Har lagt inn innlegg om dette før og prøver igjen....
Bsa B33 starter ikke, nyoverhalt topp, sylinder, magnet og ny gasser... tråkker og tråkker, tenner så vidt (slår ett slag) men ikke mer... tenninga er riktig justert. Det må være noe jeg ikke har sjekka
Får bensin, gnist på pluggen, prøvd med startgass.... Kom med alt dere har, jeg gir snart opp....
vis den ikke starter med start gass så er det som regel en feil med tenning. selv om du har gnist på pluggen så er det ikke sikkert denne er bra nok. har du prøvd og bytte plugg? kabler? er du sikker på tenning er riktig? er veldig viktig at stiften er rett justert også, pleier og være 0,4 mm klaring som er rett. dette er vel en 4takter? står kammen rett?
Det som er gjort med tenninga er bytte av kondensator, vikla nye spoler, bytte pick-up, pick-up børste, jordingsbørste, stift, pluggledning og hette...
Stiftåpningen sjekka jeg kjapt, mener det var riktig, men skal sjekke igjen.
Pluggen var ny i fjor, ren og pen, men kan jo byttes for moro skyld... NGK nå, skal vel være champion, vet ikke om det er av betydning...
Sånn tenninga er justert nå åpner stiften når stemplet er 9,5 mm fra TDC med lukkede ventiler... det skal stemme, men jeg får vel sjekke det igjen.
Ang. pluggen skal åpningen være på 0,0018 tommer(eller var det 0,018?) det var ikke riktig, men er vel avhengig av pluggfabrikat så jeg hang meg ikke opp i det...
Ny plugg anbefales, NGK B7HS er riktig til B'en. Pluggåpning skal være 0,45mm, ikke mer!
Det er lurt å sjekke tenninga også, å stille tenning på en maskin med magnet er litt lotteriaktig, man må ofte prøve mange ganger før det blir riktig.
Nok bensin er også viktig, Amalgassern må tippes til den flyter over. Dette må gjentas etter noen tråkk når den ikke starter.
Husker ikke betegnelsen på min i farten... Åpningen på min var 0,25, prøvde å øke den til 0,45 uten hell... Tippa ikke så veldig mye, redd for at det skulle bli for my, men da er vel ikke det det største problemet...
Da har jeg litt å prøve i morra... gir meg ikke før den fyrer, men blir litt motløs noen ganger...
For meg høres det ut som om det er tenninga som er feil. Ganske sikker på at pluggledning eller plugghette er synderen.
Kan også være tennpluggen. Husk at det kan være god gnist på pluggen når du sjekker den utenfor sylinderen, men det blir andre forhold inni sylinderen hvor det er et annet trykk.
Pluggen som sitter i er en NGK B6HS, prøvd med det nærmeste jeg fant på bensinstasjonene i området... en Bosch og en Champion. Ikke noe forskjell
Har justert opp stiftåpningen litt da den var litt trang, sto i boka at den skulle være 0,3 så det er den nå... Kanskje prøve å åpne den litt mer....?
Hvordan kan jeg finne ut om gnisten er riktig? Siden den ikke starter nytter det vel ikke å se på sot på pluggen etc... Gnisten er blå/hvit og normalt kraftig... Hvordan den er under trykk i sylinder'n er jo helt umulig å finne ut....
Siden den tenner og slår en til to ganger må jo noe være riktig, men den gir seg, uten unntak, etter to slag...
Tror du er inne på noe ang. at det ikke er nok snurr på motoren... Tar gjerne mot en "startprosedyre" fra en som har litt erfaring med sånne skysser.... Hvordan skal motoren stå for å få mest snurr?
Det kan virke som om magneten din ikke gir tilstrekkelig gnist. Sjekk gnisten ved ta av plugghetten og hold enden på pluggledningen ca 10 millimeter fra gods (f. eks. topplokket). Få en hjelper til å tråkke på kicken (husk å ta ut pluggen) mens du ser på gnisten. Den skal være blå og "hørbar". Hvis det ikke kommer noen gnist forsøker du du med mindre avstand til gods. Må du nærmere enn 5 mm er det magneten som det ikke er tilstrekkelig futt i. Se om det hjelper hvis du flytter på tenningshendelen - stiftene skal åpne når feltet er maks.
Har du prøvd å dytte i gang? Hvis du triller ned en bakke i annet gear med clutchen inne og slipper clutchen når du har bra fart, da har du i hvert fall snurr på motoren...
En motor med magnettenning som er i orden skal være lett å starte. Jeg har selv BSA (A10 twin) og den starter stort sett på første tråkk når den bare har riktig bensin/luft-blanding. En twin er lettere å få liv i enn en single, men med den foreskrevne startteknikken til pelsen skal din 'B starte på første eller andre tråkk når den riktig innstilt.
Yamaha FJ1314 '86
BSA 650 Super Rocket '60
Honda XL250 Motosport '73
Honda Dax ST50 '73
Tempo Avanti '89
og en haug prosjekter...
Hva er egentlig grunnen til at det er mulig å justere mellom høy og lavtenning? Tror kanskje jeg har justert tenninga med denne i feil posisjon... Hva vil dette forårsake? Hva forandrer seg når denne flyttes fra lav til høy?
Justerbar fortenning har du fordi motoren trenger høyere tenning når turtallet stiger (bensin/luftblandingen skal rekke å tenne i tide, derfor må gnisten komme tidligere). Fortenningsjusteringen gjør du med tenningshendelen justert til lavtenning.
Her har du forresten et nyttig forum for eiere av klassiske engelkmenn: http://forum.britbike.com/
Yamaha FJ1314 '86
BSA 650 Super Rocket '60
Honda XL250 Motosport '73
Honda Dax ST50 '73
Tempo Avanti '89
og en haug prosjekter...