Er det sånn at det skal gå ann å bevege råden fra side til side, men ikke opp å ned?
er det vanskelig å skifte rådelager
Om rådelager?
litt slæck fra side til side er akseptabelt, opp og ned skal det være null slark!
Hvor vanskelig det er kommer ann på motoren det skal gjøres på. Du må jo komme til veiva så motoren må klyves.
på en endunker-crosser er det ganske greit. på en firesylindra riskoker hadde ikke jeg gått igang med jobben iallefall
Hvor vanskelig det er kommer ann på motoren det skal gjøres på. Du må jo komme til veiva så motoren må klyves.
på en endunker-crosser er det ganske greit. på en firesylindra riskoker hadde ikke jeg gått igang med jobben iallefall
Jeg vet ikke åssen ordning det er på veiv/råde på din motor, så det blir litt generelt svar.
Det er i utgangspunktet to muligheter får å feste en råde på en veivaksel. Den ene måten er at råden ikke er til å ta frahverandre. Da er råden/lageret satt inn på veiva og så er veiva presset sammen på fabrikken. Da må man bytte hele veiva med råden når lageret er utslitt. Dette er ikke den vanligste måten å gjøre det på, men enkelte små motorer hadde denne løsningen før. I så fall er det gjerne en bytteordning på verkstedet, slik at man leverer inn den gamle veiva, og får en overhalt veiv tilbake.
Den andre metoden er den vanligste. Da er råden til å dele, og det er to skruer som holder den sammen rundt veiva. Lageret er da også to deler, eller lagerskåler som det heter. Man skrur råden frahverandre, fjerner de to lagerskålene, legger på plass de to nye lagerskålene, og skrur råden sammen rundt veivakselen igjen. Det er viktig å smøre inn veiva og lagerskålene med olje før man monterer. Er det en totakter bør man antagelig bruke totaktsolje til dette. Er det en firetakter bør man også sjekke oljekanalene i veiva før man monterer lageret.
Dette var en svært enkel framstilling. Håper du skjønte hva jeg mente. Før du begynner bør du skaffe deg verkstedshåndbok til motoren din. Det er nemlig slik at bolter skal trekkes til med en spesiell styrke/moment, og det står i verkstedshåndbøkene. I tillegg vil du finne alle mål for slark i en slik bok.
Det er i utgangspunktet to muligheter får å feste en råde på en veivaksel. Den ene måten er at råden ikke er til å ta frahverandre. Da er råden/lageret satt inn på veiva og så er veiva presset sammen på fabrikken. Da må man bytte hele veiva med råden når lageret er utslitt. Dette er ikke den vanligste måten å gjøre det på, men enkelte små motorer hadde denne løsningen før. I så fall er det gjerne en bytteordning på verkstedet, slik at man leverer inn den gamle veiva, og får en overhalt veiv tilbake.
Den andre metoden er den vanligste. Da er råden til å dele, og det er to skruer som holder den sammen rundt veiva. Lageret er da også to deler, eller lagerskåler som det heter. Man skrur råden frahverandre, fjerner de to lagerskålene, legger på plass de to nye lagerskålene, og skrur råden sammen rundt veivakselen igjen. Det er viktig å smøre inn veiva og lagerskålene med olje før man monterer. Er det en totakter bør man antagelig bruke totaktsolje til dette. Er det en firetakter bør man også sjekke oljekanalene i veiva før man monterer lageret.
Dette var en svært enkel framstilling. Håper du skjønte hva jeg mente. Før du begynner bør du skaffe deg verkstedshåndbok til motoren din. Det er nemlig slik at bolter skal trekkes til med en spesiell styrke/moment, og det står i verkstedshåndbøkene. I tillegg vil du finne alle mål for slark i en slik bok.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
bør nok korrigere litt her: Her beskriver du et et glidelager, som krever trykksmøring av veiva. I våre små motorer er det bare 4-taktere som har dette, 2-taktere i mc og mopeder har kun presset veiv med rulle- eller nålelager. Disse er smurt av oljen i bensinen.Jalmar wrote:Den andre metoden er den vanligste. Da er råden til å dele, og det er to skruer som holder den sammen rundt veiva. Lageret er da også to deler, eller lagerskåler som det heter. Man skrur råden frahverandre, fjerner de to lagerskålene, legger på plass de to nye lagerskålene, og skrur råden sammen rundt veivakselen igjen. Det er viktig å smøre inn veiva og lagerskålene med olje før man monterer. Er det en totakter bør man antagelig bruke totaktsolje til dette. Er det en firetakter bør man også sjekke oljekanalene i veiva før man monterer lageret.
Når en slik presset veiv skal overhales kan man kjøpe råde, lager og veivtapp, og sende veiva avgårde til noen som kan jobben.
Det er sikkert mulig å få delt veiva selv, men det er ikke mulig å sette den sammen igjen rett uten verktøy som hydraulisk presse, dreibenk og måleklokker.
Jeg tipper at det lønner seg å kjøpe ny veiv, men for all del la noen som har peiling sjekke den gamle først. Det er lett å forveksle sideslark og opp- og ned slark.