Varme hansker......

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
User avatar
WestDL650 K6
Posts: 10
Joined: 09 May 2006 23:52
MC: KJøpt i 2006, super sykkel men nå i 2007 så har jeg lyst på en litt større sak.
Location: Molde

Varme hansker......

Post by WestDL650 K6 »

Hei, er ny bruker av forumet, kan noen gi meg råd om hvilke hansker jeg bør anskaffe meg for ikke å fryse på fingrene, har hatt Frank Thomas men de var ikke brukbar, de var kalde og de revnet i sømmen. Forslag?
Suzuki DL650 K6.............
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Velkommen på forumet :)
Ser at de kule gutta på forumet bruker Halvarsons i forskjellige varianter. Selv har jeg brukt diverse merker, men finner ut at en pris på 500 til 700 gir gode hansker hos de fleste MC-pusherne.
Har også et par Norønna vindvotter som jeg trekker utapå når det er surt og kaldt. Ser at andre har ullvanter inni store sommerhansker for å holde varmen.
Oppvarmede holker er en løsning noen bruker, og de skjoldene som er foran holkene på cross-sykkler vil jo også holde unna noe kald trekk. PÅ V-stromen din vil jo slike skjold ikke se så aller værst galt ut?
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Ragnhild wrote: Ser at andre har ullvanter inni store sommerhansker for å holde varmen.
Min erfaring med slike halvveis løsninger er at det ofte blir for trangt og klumpete. Da stopper blodstrømmen, og fingerne stivner til ganske fort. Man prøver det ofte når man står rett opp og ned, men glemmer at det er noe helt annet å sitte mil etter mil, med grep om holkene.

Mitt tips er at man kjøper både sommerhansker og hansker til kaldere/våtere dager. Eller at man kjøper sommerhansker, og så anskaffer varmeholker til sykkelen, eller at man kjøper et par tynne sommerhansker og så et sett Gerbinger varmehansker. Ja slike med varmetråder.

Tenk først på hvilken syklist du er. Spiller ikke været noen rolle, så ville jeg lagt mest penger i å holde henda varme. Er du en godværssyklist som mest turer frem og tilbake til jobben på solfylte dager, og tar noen småturer i helgene, så ville jeg satset på noen komfortable sommerhansker.
Den Røde Fare
Posts: 968
Joined: 23 Mar 2006 20:45
Location: Bergen

Post by Den Røde Fare »

Gudbedre, er det bare meg som har kjøpt fire par i nyere tid, i tillegg de de gamle fra mine MCbud-dager?

Første bud er at hanskene må være romslige. Det er ikke presisjonsarbeid man skal utføre med dem, og dermed kan man tillatte seg en del å gå på.

Har noen av merket Nibo med all slags membraner, som ble innkjøpt for kalde regndager. De funket hele vinteren, og fungerte fremdeles i vår da det var bare noen få grader i luften. Men de er digre og klumpete, så jeg kjøpte meg et par fra H-D med verdens deiligste fôr i. De er for varme å kjøre i nå som det er litt varmere....
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Neida, men jeg tenkte du skulle få nevne det, så slapp jeg å fortelle at utvalget har økt med to par i vår, så jeg har fire par å velge i, og enda står et par tynne hansker på lista over "må ha" :wink:

Og du har helt rett, hanskene bør være romslige. Svette hender som skal ned i et par hansker er pyton, og det er godt å kunne lee på fingrene inni hanskene.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Hjælp, romslige hansker er det verste jeg vet. Skal jeg ha det romslig så kjøper jeg votter, men votter bruker jeg aldri til sykkel mere. Man trenger litt feel, og jeg vil ha en tight fit så det blir så nær feelingen og ikke ha på seg hansker. Nå snakker jeg om sommerhanskene mine. Det er vel ikke uten grunn at en eller annen kom på uttrykket Like A Glove :wink:
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Gixxerman wrote:Hjælp, romslige hansker er det verste jeg vet. Skal jeg ha det romslig så kjøper jeg votter, men votter bruker jeg aldri til sykkel mere. Man trenger litt feel, og jeg vil ha en tight fit så det blir så nær feelingen og ikke ha på seg hansker. Nå snakker jeg om sommerhanskene mine. Det er vel ikke uten grunn at en eller annen kom på uttrykket Like A Glove :wink:
Ja, jeg er litt enig, skinnhansker som passer "som hånd i hanske" (hehe, osv), er jo krem å kjøre med.

AtW
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Post by Speedy Gonzales »

Enig
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Sikkert riktig og bra, men spørsmålet var jo hansker for å ikke fryse på fingrene. Og da er (for) store hansker en av veiene å gå. Selv har jeg forfryst begge henda mine, og blir iskald på henda selv på sommeren når jeg kjører. Har derfor valgt romslige hansker i Cordura istedet for skinn. Dette fordi skinnhanskene blir våte i regn, noe cordurahansker ikke blir. I tillegg har jeg fått montert varmeholker. Og varmeholker var en god investering. Utrolig deilig. :D

Noe annet som er smart hvis man er på tur er å ha med et ekstra par hansker i kofferten. Da kan man bytte underveis, og det er gull verdt enkelte ganger.

Jeg pleier også å legge hanskene bakerst på eksospotta når jeg stopper for å ta pause. Pass bare på at hanskene har skinn i håndflatene og ikke har sånne gummiknotter. Ellers blir det gummiprikker på eksospotta og ihjelsvidde hansker. :lol:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
FemIce
Posts: 521
Joined: 27 Nov 2005 12:25
MC: Lille-V, 2004 mod
Location: Oslo-området
Contact:

Post by FemIce »

speedy gonzales 2 wrote:Enig
Hva jeg har gjort:
Pkt. 1 - kjøpte håndbeskyttere. (de kommer standard på DL1000 men ikke på DL650..) Verdt pengene sine og vel så det!

Pkt. 2 - Varmeholker! - ikke kjøp den typen som har varmetråder i selve håndtaket. Kjøp slike som brukes på snøscootere. En patron som du legger inni holka. Tar litt lengre tid før varmen er på topp, men mye mer behagelig.

Pkt.3 - Tynne Halvarson regnhansker med tynne angoravanter inni. Perfekt! De sitter akkurat passe tett. Ikke blir det tykt og klumpete som med sommerhansker med ullvanter inni. Selv om angoravantene skulle bli våte så holder de deg noenlunde varm på fingrene allikevel.
Og sammen med varmeholkene så er det en uslåelig kombinasjon. Jeg fryser ALDRI på fingrene og jeg er en frysepinne :lol:
Se http://www.jofama.se/motorcycle_wear/
Klikk på Halvarsson Handskar og deretter Dry level.
Vi har stort sett brukt Halvarsson i alle år og vært fornøyd med de fleste hanskene vi har hatt.

Jeg hadde et par Hestra hansker før i verden som var veldig gode også, men de finner jeg selvfølgelig ikke lenger.

-FemIce-
User avatar
WestDL650 K6
Posts: 10
Joined: 09 May 2006 23:52
MC: KJøpt i 2006, super sykkel men nå i 2007 så har jeg lyst på en litt større sak.
Location: Molde

Post by WestDL650 K6 »

Takker for mange gode svar, jeg køpte også sommerhansker og hansker for å bruke når det ble litt kaldere i været. Sommerhanskene funker bra.
Fikk levere tilbake de som ikke dugde så nå skal jeg gi meg litt god tid til å vurdere hvilke type som skal innkjøpes av varmere hansker. Sommeren er jo kommet, iallefall hittil. Går nok først til innkjøp av håndbeskyttere for å se om det gjør susen.
Suzuki DL650 K6.............
User avatar
FemIce
Posts: 521
Joined: 27 Nov 2005 12:25
MC: Lille-V, 2004 mod
Location: Oslo-området
Contact:

Post by FemIce »

WestDL650 K6 wrote:Går nok først til innkjøp av håndbeskyttere for å se om det gjør susen.
Du kommer til å merke stor forskjell bare med å montere de.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

Jeg har selv funnet ut hvor viktig det er å ikke fryse på hendene :)

Jeg har selv ett par "Touring SAFETY" keprotec! det er det som står på de hvertfall.
De sitter som ett skudd på hånden og er utrolig behagelig å ha på i 12 grader og oppover. Synker tempraturen under dette så blir det kaldt.

Kikket en del i "Mc avisa nr.4 - april 2006 - 24. årgang" der har de stor Helårshansker test.

Likte spesiellt godt Dainese Fast-B hanskene, men de koster 1700,- spenn. noe som er i drøyeste laget!

Der ser jeg som FemIce skriver, de "Halvarssons - Dry Level" har fått god omtale.
Siterer Mc-Avisa:
" + Klumper seg noe i håndflaten. Kunne hatt bedre stramming øverst i mansjetten.

- Isolerer ikke like bra som de varmeste hanskene. Kun stretch som stramming rundt håndleddet.

= Overraskende varm til å være så tynn. Veldig bra alternativ i forhold til pris. VANNTETT!!!
"
Pris 598,-

Jeg kjenner det jeg trenger meg ett par hansker til. Tror jeg skal ta meg en kikk på hanskene som er nevnt over, hvis ikke noen andre har noen bra tips.
Sliter med at jeg har litt store hender. som igjen gjør at ikke alle XXL hansker passer. :oops:

Mvh
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
FemIce
Posts: 521
Joined: 27 Nov 2005 12:25
MC: Lille-V, 2004 mod
Location: Oslo-området
Contact:

Post by FemIce »

LordShaft wrote: Der ser jeg som FemIce skriver, de "Halvarssons - Dry Level" har fått god omtale.
Siterer Mc-Avisa:
" + Klumper seg noe i håndflaten. Kunne hatt bedre stramming øverst i mansjetten.
Jeg bruker disse mest sammen med de tynne angoravantene.
De kjøpte jeg i en sportsbutikk, men jeg husker ikke lenger hvilken.
Viktig at de er tynne!

Ikke min erfaring at de klumper seg i håndflaten...
(Med eller uten angoravanter inni)
Strammingen er helt fin syntes jeg.

-FemSomNåSkalUtOgHenteSegNyttKåpeglass :lol: -
User avatar
WestDL650 K6
Posts: 10
Joined: 09 May 2006 23:52
MC: KJøpt i 2006, super sykkel men nå i 2007 så har jeg lyst på en litt større sak.
Location: Molde

Post by WestDL650 K6 »

Takker for tipsene, jeg har nå gått til innkjøp av Halvorssons Dry Level (på hansken står det Dryway). Kjempehansker syns jeg dette er, har jo fått prøvd de i 4-6 grader nå i disse dager. :D
Strammingen rundt håndleddet er jo en stropp og ikke klumper de seg heller.............


Har nå kjøpt varmeholker, ingenting slår det. Har kjøpt noen som heter Oxford og de fungerer utmerket, nå er det slutt på kalde hender.
Last edited by WestDL650 K6 on 25 Jun 2007 22:40, edited 1 time in total.
Suzuki DL650 K6.............
Post Reply