Lasseleeten wrote:
Noen som vet om en grei guide eller noe for det? =)
Og jeg må vel ikke lufte bremsene, det er vel bare når man skifter bremsevæske?
Benytter følgende fremgangsmåte når jeg gjør jobben, enten det er bil eller mc:
1. Løs calipperen/ene og demonter gamle bremseklosser (hvordan og hva som må demonteres avhenger av calipper) Sjekk tykkelse og slitasje på skivene mot servicelimit. La bremsehendel/pedal være i fred slik at ikke hele stasen popper ut - blir bare banning, søl og plage av slikt.
2. Sjekk fjærer, splinter, etc. og skift ut hvis skadet/gammelt. Sjekk om det er bremseveske/"fukt" inni gummibelgen rundt stempelet. Hvis så, kan tettingsringen i sylinderen være slitt og klar for utskifting.
3. Sjekk og rengjør støvhetter/gummimuffer og evt. deler av stempel som ligger utenfor gummibelgen. VIKTIG! Hvis du bare peiser stemplene inn igjen med skitt på risikerer du at støv & skitt tar tabbe på gummitettingen i sylinderen. Stempelet skal være uten sår, hakk og rust. Lekkasje er noe dritt.
4. Hvis klo-calipper med glidehylse: sjekk at mekanismen glir lett aksialt. Hvis ikke, demonter, rengjør og sett inn med egnet fett. Hvis glidemekanismen ikke fungerer skikkelig vil du som oftest se at bremseklossene er slitt ulikt. Slark i mekanismen kan forårsake vibrasjoner og "hugg" i bremsene. No good.
5. Når alt er gullende rent og evt. glidemekanisme er oppsmurt og på stell, sett lett press på stempelet/ene med tvinge, Biltemaverktøy, trekiler, vannpumpetang, whatever og åpne forsiktig luftenippelen på calipperen. Da går stemplene inn heeelt smertefritt og med minimal maktbruk. Sørg for jevnt trykk på hele stempelet slik at ikke stempelet presses skjevt i sylinderen. Skru til luftenippelen før du slipper trykket på stemplene - da unngår du luft i systemet. Etterfyll bremseveske. EDIT: noen calippere er konstruert slik at stemplene må skrues inn igjen. Gjelder vel helst bil, men man vet jo aldri...
6. Monter nye klosser, fjærer, splinter osv. Sjekk vandring på hendel/pedal og kontroller for lekkasjer. Prøvekjør rolig og test ut bremsefunksjonen gradvis opp til "panikkbrems".
Innimellom styrker man seg på kaffe, øl eller tilsvarende (prøvekjøringen utgår selvfølgelig ved inntak av alkoholholdig styrkedrikk) og tar det hele som en kosestund - ikke som arbeid, for det er jo kjeeedeeeliiiig....