FJ 1100/1200 - skal kjøpe brukt - kjørelengde?
- Dentist
- Posts: 306
- Joined: 09 May 2005 10:21
- MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
- Location: Hamar
FJ 1100/1200 - skal kjøpe brukt - kjørelengde?
Jeg er på jakt etter en FJ 1100 eller 1200, i prisklassen opptil 40k.
Per nå er det 2 stk. jeg skal se på;
1. 1986 FJ1100, overhalt og oppborret motor til 1186cc, nye dekk, nye skiver og klosser foran, overhalt frontdempere, omlakkert (ikke pga. velt eller skade, men slitt lakk) - gått 67 000 km, følger med krauser festesett og 2 sidevesker - 3 voksne eiere, pris: 35 000,-
2. 1990 FJ1200 - gått 123 000 km, nye dekk, nytt batteri, nytt kjede og nye drev ved sesongstart ifjor, følger med hepco&becker festesett m/3 vesker + tankveske, jakke/hjelm/presenning følger også med, skal være i god teknisk stand ellers. - pris: 31 500,-
1990 modellen har jo gått langt! Men hvis syklen er ordentlig vedlikeholdt, så mener jo mange at km stand på FJ'er ikke har så mye å si.
Hva mener de som vet dette bedre enn meg? Hva bør jeg se etter på en FJ som har gått så langt?
Sett utifra kun det jeg har beskrevet på begge syklene; hva ville vært førstevalget deres hvis dere skulle kjøpt en av de?
Per nå er det 2 stk. jeg skal se på;
1. 1986 FJ1100, overhalt og oppborret motor til 1186cc, nye dekk, nye skiver og klosser foran, overhalt frontdempere, omlakkert (ikke pga. velt eller skade, men slitt lakk) - gått 67 000 km, følger med krauser festesett og 2 sidevesker - 3 voksne eiere, pris: 35 000,-
2. 1990 FJ1200 - gått 123 000 km, nye dekk, nytt batteri, nytt kjede og nye drev ved sesongstart ifjor, følger med hepco&becker festesett m/3 vesker + tankveske, jakke/hjelm/presenning følger også med, skal være i god teknisk stand ellers. - pris: 31 500,-
1990 modellen har jo gått langt! Men hvis syklen er ordentlig vedlikeholdt, så mener jo mange at km stand på FJ'er ikke har så mye å si.
Hva mener de som vet dette bedre enn meg? Hva bør jeg se etter på en FJ som har gått så langt?
Sett utifra kun det jeg har beskrevet på begge syklene; hva ville vært førstevalget deres hvis dere skulle kjøpt en av de?
12K mil er litt på en slik sykkel, men er stor forskjell på en sykkel som er gammel og ha kjørt langt, enn èn nyere som har gått nesten like langt på kortere tid. sålenge motoren er vedlikehold er dette ikke et så veldig sort problem. Hadde dette vert en R sykkel hadde nok den som hadde vært nyere mer grisekjørt.
MEN, se på begge, ta en prøvetur, finn ut om det er noen forskjeller og velg den du liker best
MEN, se på begge, ta en prøvetur, finn ut om det er noen forskjeller og velg den du liker best

Enig med andreas, ville dannet meg et bilde av føreren/eieren (og selvsagt av sykkelen inn real life) om mulig. Er dette en kar som har pendlet og brukt sykkelen mye, men vært flink med vedlikehold bør kilometerstand ikke være avgjørende for valg av sykkel.. (men husk å ha dette i bakhodet om du planlegger å selge den videre igjen, kan bety endel for neste kjøper).
Har desverre ikke tips å gi deg om hva du bør kikke spesielt etter på en gammel FJ, men må innrømme at jeg selv har tenkt på denne sykkelen. Lykke til med valget og kanskje kjøpet iallefall
Har desverre ikke tips å gi deg om hva du bør kikke spesielt etter på en gammel FJ, men må innrømme at jeg selv har tenkt på denne sykkelen. Lykke til med valget og kanskje kjøpet iallefall

- Dentist
- Posts: 306
- Joined: 09 May 2005 10:21
- MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
- Location: Hamar
Den første jeg skal se på og prøvekjøre, er 86 modellen som har gått 67000 km - imorgen faktisk.
Er faktisk den jeg har mest lyst på, så vi får nå se.... men jeg tror det kan bli den hvis den er i så god stand som selgeren vil ha det til.
At den har gått bare halvparten så langt som den andre, er vel faktor nr. 1 for at jeg holder en knapp på den.
Det er 2 ting derimot, som jeg liker bedre på 87 modeller og oppover; blinklys og speil. Inntil 86 sitter blinklysene montert under kåpa foran, på sånne håpløse gummdingser montert i framgaffelen - ikke pent! Og speilene er montert på styret og gir heller dårlig sikt kontra de kåpemonterte på 87 og nyere.
Krauser veskene er også av den "eldgamle" typen med det dønn stygge monteringsracket...
Vel, mulig jeg bytter det ut med ett GIVI wingrack og monokey kofferter hvis økonomien tillater det etterhvert (hadde fullt sett med GIVI på de forrige syklene, og det er utrolig gode vesker og lette og montere av/på!)
Skulle det bli aktuelt med den andre som har gått så langt, spørs det om jeg ikke skulle prøve å få den på ett verksted ja... jeg er heller lite bevandret i skruing og mekking på to-hjulinger dessverre...

Er faktisk den jeg har mest lyst på, så vi får nå se.... men jeg tror det kan bli den hvis den er i så god stand som selgeren vil ha det til.
At den har gått bare halvparten så langt som den andre, er vel faktor nr. 1 for at jeg holder en knapp på den.
Det er 2 ting derimot, som jeg liker bedre på 87 modeller og oppover; blinklys og speil. Inntil 86 sitter blinklysene montert under kåpa foran, på sånne håpløse gummdingser montert i framgaffelen - ikke pent! Og speilene er montert på styret og gir heller dårlig sikt kontra de kåpemonterte på 87 og nyere.
Krauser veskene er også av den "eldgamle" typen med det dønn stygge monteringsracket...

Vel, mulig jeg bytter det ut med ett GIVI wingrack og monokey kofferter hvis økonomien tillater det etterhvert (hadde fullt sett med GIVI på de forrige syklene, og det er utrolig gode vesker og lette og montere av/på!)
Skulle det bli aktuelt med den andre som har gått så langt, spørs det om jeg ikke skulle prøve å få den på ett verksted ja... jeg er heller lite bevandret i skruing og mekking på to-hjulinger dessverre...

Uten tvil mener jeg 1200'n. Har sjøl En 1200 87mod.
FJ 1100 86mod : Kjent poblem er 2ndre gear, sprekker i kåpe pga kåpen er skrudd rett fast i ramma og det knirker og knaker i plast på dårlige veier, motor skrudd i ramme uten gummioppheng.
Gummiopphenget kom først på 1200 88mod
FJ1200 90mod : Bedre dreimoment ,gummioppheng på motor, mindre vibrasjoner, er ikke sikker på om det er gummi på kåpe eller om den også er skrudd rett i ramma. Motoren til 1200 er bestefaren til xjr1200 og
xjr1300
Sjekk ut dette forumet i Danmark
http://www.fjclub.dk/index.shtml
Mvh
YK
FJ 1100 86mod : Kjent poblem er 2ndre gear, sprekker i kåpe pga kåpen er skrudd rett fast i ramma og det knirker og knaker i plast på dårlige veier, motor skrudd i ramme uten gummioppheng.
Gummiopphenget kom først på 1200 88mod
FJ1200 90mod : Bedre dreimoment ,gummioppheng på motor, mindre vibrasjoner, er ikke sikker på om det er gummi på kåpe eller om den også er skrudd rett i ramma. Motoren til 1200 er bestefaren til xjr1200 og
xjr1300
Sjekk ut dette forumet i Danmark
http://www.fjclub.dk/index.shtml
Mvh
YK
- Dentist
- Posts: 306
- Joined: 09 May 2005 10:21
- MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
- Location: Hamar
Nei, jeg er ikke nødt til å kjøpe noen av de to selvfølgelig.
Men de fleste FJ'er til salgs inntill 40k er 84-86 modeller. Mange med høy km stand.
I tillegg til de to jeg har nevnt, har jeg disse i kikkerten hvis jeg ikke skulle velge noen av de to;
-86 FJ 1100 - 85800 km - fullt GIVI sett - 37 000,-
-85 FJ 1100 - 88000 km - 2 sidevesker, ekstra kåpe - 30 000,-
-86 FJ 1100 - 54000 km - 3 vesker - 38 000,-
Har ikke fått ringt på noen av disse enda, så jeg vet ikke om noen er solgt enda... :oops: *hiver seg på telefonen*
Men de fleste FJ'er til salgs inntill 40k er 84-86 modeller. Mange med høy km stand.
I tillegg til de to jeg har nevnt, har jeg disse i kikkerten hvis jeg ikke skulle velge noen av de to;
-86 FJ 1100 - 85800 km - fullt GIVI sett - 37 000,-
-85 FJ 1100 - 88000 km - 2 sidevesker, ekstra kåpe - 30 000,-
-86 FJ 1100 - 54000 km - 3 vesker - 38 000,-
Har ikke fått ringt på noen av disse enda, så jeg vet ikke om noen er solgt enda... :oops: *hiver seg på telefonen*
Ring Mc Avisa. For innenfor en tidsramme på 3/4 år hadde de er to siders reportasje ang FJ1200 (tror det var 90 mod) som var gått 120 - 130.000 km som de plukka fra hverandre. Tror det var en av dem i avisa som eide den. Det var mimimalt av slitasje de klarte å finne på den. Motor og ramme.
Den er litt tung til små kjøring men kjøreegenskaper er det ingen ting å klage på og nydelig på langkjøring. Sjøl hentet jeg min i Orkanger til Berlevåg via Hammerfest på 3 dager, ca 250 mil. Og jeg var fortsatt ikke kjørelei. Pga utvekslingen er den mere beregnet for langkjøring enn 1100ccm. Drar godt over hele registeret, og fart nok. 200 km/t over saltfjellet med fulle givikofferter (det var jeg som trakk meg,ikke fj'n den ville mer). Ingen wobling eller vibrasjoner.
Siden den 90 mod er godt langt virker det som den er brukt til langturer. Normalt sett reiser ikke folk på langturer med slike sykkler som ikke er i stand
Mvh
YK
Den er litt tung til små kjøring men kjøreegenskaper er det ingen ting å klage på og nydelig på langkjøring. Sjøl hentet jeg min i Orkanger til Berlevåg via Hammerfest på 3 dager, ca 250 mil. Og jeg var fortsatt ikke kjørelei. Pga utvekslingen er den mere beregnet for langkjøring enn 1100ccm. Drar godt over hele registeret, og fart nok. 200 km/t over saltfjellet med fulle givikofferter (det var jeg som trakk meg,ikke fj'n den ville mer). Ingen wobling eller vibrasjoner.
Siden den 90 mod er godt langt virker det som den er brukt til langturer. Normalt sett reiser ikke folk på langturer med slike sykkler som ikke er i stand
Mvh
YK
- Dentist
- Posts: 306
- Joined: 09 May 2005 10:21
- MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
- Location: Hamar
Da har jeg prøvekjørt 86 FJ1100'en som har gått 67000 km.
Pen sykkel i god stand... men:
Det er 2 ting som er direkte mangler;
-Tanklokket mangler låsepinnene, så det sitter bare klemt nedpå med papir rundt for å holde seg på plass
-Bensinmåleren virker ikke
Så, lar det seg gjøre å skaffe ett nytt tanklokk? - originalt eller uoriginalt spiller ingen rolle så lenge det passer. I farten finner jeg kun til FJ 1200 86 og nyere, og de er av den nedsenkete typen - den på FJ 1100 er krommet og er oppå tanken.
Hva kan ett sånt koste? Er det mulig å skaffe orig. fra Yamaha fortsatt? Finnes det MC opphuggerier som kan tenkes å ha noe sånt?
Hva med bensinmåler - hva er det som kan være feilen? Og hva kan pris bli for å reparere det?`
Hvis de 2 tingene over lar seg fikse, og prisen på syklen blir justert deretter er iallefall syklen en sterk kandidat for meg.
Aller viktigst er tanklokket!
Pen sykkel i god stand... men:
Det er 2 ting som er direkte mangler;
-Tanklokket mangler låsepinnene, så det sitter bare klemt nedpå med papir rundt for å holde seg på plass
-Bensinmåleren virker ikke
Så, lar det seg gjøre å skaffe ett nytt tanklokk? - originalt eller uoriginalt spiller ingen rolle så lenge det passer. I farten finner jeg kun til FJ 1200 86 og nyere, og de er av den nedsenkete typen - den på FJ 1100 er krommet og er oppå tanken.
Hva kan ett sånt koste? Er det mulig å skaffe orig. fra Yamaha fortsatt? Finnes det MC opphuggerier som kan tenkes å ha noe sånt?
Hva med bensinmåler - hva er det som kan være feilen? Og hva kan pris bli for å reparere det?`
Hvis de 2 tingene over lar seg fikse, og prisen på syklen blir justert deretter er iallefall syklen en sterk kandidat for meg.
Aller viktigst er tanklokket!