Hei
Forstår det slik at du har hatt et innslag på P4 i dag hvor du sammenligner MC-kjøring med kjøring av bil i alkoholpåvirket tilstand.
Selv kjører jeg verken bil eller MC etter å ha drukket alkohol, så jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag mellom kjøring av disse to fremkomstmidlene.
Men etter å ha kjørt tung MC i to år, og deltatt på førerutviklingskurs i regi av både min egen klubb, Senior MC og av MC-03, sitter jeg igjen med det inntrykket at det ikke er min eller andre MC-føreres ferdigheter som er den største utfordringen (forutsatt at vi holder ferdighetene våre ved like), men det at bilførerne generelt ikke holder sine ferdigheter vedlike, eller overholder små detaljer ved veitrafikklovgivningen som vikeplikt for trafikk fra høyre, signal ved feltskifte og generelt bruker størrelsen sin til å skvise oss som er litt mer utsatte i trafikken.
Forslaget om å innføre fartssperre på MC, høres litt spesielt ut. De fleste MC-førere vet at det å ha en reserve i form av ekstra fraspark i en trengt situasjon kan være forskjellen mellom en sikker smidig trafikkavvikling og en enda mer trengt situasjon som kan medføre store materielle skader og i verste fall tap av menneskeliv.
Joda, vi tar en risiko, men vi gjør mer for å minske denne risikoen enn mange bilførere som tror at når de har sertifikat, da kan de kjøre bil. Tanken på at sertifikatet bare viser at man mestrer de grunnleggende ferdighetene som kreves for å kjøre bil, ikke at man kan kjøre bil, er nokså fjern for de fleste.
I mitt sertifikat står det at jeg har rett til å føre tung motorsykkel, bil inntil 7,5 tonn totalvekt, henger inntil 750 kg totalvekt, moped, snøscooter og traktor.
Hvis jeg har forstått dine utsagn riktig, kan jeg kjøre bil eller traktor uten fare for andre eller meg selv, fordi jeg som edru er skikket til å føre nevnte firehjulede doninger. Men jeg er ikke skikket til å kjøre motorsykkel, moped eller snøscooter, fordi jeg da har en adferd i trafikken som tilsier at jeg har en promille på 0,8, dette selv om jeg ikke er påvirket av alkohol når jeg kjører på to hjul? Dette er jo mildt sagt tendensiøst, og jeg skal la være å bla opp i den Nord-Norske ordboka etter sterkere uttrykk. Faren for at de ville bli injurierende er til stede.
Håper du tar deg tid til å ajourføre tallmaterialet ditt til dagens standard, at du tar deg tid til å sette deg inn dine kollegers forskningsarbeid, både nasjonalt og internasjonalt, slik at du ikke kommer i samme situasjon som en medisinsk forsker ved et velrennomert norsk forskningsmiljø satte seg selv i nå tidligere i vinter.
Og at du etter å ha satt deg inn i dette forskningsmaterialet og tenkt over "Vil jeg at alle skal komme hele hjem hver kveld?", kan komme med mer gjennomtenkte og holdbare holdninger i diskusjonen omkring sikkerhet for MC-førere.
Du kan gjerne gi oss utfyllende kommentarer etter at du har gjort ovennevnte på
http://www.MC-forumet.no
Med vennlig hilsen
Ragnhild Vinkenes
Som har som mål at hun og alle hun møter i trafikken kommer hele hjem hver kveld.