blandingsforhold luft/bensin: carbtune og/eller colortune?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
hutre

blandingsforhold luft/bensin: carbtune og/eller colortune?

Post by hutre »

Hei.

Skulle levere inn sykkelen for å få justert forgasserne skikkelig. I butikken sa de "jøss, det er jo fort gjort på under en time", mens verkstedet glimtet til med "er satt av fire timer til jobben, må jo av med tank osv..." (forstår ikke helt det, for når jeg tenker meg om kommer man til det man trenger uten å ta av tank, og siden de ikke kommer til å justere på nål/dyse trenger de jo ikke ta av/åpne forgasserne.) :?:

For 3600,- kan jeg alltids få tak i verktøyet og gjøre jobben selv. Da har jeg jo også verktøyet når jeg trenger å gjøre det senere også.

Det jeg lurer på er hva jeg trenger. Ser ut til at et vakuummeter (eks: http://www.carbtune.com/carbdtls.html ) kun hjelper til for å justere forgasserne opp mot hverandre (synkronisering), og ikke har noen sammenheng med luft/blanding forholdet :?: Eller vil man vet et gitt turtall ha en optimal vakuumverdi når luft/bensin forholdet er bra?

Er det noen her som har erfaring med Colortune eller tilsvarende ( http://www.carbtune.com/colortune.html ) :?: Går ut på at man får med tennplugg med "vindu" slik at man kan kikke på flammen og justere ut fra fargen på denne.
Suzuki GS 500 E
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Grunnen til at de vil av med tanken er for at det blir enklere å jobbe da, og det tar ikke lange tiden.
3600 hørtes litt dyrt ut ja :?
som

Post by som »

Har kjøpt en Carbtune og skal til med jobben på min CBR600F3,
skal ikke være noe problem. Mer spent på resultatet.
Denne Colourtune har jeg forsøkt på en gammel MG, vi så forskjellige farger på sylinderene men det var ikke helt enkelt å finne ut hva som var riktig eller galt eller nesten riktig eller helt galt.............CArbtune skal visst være det beste.
bandit
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird

Post by bandit »

Jeg har brukt Carbtune til å SYNKRONISERE forgasserne (har ingenting med bensinblanding å gjøre), og dette verktøyet er utmerket til sitt bruk. Når det gjelder bensinblandingen har jeg hørt litt forskjellig om Colortune. Det jeg har valgt å gjøre er rett og slett å ettermontere en lamdasensor (også kalt O2-sensor) + et instrument som viser lambdaverdien i millivolt. Du kan se mer om dette på bloggen min. Jeg holder på å montere dette utstyret i disse dager, så jeg kan ikke garantere for resultatet foreløpig. Teoretisk sett skal likevel denne løsningen kunne gi et meget bra utgangspunkt for justering av forgasserne. Det er relativt greit å justere forgasserne slik at sykkelen går greit på tomgang og mellomregister uten at man har oppgitt lambdaverdiene. På maks pådrag er det derimot ikke så enkelt å vite om sykkelen får litt for rik eller mager blanding, og her kan en lambdasensor gi nyttig informasjon..

De fleste forgassere er konstruert slik at man vanskelig kommer til noe som helst uten å plukke de av sykkelen først, men 4 timer hørtes litt mye ut, siden de har spesialisert utstyr for jobben og bør ha gjort prosessen mange ganger før..! Du nevner ikke hvilke symptomer sykkelen har, men det er vel ikke helt utelukket at du/verkstedet må åpne opp forgasserne og bytte/flytte nålen og/eller skifte hoveddyser..? Hvis det bare er ujevn tomgang eller nykking på inntil 1/4 gasspådrag det er snakk om, kan det imidlertid være nok å justere litt på pilotskruen, og dette bør ikke ta verkstedet mer enn maks 30 minutter. Lykke til! 8)
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
hutre

Post by hutre »

Takk for svar alle sammen.

Ble endel klokere nå.

Bandit: Får gå inn på bloggen din og lese litt. Hørtes interessant og dyrt ut :) Spurte forøvrig om de kom til å gjøre noe med dyse eller nål, men fikk beskjed om at det ikke var nødvendig (forrige eier har satt på effektanlegg uten å justere, så da kan det jo ikke være helt på jordet).

(ps. justeringsskruene på forgasserne er på undersiden, ergo er det ingen vits å skru av tank. Får snakke litt med verkstedet i morgen)
Suzuki GS 500 E
Post Reply