Mellom tung som full.effekt

Prat om mellomtung MC
User avatar
dammed
Posts: 38
Joined: 28 Aug 2005 02:33
Location: Sarpsborg

Post by dammed »

Det jeg mener at jeg er vant til å kjøre ulovlig er at jeg er vant med å kjøre i 2 år nå uten at forsikrings selskapet vil dekke utgiftene hvis jeg ble innblandet i en ulykke.

ja har vært med i en ulykke. Kan like godt fortelle hva som skjedde:
Foreldra sammen med søstra og besta var i bilen foran oss, en type kjørte i 60-80 km/t inn i bilen de var i. Side/front kollisjon, bilen traff venstre hjulet deres. Jeg satt i bilen som kjørte rett bak dem.

Trodde foreldra, besta og søstra var døde osv, så ja har vært innblandet i en ulykke og det er ikke den eneste jeg har vært vitne til.

Nei, har ikke snakket med folk som har kjørt ned andre. Og nesten glad for det.

Men ja jeg bruker fortsatt utsagnet "det skjer ikke med meg"... Og hodet mitt tar det i blind tro...

Men ja er livredd nå for å krasje og drepe noen, de burde alle trafikante være.
Toyota Celica T23

x Honda SFX 82ccm
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

Skjønner ikke hvordan du da kan ta "Det skjer ikke meg" i blind tro!

Klart du kan være griseheldig å slippe unna, men fy faen du kan være bra uheldig også!

Det var en som sa til meg en gang!
"Det finnes to typer mc førere, de som har veltet og de som kommer til å velte"
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
dammed
Posts: 38
Joined: 28 Aug 2005 02:33
Location: Sarpsborg

Post by dammed »

skjønner, jeg håper på at jeg " velter" etter at jeg har blitt 20 år. :shock:
Toyota Celica T23

x Honda SFX 82ccm
User avatar
Flydude
Posts: 459
Joined: 23 Sep 2005 22:52
MC: Honda CBR 600F

Post by Flydude »

Holdninger, hmm javel? jeg vet bare at ulykker kan skje, men hvor ofte skjer det? At jeg har litt sun fornuft og ikke tenker hver gang at jeg kan dø når jeg går ut av døra... Jeg tar ikke unødvedige sjanser i trafikken og jeg kan overveie situasjoner ganske bra.
Hvor ofte skjer det? Ganske ofte! over 300 blir hvert år drept i traffikken.. Ikke så mye, men det er mange tusen som blir skadet. Hvert år..

Som jeg sa: Jeg kjenner deg ikke. Men nå har du gått igjennom / går igjennom opplæring for A, og svarene du gir føler jeg er en blanding av "dumheten" til mopedister og bevisstheten til A. Og jeg har ingen tvil om at du har lært og lærer mye på A. Det vil alle gjøre... Særlig for en som bare har M fra før, enn en med A1.
At man må ta hensyn til andre trafikanter er en selvfølge som alle mc førere må ta til hensyn for. Og det vet man enten fra før hvis man har mer enn 2 hjerneceller, eller etter man har tatt lappen. Det har ingenting med saken om org eller full effekt.
Det hjelper ikke å vite det, om man ikke tenker over det og har det i bakhodet under kjøring. Nei, det har ikke noe med org eller fulleffekt eller å gjøre, men det har med modenhet og deg som person å gjøre. Ikke meningen å gå til personangrep på deg, jeg snakker nå generellt om mopedister.
Hvis en hvit mann er i KKK betyr det at alle er det?

Med dette så mener jeg at hvis en mopedist er dum så er ikke alle andre det, og hvis du mener jeg er det, så tar du skammelig feil. Er relativ smart nok til å forstå at den ene ulykken kan inntreffe men hvis man er forsiktig og ikke dumdristig så skjer det ikke med deg.
Å sammenligne KKK og mcførere er vel ikke det samme? Jeg mener, og har alltid ment, og har alltid ment, og kjenner uendelig mange med A1 eller A (om ikke alle) at mopedister får svært liten eller "ingen" opplæring i å kjøre i trafikken. De lærer å gire, svinge og grunnleggende trafikkregler. Men lite om trafikkforståelse og sikkerhet. Derfor har de ikke lov til å kjøre mer enn i 50 km/t. De har rett og slett ikke opplæring til å takle og være sikker ved store hastigheter...

"Er relativ smart nok til å forstå at den ene ulykken kan inntreffe men hvis man er forsiktig og ikke dumdristig så skjer det ikke med deg." Det er nettopp det. Når som helst kan de skje med deg!! Du kan ikke gå rundt å tenke sånn som fører i et trafikkbilde!

Faren min var på vei hjem fra jobben og blandt flere biler i en 50 sone. Plutselig løper en hund ut i veien og bilen foran bråstopper. Pappa hadde ifjor en sykkel på over 300 kg og klarer ikke bråstoppe like fort på det våte føret. Han går inn i bilen foran. Ingen personskader (bortsett fra vonde armer), men å reparere sykkelen kostet over 60 000. (en BMW K1200RS) Ting skjer plutselig og du kan ofte ikke gjøre noe med det. Men med forhåndsregler kan skader kanskje iblant unngås og minskes.

Og man kjører full effekt sykkel ved opplæring, så hvis man klarer å håndtere den så ser jeg ingen grunn til hvorfor man ikke skulle klare å håndtere sin egen mc.
Du kjører under opplæring. Kjører du virkelig helt likt under opplæring, som etter at du har lappen i lomma?


Som innehaver av A1 og fallskjermhopper vet jeg en god del om sikkerhet og hvor fort ting snus fullstendig på hodet. Har sett og opplevd ulykker både i trafikken og fallskjermhopping. Det skal så utrolig lite. Hver eneste dag jeg hopper går jeg gjennom nødprosedyren vi har, for å få ut reserveskjermen. Personer som har hoppet hundre og tusenvis har hendt å få tankegangen "Dette har jeg gjort før og dette kan jeg. Aldri skjedd noe alvorlig heller". Plutselig ligger de der døde eller skadet for livet, fordi de ikke husket nødprosedyren da ting plutselig gikk jævlig fort..
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
User avatar
dammed
Posts: 38
Joined: 28 Aug 2005 02:33
Location: Sarpsborg

Post by dammed »

KKK og mc førere som deg er ganske bra sammenligning dere har samma fordom mot mopedister som KKK har mot svarte. Tror de duger til ingenting i trafikken, har ikke noe der å gjøre osv. Egentlig en ganske bra sammenligning.

Siden du har A1 førerkort så regner jeg med at du er mellom 16-19 år gammel, og jeg er ganske så sikker på at du er en type som tror han vet alt om alt. Fordi noen har tatt en førerklasse som har en dårligere opplæring så betyr det ikke at du er overlegen over dem i trafikken eller at du er noe spesilet glup.

Et veldig fint eksempel er jeg, jeg tok mopedlappen fordi jeg ikke hadde råd til A1 lappen. Men jeg er alikevell blant de 5 beste elevene på min videregående skole når det gjelder karakter (almenne fag/gymnas). Jeg kan like mye om mekanikk som enhver mekaniker og jeg har lært mer om trafikk-vett, -sitasjoner og -regler enn man lærer på mopedopplæringen.

Mopedlappen har en dårligere opplæring enn A. Men jeg vet at jeg fint takler en fart på over 50 km/t, uten å ha bestått opplæringen for hastigheter over 50 km/t. Det finnes noe som heter egenlæring eller selvstudium.

Hvis faren din tilpasset avstanden til bilen foran med hensyn til forholdene, så hadde han hatt en fin og kontrollert nedbremsing og han hadde ikke fått skade på sin sykkel. Ergo i ulykken hans så var det han som gjorde en feil, han tilpasset ikke sin kjørestil med hensyn til forholdene.

Ulykker skjer ja.

Men til trådstarter som sikkert til nå har skjønt det, du har 2 ting å velge mellom:

1. sikkerhet, trygt og tregt (plombert)

2. morro, raskt og utrygt (uplombert/full effekt)

Det er opp til deg om du vil ta riskoen på å kjøre uplombert eller ikke. :) Det er et valg ingen bør velge for deg. :wink:
Toyota Celica T23

x Honda SFX 82ccm
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

Jeg vil påstå at da apriliaen min gikk, så gikk den ganske bra selv om den var plombert. Greit nok at JEG syntes at den gikk bra, jeg har jo bare hatt original lettsykkel (som gikk LITT bedre enn scooteren din), men onkelen min, som kjører 1100, syntes også at den gikk veldig bra. 34 hk høres ganske lite ut i forhold til godt over 100, som de fleste 600 R-sykler har, men det er faktisk helt greit å kjøre med. Bare vent til du har prøvd.
User avatar
Flydude
Posts: 459
Joined: 23 Sep 2005 22:52
MC: Honda CBR 600F

Post by Flydude »

dammed wrote:KKK og mc førere som deg er ganske bra sammenligning dere har samma fordom mot mopedister som KKK har mot svarte. Tror de duger til ingenting i trafikken, har ikke noe der å gjøre osv. Egentlig en ganske bra sammenligning.

Gidder jeg ikke kommentere engang...

Siden du har A1 førerkort så regner jeg med at du er mellom 16-19 år gammel, og jeg er ganske så sikker på at du er en type som tror han vet alt om alt. Fordi noen har tatt en førerklasse som har en dårligere opplæring så betyr det ikke at du er overlegen over dem i trafikken eller at du er noe spesilet glup.

Ja er 17 år. Jeg vet ikke alt om alt. Jeg sier bare at mopedister ikke får like god opplæring som lettsyklister og det er som oftest DE som tror de vet alt og har kontroll og kan alt, bare fordi de har kjørt i 0-2 år med trimma mopeder..

Et veldig fint eksempel er jeg, jeg tok mopedlappen fordi jeg ikke hadde råd til A1 lappen. Men jeg er alikevell blant de 5 beste elevene på min videregående skole når det gjelder karakter (almenne fag/gymnas). Jeg kan like mye om mekanikk som enhver mekaniker og jeg har lært mer om trafikk-vett, -sitasjoner og -regler enn man lærer på mopedopplæringen.

Jeg har ikke sagt at du er dum og at folk som kjører mopeder er dumme. Moped er billigere. Ingen tvil om det. Men at det er så mange som etterpå ikke innser at de ikke er blitt opplært i å takle større fart og at mange mopeder faktisk ikke tåler større fart, er en annen sak. Jeg får også ganske bra karakterer, om vi skal beynne å diskutere det. Og som sagt så er jeg fallskjermhopper så kan en god del om sikkerhet og takle stressende situasjoner, hvor man kun kan ha sekunder å leve, om man ikke gjør det...

Du har sagt før at du kjørte ulovlig i to år med mopeden din. Er det så smart, trafikkvennlig og trygt?


Mopedlappen har en dårligere opplæring enn A. Men jeg vet at jeg fint takler en fart på over 50 km/t, uten å ha bestått opplæringen for hastigheter over 50 km/t. Det finnes noe som heter egenlæring eller selvstudium.

Hvis faren din tilpasset avstanden til bilen foran med hensyn til forholdene, så hadde han hatt en fin og kontrollert nedbremsing og han hadde ikke fått skade på sin sykkel. Ergo i ulykken hans så var det han som gjorde en feil, han tilpasset ikke sin kjørestil med hensyn til forholdene.

Når man kjører på personer bakfra, så ja, det er alltid din egen feil. Men poenget er at bikkja kom plutselig løpende ut fra en hage. Ingen måte å forutsi noe sånt. Det var et svar på det du tidligere påstod om at du har kontroll på din egen sykkel og deg selv, så derfor ville ikke du krøsje, og kunne kjøre ulovlig uten problemer.


Ulykker skjer ja.

Men til trådstarter som sikkert til nå har skjønt det, du har 2 ting å velge mellom:

1. sikkerhet, trygt og tregt (plombert)

2. morro, raskt og utrygt (uplombert/full effekt)

Det er opp til deg om du vil ta riskoen på å kjøre uplombert eller ikke. :) Det er et valg ingen bør velge for deg. :wink:

Hva?? Du mener at det er ikke vitts i å kjøre med plombe fordi det er kjedelig og ikke noe morro. Mens det å kjøre ulovlig er det mest morsomme og kuleste? Prøv å forklar DET til personen og familien du har satt i rullestol resten av livet! "Var så kjedelig å kjøre med kun 34HK og du VET at du var god nok til å kjøre fordi du har kjørt ulovlig moped i over 50 i 2 år før A-lappen og har begått selvstudium og selvlæring gjennom det..."
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
User avatar
Lasseleeten
Posts: 445
Joined: 31 Aug 2006 10:01
MC: Husaberg FS 650
m/ Leo-V X3
Location: Tønsberg

Post by Lasseleeten »

dammed: Gjør hva du vil. Men for guds skyld, hold deg unna Tønsberg :P
User avatar
dammed
Posts: 38
Joined: 28 Aug 2005 02:33
Location: Sarpsborg

Post by dammed »

seriøst folkens ta en chill pill... :!:

Hvor mange sykler finner dere på finn og autodb som er mellomtung med plomba er ute? Mange, og de fleste av dem har ikke vært med i en ulykke.

Men ja holder meg unna tønsberg. :lol:

Flydude, jeg gidder ikke å svare deg en gang. Så slutt å skriv om dette noe mer. =;

Og 34 hk holder kanskje det er derfor jeg sier at jeg er ikke helt sikker enda. Og at jeg skal se, men hvis sykkelen ikke har kraften som jeg ønsker så er plomba ute. :twisted:

edit: en komentar til deg flydude, ikke finn opp ting som jeg ikke skrev, jeg skrev trygt, sikkert og tregt (med plombe). Du kan ikke motsi at det går tregere med plomben enn uten. Jeg sa ikke noe om at det var kjedelig.
Toyota Celica T23

x Honda SFX 82ccm
mcfreak88
Posts: 31
Joined: 14 Nov 2006 19:30
Location: trondheim

Post by mcfreak88 »

hey dere har sikkert skrevet herre tidliere men er ikke så bra leser:)

jeg her kjørt moped og lett mc ikke trimmet. d jeg sier 16 årige har ikke nokk vett mellom øran till å kjøre høyere en 14hk en 18åring har heller ikke mere vett mellom ørene enn å kjøre høyere enn 34hk jeg er 18sjøl
jeg sier at som 20 har litt mere vett mellom øran men de kan sjøre maxx alt har med modenhet å gjøre hvorffår er låvene ordenet sånn at som 16 kan man max ha 14hk på veien som 18 max ha 34hk veien og 20 max hk på grun av moden. og du sa noe at man trimmet en moped fikk 3 ganger mere en efekten en mellom kl. bare 2 ganger mere ^^ men TENK en trimma moped går i mellom 75- 100 en lett mc trimmet fra 130- 160 en mellom klasse orginal (600ccm) 160-180 en tung 600ccm i 240- 260 når vi snakker hastig het hvilken hastighet kos MC er det verre å kresje med en moped som kan trimmes 3 ganger så mye eller en mellom klasse som gang trimmes 2ganger så mye TENK før du snakker man.

vis du blir tatt med trimma moped er sraffa mye mindre en med en trimma mellomklasse vis du kresjer men en trimma moped er kostandene mye mindre en vis du kresjer med trimma mellom tung.

jeg kjører nå bare en yhamaha dt125r og den går i 120 orginalt har kjørt den i 1 1/2 år orginalt!! har tengt mye på å trimme men holdt meg jeg vet d at jeg vil kjøre mellom klasse som 18 og toung som 20 og vis jeg blir stoppa eller krasjer med trimma 125 mister jeg sjhangsen til d på lang mere ti en 2 år hva har du lyst til hvær lapp laus eller å ha lappen, når du kan ha den??? tengt dei om!!!!

jeg her ikke sakt onoe om følgene om du kresjer med en fot gjenger d er skrevet tydelig nokk i tidlier poster.

Til alle sammen tenk dere om før dere trimmer ka konsekvesener blir!!
mitt ord er sakt
Live to ride - Ride to live, MC for life. No Rules Riders

heller verre døu å kul en å hvær i live å ukul:)

Honda CBR 600F:p
mcfreak88
Posts: 31
Joined: 14 Nov 2006 19:30
Location: trondheim

Post by mcfreak88 »

og uanset alle som ikker kresjet har har grise flax ueanset d er trimmet eller ikke ting kan sje de kan sje med meg og med deg kan sje med alle ueanset!!
Live to ride - Ride to live, MC for life. No Rules Riders

heller verre døu å kul en å hvær i live å ukul:)

Honda CBR 600F:p
User avatar
stian
Posts: 290
Joined: 15 Nov 2005 00:54
Location: Trondheim
Contact:

Post by stian »

dammed wrote:du kan jo bare la vær å krasje?

Alle maser tenk om det skjer, men hvor ofte skjer det? Jeg selv var i det dilemma, tar mellomtung lappen nå, skal fortsette mot våren. Og det jeg _skal_ gjøre er å kjøre med 34 hk på zx-6r'en i ca 30 dager (eller mer) og så tar jeg ut strupekittet.

dette er for å bli vant med sykkelen osv, man blir veldig vant med mellom tung når man tar oppkjøringa. Etter 2 dobbelt timer så har jeg ganske bra kontroll på sykkelen.
Tar du ut strupekittet på en 98 ninja går du fra 34hk til 105ca på vips.. Da hjelper det lite om du har kjørt i 30dager før, for å få kontroll på sykkelen..
dammed wrote:Har hatt trimma scooter siden 2 uka jeg hadde (tok 1 uke før jeg fikk potta). Og jeg har kjørt ulovlig siden, nå så kjører jeg mellom bilene i rushen med full trimma scooter, og jeg kjører i ca 75 km/t mens de kjører i 25 km/t, og jeg er ikke redd for å krasje fordi JEG KJENNER scooteren min.
Kontroll på skuteren din under vanlig kjøring har du helt sikkert, det er jo faktisk en av kriteriene for og få lappen. Men kontroll over det som "kan skje" har du ikke.. det er der den lille tingen som heter hode kommer inn og tar over.
Det er en grunn til at forsikringen på tung sykkel blir billigere når du passerer 30år..

dammed wrote:Etter en periode så blir man så vant med kjøretøyet sitt at det blir som en ekstra arm og da skal man være enten beruset eller skikkelig dum for å klare å lage en ulykke.
Dette skjønte ikke jeg helt, du mener folk i alle verdens land enten er dumme eller beruset pga alle ulykkene som skjer? Du mener ikke grus i svinger, bløt kald asfalt, glatte seksjoner i sving, oljesøl, kan ha noe med saken og gjøre? Den største ulykkesfaktoren er vel for lite erfaring, at folk tror de er verdensmestere men når det kommer til stykket, stivner de i en sving å raser ut i autovernet i 80 ?

I bunn å grunn er det latterlig av deg og kjøpe tung å regge som mellomtung.. Syns jeg... Å at du sitter her å skriver i det lange å breie for og prøve å unskylde gjør det hele litt teitere, å ja du har instillingen til 90% av alle mopedister...

Grådig å bessenwisser er det du er..
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Ja er 17 år. Jeg vet ikke alt om alt. Jeg sier bare at mopedister ikke får like god opplæring som lettsyklister og det er som oftest DE som tror de vet alt og har kontroll og kan alt, bare fordi de har kjørt i 0-2 år med trimma mopeder..
Personlig tror jeg det går vel så mye på alder som førerkort, det er mange mopedister som kjører dumt, men jaggu er det mange lett-MC-folk som tror de er verdensmestere fordi de har "god opplæring" også.

AtW
Pollti

Post by Pollti »

dammed wrote: Men ja holder meg unna tønsberg. :lol:

Det setter vi ualmindelig stor pris på !
User avatar
Flydude
Posts: 459
Joined: 23 Sep 2005 22:52
MC: Honda CBR 600F

Post by Flydude »

ATWindsor wrote:
Ja er 17 år. Jeg vet ikke alt om alt. Jeg sier bare at mopedister ikke får like god opplæring som lettsyklister og det er som oftest DE som tror de vet alt og har kontroll og kan alt, bare fordi de har kjørt i 0-2 år med trimma mopeder..
Personlig tror jeg det går vel så mye på alder som førerkort, det er mange mopedister som kjører dumt, men jaggu er det mange lett-MC-folk som tror de er verdensmestere fordi de har "god opplæring" også.

AtW
Ja, det er det ikke tvil om. Men jeg tror (uten å kunne vise til fakta-tall) at ulykkesstatistikken er mye høyere blant mopedister enn lett-mcer. Men som sagt - bare det jeg tror, utfra hva jeg hører og opplever rundt meg! Det er en god grunn til at aldersgrensene for motorsykkel er slik dem er. Det har jeg full forståelse og respekt for.

Mener forresten at det kanskjre burde vært noe liknende på bil.. Man kan bare kjøre 34hk motorsykkel på 150-250 kg når man er 18, fordi man ikke er moden nok til noe mer. Men man kan ved samme alder kjøre biler på opptil 3,5 tonn med mange hundre hestekrefter. Hvem tilslutt lager mest skade? Men selvfølgelig mye fortere gjort å kræsje/velte/kjøre ut med en tohjuling, enn med en bil, og i bil sitter du inne i et skall, så skal litt mer alvorlige ulykker til for å få skader, enn med tohjuling.. Både for og motargumenter der. Men reglene er nå sånn, og det respekterer jeg.
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
Post Reply