Lakkering av mc.

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Jonas

Lakkering av mc.

Post by Jonas »

Hei.

Jeg har en 125cc dirtbike stående. Det jeg har lyst til ,er å lakkere den i en annen farge enn det som det er nå. Fargen nå er gul.
Men det som er spørsmålet mitt ,er hvordan dette skal gjøres.
Burde man slipe ned den fargen som er der nå og bruke spray primer og spray farge etter at dette er gjort? Kan man bruke de spray fargene som "Biltema" selger? Da tenker jeg også på primer.
Eller er det forskjellig spray farge for metall og plast?

Kanskje dette er dumme spørsmål.........Men jeg bare spør fordi jeg ikke vet selv, og fordi jeg har virkelig lyst til å finne ut av dette!!

På forhånd takk.
X-lett sykkel: Daelim Roadwin med 250cc motor=ristet i stykker. Nå er jeg på utgikk etter en supermotard sykkel. Hva med kanksje TM Black Dream eller KTM EXC?

M.H.V
Jonas
Wright
MC: Ducati 748 Bip 2002 modell Troy Bayliss

Post by Wright »

er forskjellig grunning, fargen er d samme.
Kawasaki Zx750r Ninja.
gsxr-(r)

Post by gsxr-(r) »

Det kan hende det lønner seg å kjøpe nye plastdekaler ?
Koster ikke all verden....
( bare ett forslag) :wink:
Ktm exc-r 530Sm. 2008mod.
Wright

Post by Wright »

vitsen med å kjøpe nye om de er hele? er bare og matte de ned, grunne de og så farge
Kawasaki Zx750r Ninja.
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Post by RH racing »

plastdekaler er klistremerker.. lurt å lakkere dem vil jeg tro.. he he he
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Wright

Post by Wright »

RH racing wrote:plastdekaler er klistremerker.. lurt å lakkere dem vil jeg tro.. he he he
er vel ikke verre enn at man må komme seg under klarlakken evnt og så få av klisterne.....
Kawasaki Zx750r Ninja.
Elanzer

Post by Elanzer »

igen problem, når eg lakka tank på GSen min så brukte eg en kniv til å skjære ut klisteret med som sitter under klarlakken, også slipte eg ned overgangen etterpå...
-vw jetta `86
-Mazda 626 GD `88
-Honda NS-125R `91
-Suzuki GS125 `97
fighter

Re: Lakkering av mc.

Post by fighter »

Jonas wrote:Hei.

Jeg har en 125cc dirtbike stående. Det jeg har lyst til ,er å lakkere den i en annen farge enn det som det er nå. Fargen nå er gul.
Burde man slipe ned den fargen som er der nå og bruke spray primer og spray farge etter at dette er gjort? Kan man bruke de spray fargene som "Biltema" selger? Da tenker jeg også på primer.

Kanskje dette er dumme spørsmål.........Men jeg bare spør fordi jeg ikke vet selv, og fordi jeg har virkelig lyst til å finne ut av dette!!

På forhånd takk.
hejsan ...er ikke expert på dette ..men tror ikke du behøver slipe den helt ren for lakk(farge) .. slip den matt og lakker...samma på plasten tenker jeg ;) ..men grund jobben er viktig viss du vil at lakken skal sitte

nye dekaler får du kjøpt her http://www.tmolson.se/prodecal/index.php?cPath=39
Wright

Re: Lakkering av mc.

Post by Wright »

fighter wrote:
Jonas wrote:Hei.

På forhånd takk.
hejsan ...er ikke expert på dette ..men tror ikke du behøver slipe den helt ren for lakk(farge) .. slip den matt og lakker...samma på plasten tenker jeg ;) ..men grund jobben er viktig viss du vil at lakken skal sitte

nye dekaler får du kjøpt her http://www.tmolson.se/prodecal/index.php?cPath=39
sant d, bekrefter d bare jeg sa, du matter bare ned, sliper ikke gjennom lakken, men ikke bruk for grovt papir, d syns veldig fort, matt ned med 320 og ta fylleren med 600 ?
Kawasaki Zx750r Ninja.
Elanzer

Post by Elanzer »

på arbeid bruker vi 360 på maskinen og 320 håndpapir før fylleren og 360 på maskinen og 500 hanpapir etter fylleren...

også pusser vi sparkelen med P120
viss det er plast, så er det egentleg veldig fyfy å pusse med gråvere enn 120, da du vil ripe den opp så jævli og må matte som en helt etterpå og masse fyller for at det skal bli strøkent igjen...

viss det ikke er skader i plasten du skal lakke (helt ripe fri) så sprøyter du bare på litt plastgrunning også lakk rett over den...

viss du har noen sånn småriper (som så godt som alle har) så kan du pusse over med P500 papir, også plastgrunning og fyller, anbefaler da å sprøyte fyller på hele den eventuele plastdelen, for overgang mellom fyller og plast er vanskeleg å få strøken. også etter fylleren fortsetter du bare slik som du gjør med hvilken som helst stål ting, bare det er viktigere at du ikke pusser gjennom fylleren på plasten :)
-vw jetta `86
-Mazda 626 GD `88
-Honda NS-125R `91
-Suzuki GS125 `97
Post Reply