Oppfordrer til debatt!!! Terje A --> NMCU, TT mfl

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
SoloTwin
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.

Oppfordrer til debatt!!! Terje A --> NMCU, TT mfl

Post by SoloTwin »

Knallbra skrevet Ragnhild!
Kan bare se langt etter et så velformulert brev, jeg.

Men en forslag til en OPPFORDRING:

Vi ønsker en skikkelig debatt om dette, sant?

Og for å få til en debatt, tror jeg vi fra forumet skal enes om noen debattprogrammer vi tror egner seg til dette.
SÅ skriver vi mailer til redaksjonen (gjerne overflommer den) med oppfordring om debatt mellom Terje (R)Assum (og evt TØI), NMCU, Trygg Trafikk, Bike, (MC-forumet ;) ) og andre.

Jeg oppfordrer også de mer velformulerte av oss å skrive leserinnlegg til alle de store avisene våre.

FÅ EN DEBATT PÅ BORDET!!! :D

Så kom med forslag til debattprogrammer, og gjerne mailadressen til denne redaksjonen.
(Gjerne også forslag til noen velformulerte argumenter og innhold)
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
Ragnhild
MC: BMW R1200GS Adventure

Post by Ragnhild »

Legger det inn her òg, for nye lesere som ikke har fått med seg denne
Ragnhild wrote:Håper flere har sendt den godeste Assum en mail
Min ser slik ut
Hei
Forstår det slik at du har hatt et innslag på P4 i dag hvor du sammenligner MC-kjøring med kjøring av bil i alkoholpåvirket tilstand.

Selv kjører jeg verken bil eller MC etter å ha drukket alkohol, så jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag mellom kjøring av disse to fremkomstmidlene.

Men etter å ha kjørt tung MC i to år, og deltatt på førerutviklingskurs i regi av både min egen klubb, Senior MC og av MC-03, sitter jeg igjen med det inntrykket at det ikke er min eller andre MC-føreres ferdigheter som er den største utfordringen (forutsatt at vi holder ferdighetene våre ved like), men det at bilførerne generelt ikke holder sine ferdigheter vedlike, eller overholder små detaljer ved veitrafikklovgivningen som vikeplikt for trafikk fra høyre, signal ved feltskifte og generelt bruker størrelsen sin til å skvise oss som er litt mer utsatte i trafikken.
Forslaget om å innføre fartssperre på MC, høres litt spesielt ut. De fleste MC-førere vet at det å ha en reserve i form av ekstra fraspark i en trengt situasjon kan være forskjellen mellom en sikker smidig trafikkavvikling og en enda mer trengt situasjon som kan medføre store materielle skader og i verste fall tap av menneskeliv.

Joda, vi tar en risiko, men vi gjør mer for å minske denne risikoen enn mange bilførere som tror at når de har sertifikat, da kan de kjøre bil. Tanken på at sertifikatet bare viser at man mestrer de grunnleggende ferdighetene som kreves for å kjøre bil, ikke at man kan kjøre bil, er nokså fjern for de fleste.

I mitt sertifikat står det at jeg har rett til å føre tung motorsykkel, bil inntil 7,5 tonn totalvekt, henger inntil 750 kg totalvekt, moped, snøscooter og traktor.
Hvis jeg har forstått dine utsagn riktig, kan jeg kjøre bil eller traktor uten fare for andre eller meg selv, fordi jeg som edru er skikket til å føre nevnte firehjulede doninger. Men jeg er ikke skikket til å kjøre motorsykkel, moped eller snøscooter, fordi jeg da har en adferd i trafikken som tilsier at jeg har en promille på 0,8, dette selv om jeg ikke er påvirket av alkohol når jeg kjører på to hjul? Dette er jo mildt sagt tendensiøst, og jeg skal la være å bla opp i den Nord-Norske ordboka etter sterkere uttrykk. Faren for at de ville bli injurierende er til stede.

Håper du tar deg tid til å ajourføre tallmaterialet ditt til dagens standard, at du tar deg tid til å sette deg inn dine kollegers forskningsarbeid, både nasjonalt og internasjonalt, slik at du ikke kommer i samme situasjon som en medisinsk forsker ved et velrennomert norsk forskningsmiljø satte seg selv i nå tidligere i vinter.
Og at du etter å ha satt deg inn i dette forskningsmaterialet og tenkt over "Vil jeg at alle skal komme hele hjem hver kveld?", kan komme med mer gjennomtenkte og holdbare holdninger i diskusjonen omkring sikkerhet for MC-førere.

Du kan gjerne gi oss utfyllende kommentarer etter at du har gjort ovennevnte på http://www.MC-forumet.no

Med vennlig hilsen
Ragnhild Vinkenes
Som har som mål at hun og alle hun møter i trafikken kommer hele hjem hver kveld.
Takk Gruz, flott initiativ :)
Er med på det meste som ikke innebærer fysisk fare for liv og helse. Og kan sikkert spa opp noen (u)saklige argumenter, selv om jeg er flinkere med tastatur enn med kjeftamentet.

Av debattprogram er det vel bare å velge på øverste hylle av det P4, NRK og TV2 har å by på, og som vi tror vi når lengst mulig med.

Nå rodde jo det godeste Assum'en så det holdt i sitt svar på den andre tråden, men det når ikke lenger enn til oss, og uansett tror folk på forskere, såkallte eksperter, så det trengs mye arbeid fra oss for å få rettet opp hans desinformasjon.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
brap

Post by brap »

Gratulerer med den fjerde tråden om emnet. Denne ser ut til å handle om å klippelime fra den første tråden.

Supert.
il4
lassie
MC: 08 HD Fat bob

Post by lassie »

He he, kvinner gjør det ordentlig når det skal gjøres. :D
SoloTwin

Kjørte km:

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.

Post by SoloTwin »

En oppfordring må stå alene synes jeg. Og inntil jeg får lest alle trådene her, så vet jeg bare om tre. ;)

Ellers tror jeg P4 (17.30) muligens er mottakelig for en debatt, men en radiokanal er tross alt bare en radiokanal.

Synes vi skal forsøke oss på television jeg.
NMCU har antagelig (mener jeg å huske) sendt pressebrev rundt, men jeg tror ikke TV gidder å ta fatt i dette når oppfordringen/informasjonen kommer fra kilden selv, så jeg tror de trenger litt dra-hjelp.

Så alle som bryr seg om dette, og vår moderorganisasjon, oppfordres til å skrive en epost og be om en debatt.
Fint om dere sier fra her, for det er morro å se folk engasjere seg.

Støtt opp om NMCU i denne saken!
De ønsker seg en debatt om dette. :D
Image
Odin

Post by Odin »

ha! her har vi jo en tråd som er som skapt for deg jalmar :D!! :lol:
Bernt`ern

Post by Bernt`ern »

brap wrote:Gratulerer med den fjerde tråden om emnet. Denne ser ut til å handle om å klippelime fra den første tråden.

Supert.
Gratulerer med temaets MINST saklige innlegg...... :wink:

En god ting kan aldri gjentas for ofte.... [-X
Living is Riding....
SoloTwin

Kjørte km:

Årets treff;

Post by SoloTwin »

Nå har det gått noen dager, og stormen er stilnet.

Synd!

Tror nemlig at dette var/er en flott mulighet for NMCU å komme på banen til fordel for oss motorsyklister.

Pressen er ikke interesssert i noe som ikke skaper debatt. Og hvem skal starte/være med å påvirke til debatt eller duell, om ikke motorsyklistene selv?

De trenger denne muligheten, men klarer det ikke uten hjelp.

De trenger vår engasjement, og hvilket forum er det mest fornuftige og saklige om ikke mc-forumet? ;)

Still opp, folkens! Vi må ikke la denne muligheten til å bidra til å hjelpe NMCU gå fra oss!
For når kommer neste mulighet til å få NMCU på banen igjen?

Støtt opp om NMCU, Trygg Trafikk og andre til å få fortalt hva motorsyklisme er og at det er BILISTENE som er en trussel for trafikkbildet og motorsyklstene, og ikke motorsyklistene!

BLI MED!
Image
SoloTwin

Kjørte km:

Årets treff;

Post by SoloTwin »

Her er TV2 aktualitetsprogrammer.
Hvem egner seg?

Aktualitet:
Redaktør: Stein Kåre Kristiansen
Redaksjonssjef Holmgang: Tor Asmund Godal
E-post: holmgang@tv2.no
Redaksjonssjef Tabloid: Bjørnar Solheim
E-post: tabloid@tv2.no
Redaksjonssjef Dokument 2: Odd Isungset
E-post: dokument2@tv2.no

Dokument2 egner seg ikke...
Det er vel kanskje Tabloid som egner seg best i dette tilfelle?
Image
NoName
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Post by NoName »

Da her jeg sendt mail til de.
Jeg håper flere gjør det, slik at vi kanskje kan få til en liten debatt om dette.
SoloTwin

Kjørte km:

Årets treff;

Post by SoloTwin »

STOR! :lol:
Image
Ragnhild
MC: BMW R1200GS Adventure

Post by Ragnhild »

NoName wrote:Da her jeg sendt mail til de.
Jeg håper flere gjør det, slik at vi kanskje kan få til en liten debatt om dette.
Hva stod det i den mailen :?:
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
NoName
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Post by NoName »

At jeg oppfordret de til å ta opp debatten. Henviste til hva Assum har skrevet, og hva som er skrevet her på forumet.
SoloTwin

Kjørte km:

Årets treff;

Post by SoloTwin »

Supert!
Desverre kan ikke jeg selv være med å skrive.... Er inhabil,på en måte... kan man si... :(
Image
SoloTwin

Kjørte km:

Årets treff;

Post by SoloTwin »

Vel, da er det bragt på det rene at jeg IKKE vil være "inhabil" i denne saken likevel, og dermed kan jeg selv være med å bidra!
:D

Holder på med å forberede et leserinnlegg til riktsdekkende avis for om mulig å bidra til å få en debatt om denne saken før den slukner hen.
Må smi mens jernet ennå er varmt. Eller rettere sagt holde liv i glørne.
Kommer også til å sende en lengre epost med henvisninger/kilder som motbeviser det Terje Assum påstår, og kanskje legge litt grunnlag for en debatt/duell?

Men inntil videre trenger vi hjelp til å holde liv i debatten her inne, for å vise at mc-folket engasjerer seg og bryr seg.

Noen som har fått flere svar fra Terje Assum?
Image
Post Reply