Page 1 of 2
prob med wheelie.
Posted: 20 Jun 2006 22:08
by ZimSlim
gjelder en gs 500e 1994mod, hvor stor fart er det best å ha den i og hvilket gir, event hvilken metode for å få til en fin wheelie.
Posted: 21 Jun 2006 11:59
by rufse
Siden du er nybegynner, er det nok smartes å begynne forsiktig. Prøv å bare løfte på forhjulet på 1.giret. Finn balansepunktet.
Deretter prøv 2. giret, 3.giret, osv.
Skal du kjøre langt, er det viktig å holde mc'en like før balansepkt. Da er det bare å holde konstant gass.
PS: Ha alltid foten på bakbremsen...!
Posted: 28 Jun 2006 00:13
by Fribbern
Hei.
Jeg har nettopp fått meg sykkel kawasaki zzr 600. og har lyst til å lære meg weele.
Kan noen tipse meg litt, hvordan bør jeg starte, sykkelen løftes seg ikke alene ved gasspådrag. bør jeg nappe den "bakover" i det jeg gir gass?
Mvh
Anders
Posted: 28 Jun 2006 00:40
by gsxr-(r)
Fribbern wrote:Hei.
Jeg har nettopp fått meg sykkel kawasaki zzr 600. og har lyst til å lære meg weele.
Kan noen tipse meg litt, hvordan bør jeg starte, sykkelen løftes seg ikke alene ved gasspådrag. bør jeg nappe den "bakover" i det jeg gir gass?
Mvh
Anders
går den ikke opp i bunndraget ?
prøv å clutsje den opp da, gi halv gass, for inn og ut med clutsj,da vil den nok reise seg.. men dette er farlig..best å lære seg et sted det ikke er til fare for noen andre...min 125 letter seg på bakhjulet i 3 gir bare ved å gi gass så det skulle ikke være noe problem for din 600 KAWA

lykke til da

EDIT: leif
Posted: 28 Jun 2006 00:45
by Fribbern
Mulig jeg gjør noe feil.
Bunndraget? det er på lavt turtall?
Sykkelen har lite efekt på lavt turtall, begynner først å dra på rundt 8-9000.
Det er foresten en Kawasaki ikke Honda

Posted: 28 Jun 2006 01:22
by gsxr-(r)
Fribbern wrote:Mulig jeg gjør noe feil.
Bunndraget? det er på lavt turtall?
Sykkelen har lite efekt på lavt turtall, begynner først å dra på rundt 8-9000.
Det er foresten en Kawasaki ikke Honda

nei jeg mener på slutten av girene, gir du full fres da er det vel litt rart den ikke reiser seg ?
Posted: 28 Jun 2006 02:16
by Fribbern
Jeg gir full fres på slutten av giret, men den går ikke oppover.
Vis jeg holder den rolig på 9000 rpm. også gir full gass, og napper litt i styrer, så går den litt opp, men det er bare for et nanosekund eller noe, før den legger seg ned igjenn.
Lener du deg mye bakover når du skal opp?
Posted: 28 Jun 2006 02:40
by gsxr-(r)
Fribbern wrote:Jeg gir full fres på slutten av giret, men den går ikke oppover.
Vis jeg holder den rolig på 9000 rpm. også gir full gass, og napper litt i styrer, så går den litt opp, men det er bare for et nanosekund eller noe, før den legger seg ned igjenn.
Lener du deg mye bakover når du skal opp?
vet ikke

tenker ikke over det egentlig

nå har jeg da en enduro som er litt annerledes sittestilling enn på en R-tourer da men...prøv å lek deg litt meg clutsjen og se det skal funke
nå skal det soves her, se om ikke noen med litt mer kubikk kan hjelpe deg , hehe

God natt
Posted: 28 Jun 2006 02:43
by Fribbern
Takk for hjelpen så langt. du får sove godt da.
Noen andre her på forumet som har noen tips til meg?
Posted: 28 Jun 2006 06:50
by TheDuke2
Det første tipset og viktigste tipset når man skal begynne med wheelies er å ha benet på bakbremsen.
Ett annet tips er ,som jeg selv bruker siden jeg er for lat til å nappe i styret, er å gi ett lite trykk på frambremsen når man er på det turtallet sykkeln drar best på slik at man trykker i sammen demperne forran. Når sykkelen er på vei opp igjen så gir du full gass.
Kan også hjelpe og flytte seg litt lenger bak på setet og lene seg litt bakover.
Men husk å trene på ett lukket område og tren aldri alene ,ha med deg noen i tilfelle ting går galt.
Posted: 28 Jun 2006 14:03
by Flydude
Se om du får noe hjelp av
denne videoen
Her ser du ihvertfall hva som menes med å bruke pådrag, og det å bruke clutch.
-Simen
Posted: 28 Jun 2006 22:02
by Borg
Flydude wrote:Se om du får noe hjelp av
denne videoen
Her ser du ihvertfall hva som menes med å bruke pådrag, og det å bruke clutch.
-Simen
Hmm... Der var litt å trene på i helga ja

Posted: 28 Jun 2006 22:45
by Husaberg motard
hvis du ikke har nok motor til å dra den opp når du vil, prøv å gi et heftig gasspådrag før du slipper gassen - og deretter gir gasspådrag igjen. noe av det samme som med frembremsen som en annen foreslo.
Posted: 29 Jun 2006 16:48
by Fribbern
Da fikk jeg det til. Yeeey..
Jeg lå rolig på 1. gir, så slapp jeg clutsjen og gav gass, så reiste den seg.
Jeg har begynt velig rolig. Bare vipper den litt opp i første omgamg. vil prøve å bli trygg først, så jeg ikke tar meg vann over hodet.
Posted: 29 Jun 2006 17:51
by Flydude
Tror det er smart, ellers er du fort en av de som er på jakt etter litt finere kåper
