Page 1 of 2
Overgang fra A1 til A - Over 10 000kr!?
Posted: 29 May 2006 12:29
by Austevollingen
Jeg pratet med den tidligere kjørelæreren min i dag, og han mente at å gå fra lett-mc til mellomtung kom til å koste minst 10 000kr.
Jeg trodde virkelig at det var snakk om bare en oppkjøring, og den koster da ikke mer enn 2-3000kr!
Noen som kan bekrefte/ avkrefte dette? Hva betalte dere?
Posted: 29 May 2006 15:50
by pelle
Jeg har nettopp gjort det og det kostet meg 12500 kr
dette fordi du må ta de obligatoriske kursene som er bane kurs og landeveis kurs før du får kjøre opp. Dette er nye regler. jeg tok en pakke som inne holdt 5 kjøretimer 2 veiledningstimer 4timer bane kurs hvor en av timene er teori og 8 timer landevei hvor 4 av timene er teori.
Posted: 29 May 2006 16:28
by Olav'en
+ / - 5000kr fekk eg beskjed om frå kjøyrelærer.

Posted: 29 May 2006 22:58
by inunf
Jeg betalte 8800 for alt. Oppkjøring og gebyr til satans vegvesen inkludert. Det er ikke så mye som er obligatorisk. Bare landeveiskjøringen og banekjøringen. Dette be påbudt i år. Jeg fikk også høre da jeg tok lettlappen at det var bare å kjøre opp for å få mellomklasselappen. Men det måtte de jo forandre på

Posted: 07 Oct 2006 11:50
by Jarle
Skulle jo ikke tro det skulle være så mye, da kjøreskoler tilbyr pakke for den som ikke har hatt A1 til 12k... Trenger vel ikke så mye kjøring med tung sykkel når en har kjørt lett...
Posted: 07 Oct 2006 11:55
by tshansen
Jeg fikk ett prisoverslag når jeg tok klasse A og der stod det prisoverslag for de som ville gå fra A1 til A....det stod på ca 10.000, men da så jeg det var medregnet noen kjøretimer! Kan ikke helt se grunnen til at dere skal ha så mange kjøretimer når dere har kjørt A1 ei stund!
Få ei prisliste, be han streke under bare det obligatoriske. rams det opp her inne så får du nok vite hva du egentlig trenger!
også er det bare å henvende seg til kjørelæreren igjen å si at du bare skal ha det obligatoriske! Han kan ikke tvinge deg til å ta kjøretimer!
Du får mer enn god nok tid til å beherske en "tung" sykkel på de banekursa!
Mvh
-Shaft-
Posted: 08 Oct 2006 05:13
by Spacie
Det vil vel da si..
Fra lett-mc til mellomtung,, rundt 10000 kr..
Oxo går det auto til tung nåru fyllr 20.. kjiipt å mått epunge ut med så mye for å ta mellomtung :/
Posted: 08 Oct 2006 10:24
by mr.president
pelle wrote:Jeg har nettopp gjort det og det kostet meg 12500 kr
dette fordi du må ta de obligatoriske kursene som er bane kurs og landeveis kurs før du får kjøre opp. Dette er nye regler. jeg tok en pakke som inne holdt 5 kjøretimer 2 veiledningstimer 4timer bane kurs hvor en av timene er teori og 8 timer landevei hvor 4 av timene er teori.
Hei du, jeg håper ikke du måtte betale for veiledningstimer da du ikke skal ha de når du går fra A1 til A.
det eneste du trenger er banekurs og sikkerthetskurs på vei, og selvfølgelig noen timer til og vende deg til sykklen.
Posted: 08 Oct 2006 16:45
by pelle
Hei du, jeg håper ikke du måtte betale for veiledningstimer da du ikke skal ha de når du går fra A1 til A.
det eneste du trenger er banekurs og sikkerthetskurs på vei, og selvfølgelig noen timer til og vende deg til sykklen.
Jo som jeg skriver så tok jeg en pakkeløsning som kostet meg ca 12500 kr. Dette fordi jeg følte at jeg trengte mere enn det obligatoriske, For jeg hadde ikke kjør annet enn moped da jeg var 16-18 år og jeg fikk lett lappen med bilsertifikatet da jeg tok det i 1976 så jeg hadde aldri kjørt lett sykkel. Men jeg fikk veilednignstimene som vanlige kjøretimer.
Posted: 08 Nov 2006 15:57
by Pingo
men da er det faen ikke rart
her tenker man på folk som kommer rett fra lett-mc, og skal ta mellom/tung lappen.
ikke de som hadde lett-lappen for mange år siden(faktisk 30 år siden) og har aldri kjørt lett-mc
blir nok billigere for oss som kommer rett fra lett ja

Posted: 08 Nov 2006 17:20
by Mantis
Har du noen fordeler ved å ha M146 lappen når du skal over til A da?
Tviler sterkt men. lov å håpe

Posted: 08 Nov 2006 17:46
by Pingo
tviler, ikke LITT den samme opplæringen som på lett-mc

Posted: 08 Nov 2006 19:47
by Hawken
Ikke noen fordeler der gitt
Eneste du får er jo 2 år på en 50 cc, hva det hjelper kan jo diskuteres, men man får jo et lite hint i hvordan det er å putre rundt på 2 hjul i trafikken

Posted: 08 Nov 2006 23:18
by Mantis
Du kan jo trafikkreglene bedre såfall, skulle tro det er lettere å håndtere
sykkelen du kjører opp med når du har kjørt gir-ped før
Gler meg sykt til den dagen jeg vet jeg kjører fra fyren med Ascona forann meg

Posted: 09 Nov 2006 05:29
by LinnSurion
Jeg tror faktisk at i de fleste tilfeller ville det nesten være en ulempe med to år på 50 cc. Vi veit jo alle hvordan opplæringa er der, og man kan fort ha laget seg en deeeel uvaner.