Page 1 of 2
Valgets kvaler
Posted: 03 Jul 2006 09:53
by Schled
Hei
Siden dette er min første post her på forumet får jeg vel ta ne kjapp intro.
Mann, 37år, Lillestrøm.
Ca. 170cm hør og 100kg.
Tidligere sykler:
'88 GSX 750ES
'97 GSX 600EF
'00 CBR 1000F
Så til postens tema.
Tenkte jeg skulle ha ny sykkel i år. Valgene mine står mellom BMW K 1200S, Kawasaki ZZR 1400 og Suzuki GSX 1300R Hayabusa.
(alle full effekt sykler selvsagt)
Det jeg er ute etter er en sporttouring sykkel. Altså en sykkel med litt mere oppreist sitte stillling enn de råeste R syklene. Har ikke hatt kawa før men har et inntrykk av at man enten liker kawa eller ikke. Komfor er også viktig for meg.
Hva ville du valgt og hvorfor?
Posted: 03 Jul 2006 10:23
by bandit
Både ZZR1400 og Busa er jo blant de aller aller råeste syklene som er å få kjøpt, og noe av det nærmeste du kommer en gateregistrert banesykkel. Hvis det er SPORTSTOURING med litt oppreist sittestilling du er ute etter, blir BMW'n dermed soleklart det alternativet som dekker ditt behov best. Hvis det er en ting BMW er "overlegen" konkurrentene på, så er det komfort! Så lenge du følger service og/eller steller godt med den, er det ingenting å si på driftssikkerheten. Med sine 165hk er den ikke noen sinke i trafikken heller..!

Posted: 03 Jul 2006 10:44
by erib
Jeg er ikke enig med Bandit her altså...
Busa og ZZR'en er veldig langt fra banesykler.
Vel har de voldsomt med krefter, men både vekt og sittestilling er mer touringinspirert enn de verste R-syklene.
Jeg har ikke kjørt noen av dem, men sittestillingen er i alle fall ganske behagelig på begge.
-erib
Posted: 03 Jul 2006 11:31
by bandit
Kan til en viss grad være enig med deg angående ZZR1400, den har ikke så krapp knevinkel og foroverlent sittestilling som en del andre R-sykler, men GSX-R 1300 tror jeg blir slitsom etter et par-tre timer på landeveien.. Bare for å ha sagt det så har ikke jeg prøvd disse syklene heller, jeg baserer derfor mine utsagn på hva andre har uttalt om disse syklene. Uansett hvordan man snur og vender på det har i alle fall BMW hatt lang tradisjon innen touring, mens GSX-R nærmest har vært målestokken for R-sykler i alle år. Kawasaki har etter min oppfatning hatt unge fartssøkende adrinalinjunkier som hovedmålgruppe..
Schled: Jeg anbefaler deg å ta en prøvetur med alle tre syklene, hvis det er disse tre modellene det står om. Det finnes ingen fasitsvar på hva som er en "god" sykkel, det kommer helt an på dine egne preferanser..
Posted: 03 Jul 2006 11:42
by Gixxerman
Ingen av disse er R-sykler, end of story. Alle er sporttourere, eller vi kan kalle de høyfartstourere. Alle syklene som ble nevnt av trådstarter, veier godt over 200kg, og passer derfor dårlig under betegnelsen R-sykkel. Yamaha R1, GSXR1000 og tilsvarende er R-sykler. De har en helt annen ergonomi, vekt osv.
Bimmeren og Kawaen er nok de mest komfortable av de tre, men Suzukien kan nok kompensere med å få påmontert et høyere kåpeglass. Du bør nok dra til forhandler å prøve de enkelte, for vi kan snakke deg huden full, men til syvende og sist er det du som skal velge.
Posted: 03 Jul 2006 11:42
by erib
bandit wrote:Schled: Jeg anbefaler deg å ta en prøvetur med alle tre syklene, hvis det er disse tre modellene det står om. Det finnes ingen fasitsvar på hva som er en "god" sykkel, det kommer helt an på dine egne preferanser..
Og DET kan jeg i hvertfall være enig med deg i...
-erib
Posted: 03 Jul 2006 11:43
by moonlit
For min del er ZZR1400 noe tilnærmet en drømmesykkel; okonomien tillater den ikke helt enda. Men etter alt å dømme er det kanskje den perfekte touringsykkel, hvis du liker å ha litt hestekrefter å gå på.
Spurte faktisk MC-partner på skedsmokorset idag når de fikk inn en som gikk an å prøvekjøre, men siden Kawasaki-importøren (Colbjørnsen) gikk konk for noen uker siden, er det litt kaos akkurat nå. Men han sa at de ville få inn en i løpet av sommeren

Posted: 03 Jul 2006 11:47
by Schled
BMWn er nok den jeg har mest lyst på ja, nettop på grunn av komforen.
Den har også kardang, som jeg også synes er et stort pluss.
Men jeg har hørt at brukt verdien på BMW ikke er så bra som f.eks. en hayabusa. Stemmer dette?
Er også litt redd for at man kanskje blir sittende litt for høyt på BMWn.
Liker en sitte stilling hvor man har en følelse av at min sitter i sykkelen istedet for på.
Alle suzukiene jeg har hatt har jeg følelsen av å sitte i sykkelen, hondan jeg hadde, hadde jeg følelsen av å sitte på.
Synes ikke CBRn jeg ga meg like bra følelse og feedback som de andre jeg har hatt.
Må nok ta meg en prøve tur ja. Men det er jo et problem det også.......
Neste nummer av bike skal vel også teste disse syklene, blir spennende å lese hva de synes.
Posted: 03 Jul 2006 14:43
by Borg
Sånn helt uten grunnlag for å uttale meg.. hehe
Ut fra å ha fulgt med på bruktsykler er min oppfattelse at Suzuki og Kawa er noen av de rimligeste å få tak i på bruktmarkedet mens BMW og Yamaha holder seg noe bedre

Kan jo ha noe med nypris men....
Og det hadde vært kjekt med en Beem'er til her da

Selv om min heller ligger i motsatt ende av prisklasse og type :oops:
Posted: 04 Jul 2006 22:55
by adoniz
HAr selv kjørt både busaen og bmw-en. Spørr du meg, kan du bare glemme bmw'en. Tror zzr er en helt suveren sykkel, Og busaen ER helt klart en god sykkel. Den er overaskende lettkjørt og god effekt.
Bmw har motor som roterer med kjøreretningen, noe som er helt tragisk i svinger, når motoren får moment vrir sykkelen seg, og legger seg mer ned(i venstresving da). Kjører du mot høyre, løfter den seg opp pga kreftene i motoren. Dessuten er den ikke pen å se på. Vet ikke om du skrur mye selv, men det er en plage å ta service på. Eneste som er enkelt er å skifte luftfilter
Selv er jeg en kawafyr (som ikke kommer til å kjøpe kawa

), men ville kun vurdert busaen eller 1400'en..
Posted: 04 Jul 2006 22:58
by adoniz
Schled wrote:BMWn er nok den jeg har mest lyst på ja, nettop på grunn av komforen.
Den har også kardang, som jeg også synes er et stort pluss.
Men jeg har hørt at brukt verdien på BMW ikke er så bra som f.eks. en hayabusa. Stemmer dette?
Er også litt redd for at man kanskje blir sittende litt for høyt på BMWn.
Liker en sitte stilling hvor man har en følelse av at min sitter i sykkelen istedet for på.
Alle suzukiene jeg har hatt har jeg følelsen av å sitte i sykkelen, hondan jeg hadde, hadde jeg følelsen av å sitte på.
Synes ikke CBRn jeg ga meg like bra følelse og feedback som de andre jeg har hatt.
Må nok ta meg en prøve tur ja. Men det er jo et problem det også.......
Neste nummer av bike skal vel også teste disse syklene, blir spennende å lese hva de synes.
Bmw'en har forresten 3 oljer, en for kardangen, en for girkassa og en for motoren. Du sitter som du selv sier, skikkelig høyt på bmw.en.
Anbefaler deg på det sterkeste å prøve allesammen før du kjøper, du vil bli overasket over forskjellen..
Posted: 07 Jul 2006 14:50
by Schled
Da var BMWn prøvd!
Steike for et drag. Er jo bare å legge den i 6 og bli der jo......
Synes sykkelen virket liten. Behagelig sykkel men skal denne bli aktuell for meg må jeg ha det lave setet. Da blir sitte stillingen 3cm lavere og 1 cm lavere enn hayabusa.
En annen ting jeg ikke likte var speilene. Synes de vibrerte mye. Var ikke mulig å kjenne igjen en politi bil i motorvei hastighet.
Dette mener jeg bestemt var mye bedre på min gamle CBR 1000F.
De hadde desverre ikke noen hayabusaer inne og de viste ikke når de fikk det inn igjen. Så prøve kjøring av hayabusa utgikk derfor.
Kawa utgår på grunn av at importøren er konk.
Skal jeg med andre ord ha sykkel i år må det bli en BMW, hvis jeg da ikke kan finne meg en brukt hayabusa.
Posted: 07 Jul 2006 16:11
by ATWindsor
adoniz wrote:
Bmw har motor som roterer med kjøreretningen, noe som er helt tragisk i svinger, når motoren får moment vrir sykkelen seg, og legger seg mer ned(i venstresving da). Kjører du mot høyre, løfter den seg opp pga kreftene i motoren. De
Jeg skjønner ikke helt hvorfor man skulle få en sånn effekt om motoren roterer "langs med" kjøreretningen. Kan du forklare litt nærmere hvorfor det er sånn? Hjulene roterer jo feks også med kjøreretningen, men det er jo ikke noen liknede effekt pga det.
AtW
Posted: 07 Jul 2006 18:21
by FSJFrank
ATWindsor wrote:adoniz wrote:
Bmw har motor som roterer med kjøreretningen, noe som er helt tragisk i svinger, når motoren får moment vrir sykkelen seg, og legger seg mer ned(i venstresving da). Kjører du mot høyre, løfter den seg opp pga kreftene i motoren. De
Jeg skjønner ikke helt hvorfor man skulle få en sånn effekt om motoren roterer "langs med" kjøreretningen. Kan du forklare litt nærmere hvorfor det er sånn? Hjulene roterer jo feks også med kjøreretningen, men det er jo ikke noen liknede effekt pga det.
AtW
Motoren roterer "litt" raskere enn hjula. Derfor blir gyroeffekten større av en motor enn av hjula.
Posted: 07 Jul 2006 18:21
by FSJFrank
ATWindsor wrote:adoniz wrote:
Bmw har motor som roterer med kjøreretningen, noe som er helt tragisk i svinger, når motoren får moment vrir sykkelen seg, og legger seg mer ned(i venstresving da). Kjører du mot høyre, løfter den seg opp pga kreftene i motoren. De
Jeg skjønner ikke helt hvorfor man skulle få en sånn effekt om motoren roterer "langs med" kjøreretningen. Kan du forklare litt nærmere hvorfor det er sånn? Hjulene roterer jo feks også med kjøreretningen, men det er jo ikke noen liknede effekt pga det.
AtW
Motoren roterer "litt" raskere enn hjula. Derfor blir gyroeffekten større av en motor enn av hjula.