Page 1 of 1

2000 Fireblade (929) - tikking i motoren, vanlig?

Posted: 01 Aug 2006 19:05
by Muffinman
Er på nippet til å kjøpe en 2000 modell Fireblade som har gått 67.000 km. Jeg har forhørt eieren om arbeidslyden til motoren (har ikke sett sykkelen selv enda) og han sier at det er en liten tikking. Han har ikke motorøre til å avgjøre hva det er selv sier han, men han leser på diverse mc-fora rundt på nettet at det er en normal lyd som kommer fra innsprøytningen.

Noen som kjenner til modellen og vet noe om dette?
:)

Posted: 01 Aug 2006 21:26
by Kosh
Aner ikke, men det kan være en ide å finne et verktsted som vil ta en rask sjekk av sykkelen. Jeg betalte vel 4-500 for det hos, men de var definitivt mye flinkere enn meg til å påpeke ting. Gjør du det hos noen som har greie på Honda kan de sikkert høre om noe og evt. hva som er feil.

Posted: 01 Aug 2006 21:43
by viper
min 01 fireblade tikket ikke,hadde bare lit spesiel lyd på lave turtal men det ble borte over 4000.
min hadde gåt 14000km

Posted: 01 Aug 2006 21:51
by Muffinman
Er såpass arrogant at jeg regner meg selv for å ha bra motorøre (kollegaene på jobb sier at jeg hører ulyder over alt :lol: ) så jeg regner med at jeg skal klare å høre forskjell på ventil/kamlyd og eventuell dyselyd fra innsprøytning. Men er jeg i tvil tar jeg selvfølgelig sykkelen til sjekk.

Flere med erfaring fra disse syklene?

EDIT: Hvordan "rar" vil du beskrive lyden din sykkel hadde under 4000 rpm?

Posted: 01 Aug 2006 22:41
by viper
hmm:Psånn svak rasling på en måte,vanskelig og forklare.svak rasling og en bitte liten mild tikking som du nesten ikke hører.

Posted: 02 Aug 2006 00:10
by recus
Min 600 RR har en vibrasjonslyd ved lavt turtall. Det er hornet som er montert så nær gaffelen at det vibrerer borti. Ved høyere turtall forsvinner lavfrekvensvibrasjonen og ulyden der med. Vet ikke om det kan være samme tilfellet på din sykkel?

Posted: 02 Aug 2006 07:00
by Muffinman
Vi får se. Drar og besiktiger eksemplaret i dag. Drar med meg henger i tilfelle det blir handel.
8)

BTW, noen som vet hva slags type styrelager som leveres på moderne sportssykler? Eksemplaret jeg skal sjekke ut i dag har høy km og original lager. Om sykkelen leveres originalt med konisk rullelager er det jo sannsynlig at det fremdeles er i skjønneste orden. Er det derimot kulelager er det neppe mye igjen...

Posted: 02 Aug 2006 09:22
by Joda
Det kan være alt fra feil/dårlig/for lite olje, mekaniske problemer med toppen/ventilene, feil ventilklaringer, defekt kamkjedestrammer, utslitt kamkjede (tviler på denne, men man vet aldri) til helt vanlig innsugstikking. Selger vil vel alltid forsøke å tone ned "problemet". Hvis du ikke har såpass peil at du hører hva det kan være så anbefaler jeg en verkstedkontroll...

Posted: 03 Aug 2006 08:56
by Muffinman
Det var ingen ulyd. Heller en fin lyd som beskrevet lenger oppe i tråden, og den kommer helt vekk over 3000 rpm. Høres ut mer ut som lyd fra innsprøytingssystemet enn mekanisk støy.

Kjøpte peden jeg.
:)

Posted: 03 Aug 2006 10:11
by orion
grattiz!! har du noen bilder å slenge frem? \:D/

Posted: 03 Aug 2006 11:44
by Muffinman
Image

H & B bæreren skal av og Bagster skal på. Skal vurdere å bytte til originalt kåpeglass også, får se hvordan linjene blir når bæreren forsvinner.