Dedikert navigeringsutstyr for MC

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
Gunnar Nystul
Posts: 6
Joined: 07 May 2005 21:33
Location: Skedsmokorset
Contact:

Dedikert navigeringsutstyr for MC

Post by Gunnar Nystul »

-- Hannover, Tyskland CeBit 2005 --

Den Nederlandske produsenten TomTom har kommet med en dedikert navigeringsenhet for bruk på motorsykkel og scooter.

TomTom startet med å produsere software / kart for bruk på
håndholdte enheter som PocketPC og Palm, men har etterhvert også kommet med løsninger for smartphones og dedikerte enheter for bruk i bil.

TomTom's løsninger for navigasjon langs vei har vært de mest populære løsningene i en rekke år.

Gode navigasjonsløsninger har vært forbehold bileierne til nå, men nå har TomTom lansert
TomTom RIDER for MC-folket.

Image

TomTom har laget en enhet som er meget smart for bruk på MC:

-Designet for bruk på motorsykkel:

-Menyer tilpasset bruk av hansker:

Image

Image

-Vanntett
-Stemmeanvisning i headsett i hjelmen via Bluetooth


-3D kartvisning:

Image

Rider er selfølgelig vanntett og har en ny type antirefleks skjerm.

Lett å sette på plass og fjerne:

Image

...og den er enkel å sette over på andre MC'er etc...

Rider kan også brukes som handsfree telefon!
Via Bluetooth tilkobles din telefon og du vil se på Rider'ens skjerm hvem som ringer. Med et klikk på skjermen svarer eller avviser du samtalen. Du kan også lese tekstmeldinger og bla i kontaktlister etc...

Image

Ellers kan jeg nevne:
-Meget enkel og logisk i bruk!
-SD minnekort med preinnstallert software og kart. Med andre ord så er det bare å skru på og kjøre. Ingen installasjon.
-Norske menyer og stemmeinstrukser
- Mengder av såkalte POI's (Point Of Interest) Hoteller, bensinstasjoner, campingplasser, severdigheter og annet som du kan navigere til. Du kan også ringe direkte til disse.
-USB for tilkobling til PC for å legge inn oppdateringer etc. (fotoboksvarsling)
-Internt Lithium Ion batteri som gir ca 5 timers driftstid avhengig av bruk.
-Alternativt kan strøm tilkobles fra sykkelens 12V/24V batteri
-Integrert GPS mottaker basert på SiRF Star III teknologi (markedets nyeste og beste teknologi!)
-Monteringsett som passer alle sykler

Image

TomTom RIDER kommer i handelen i løpet av sommeren... (enda en
grunn til å få seg MC...)
Vennlig hilsen Gunnar Nystul, Forum Administrator TomTom Forum Norge
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

Finnes det kart til dette systemet som dekker hele Norge? Eller må du utenlands for å ha glede av det?
Gunnar Nystul
Posts: 6
Joined: 07 May 2005 21:33
Location: Skedsmokorset
Contact:

Post by Gunnar Nystul »

Det blir full dekning i hele Scandinavia...

(Norge, Sverige, Danmark og Finland)

Kart for hele Europa, Øst Europa, Australia, USA blir tilgjengelig
Vennlig hilsen Gunnar Nystul, Forum Administrator TomTom Forum Norge
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

Vet du hva prisen på herligheten blir da? Komplett med digitale kart og headsett? Og du gir vel kraftig rabatt til medlemmer på http://www.mc-forumet.no? :wink:
Gunnar Nystul
Posts: 6
Joined: 07 May 2005 21:33
Location: Skedsmokorset
Contact:

Post by Gunnar Nystul »

He - he...

Jeg vet ikke hva prisen blir enda... (desverre)

Vi kan jo gjøre en deal...

Jeg har navigeringsutstyr men ikke MC.
Dere har MC men ikke navigeringsutstyr.

Så da kan vi jo bare bytte :wink:

Spøk tilside... - skal såklart få laget en hyggelig pris...
Vennlig hilsen Gunnar Nystul, Forum Administrator TomTom Forum Norge
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

spesialrabatt for medlemmer av Mc-forumet.no som registrerte seg før annonsen din kom her (eller alle for den saks skyld) :)

skal si at jeg hadde sterkt vurdert det!

Men hvordan fester dette vindunderet seg? via tape, strips osv?
Image
Gunnar Nystul
Posts: 6
Joined: 07 May 2005 21:33
Location: Skedsmokorset
Contact:

Post by Gunnar Nystul »

Jeg har ikke sett monteringsettet enda, men det er skrus fast med medfølgende monteringsdetaljer av forskjellige typer slik at Rider kan festes på alle type sykler, ifølge TomTom.

Av det jeg har sett av bilder etc så ser det bra ut. Ikke noe ræl.

Design og materiale ser for meg ut til å være svært likt det som allerede er på sykler idag... (børstet aluminium ????)
Vennlig hilsen Gunnar Nystul, Forum Administrator TomTom Forum Norge
User avatar
ChristR
Posts: 1381
Joined: 26 Apr 2005 20:41
Location: Fredrikstad
Contact:

Post by ChristR »

Jeg gjetter at prisen blir ca 6000kr... :D Hehe
Fy faen så kul den der var! Sånn vil jeg ha! Mobil funksjonen var veldig kjekk!

Går det ann å legge inn filmer på sd minnekortet og se på de også eller? :P Hehe
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!! :D

1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
Gunnar Nystul
Posts: 6
Joined: 07 May 2005 21:33
Location: Skedsmokorset
Contact:

Post by Gunnar Nystul »

Nei - det er kun mulig å bruke den til det den er ment for...

Jeg er red prisen blir noe mer enn 6000,- :roll:
Vennlig hilsen Gunnar Nystul, Forum Administrator TomTom Forum Norge
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Jeg hadde likt å se en litt større skjerm. Er nok ikke like lett å titte ned på den i et kjapt sekund for å sjekke hvor veien går tror jeg. :?
Gunnar Nystul
Posts: 6
Joined: 07 May 2005 21:33
Location: Skedsmokorset
Contact:

Post by Gunnar Nystul »

De fleste som ikke har brukt slikt utstyr mener det... 8)

Men det er ikke noe problem.

Man kan også velge mellom en rekke forskjellige fargetemaer for dag eller nattvisning (slik at man ikke blendes).

Fargetemaer tilpasset fargeblinde er det også...
Vennlig hilsen Gunnar Nystul, Forum Administrator TomTom Forum Norge
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Kom over en liten notis i bladet Motor som nevner at denne dingsen ikke fungerer i bilen om du har solfilter i vinduet (bare slik at folk vet dette om de planlegger å bruke den både i bil og på mc)...
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Test av utstyret her
pcworld.no wrote:Testet: TomTom GO Classic

Den har én av- og på-knapp. All annen betjening skjer via den trykkfølsomme skjermen. Stort enklere er det ikke mulig å få det, og det er det som er meningen. For eksempel kommer du inn i menyvalgene med store og oversiktlige ikoner ved å trykke omtrent hvor som helst på skjermen. Det er åpenbart at TomTom har lagt mye ressurser i brukervennlighet. Det blir ikke så bra som dette uten at det er gjort omfattende felttester og at det er foretatt tester på ukyndige brukere. Ekspertene finner alltids ut av det uansett, men poenget her er at betjeningen skal være så enkel at alle forstår den.

TomTom har lagt inn en slags intelligens i søkefunksjonen på veinavn. Det betyr at du kan stave feil, og den vil allikevel gjette seg til hva du mente. Du kan også taste inn deler av et veinavn og den vil komme opp med egnede alternativer. Hvis du for eksempel taster inn «Thran», foreslår den Marcus Thranes gate og Waldemar Thranes gate. Dersom du glemmer h-en i navnet, må du taste så langt som til «Tranes» før den foreslår Traneveien og Waldemar Thranes gate. Dette sparer tid under inntastingene og betyr at du kan droppe sære utenlandske bokstaver når du er på tur.

Som andre rene GPS-navigatorer, har heller ikke TomTom GO noen sikker referanse når du mister utsynet mot himmelen i en tunnel. Den har imidlertid «Assisted Satellite Navigation» som hjelper i slike situasjoner. Dette tillegget gjør at den beholder fatningen og en brukbar nøyaktig posisjon utenfor dekningsområdet i tunneler.

I pakken følger det med detaljerte kart for Skandinavia. De er også forhåndsinstallert på SD minnekortet. Programvaren du har installert på PCen er lenket opp mot TomToms nettsted. Det betyr at dersom du trenger kart over resten av Europa, tar programmet deg med til den aktuelle delen på nettsidene der du kan oppgradere kartpakken for 189 Euro.

Konklusjon
TomTom Go får hederen Redaksjonens valg. Den fyller sin målsetting om å gjøre bilnavigasjon enkelt, med glans. Det er lite vi kunne tenke oss annerledes, og den semi-intelligente søkefunksjonen vil de andre ganske sikkert kopiere etter hvert.

Pluss: Fantastisk enkel å bruke, god lyd.
Minus: Litt plundrete feste før du blir vant til det. Bare Skandinavia inkludert.
Kartsystem: Tele Atlas, Skandinavia.
Pris: 6 750
Internett: http://www.tomtom.com
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Post by NoName »

Er dette kommet i salg nå da? Virker som det tar litt tid.. Pris?

:arrow: EDIT: Ser den kan forhåndsbestilles og prisen er 7900,-
Pollti

Post by Pollti »

For dyrt ?
Post Reply