrent alt de selger. Enig med Joda i at man bør kjøpe 2-delt, siden de er mye lettere å få på seg. Ang. størrelse skal den være trang, men ikke overdriv. Jeg endte opp med for kort dress, og det tok omtrent et år før ikke jeg fikk vondt i ryggen av å ha den på meg lenger.
V4 fun
Post Reply