Original <-> Slipon

Prat om tung MC.
Post Reply
magnuss

Original <-> Slipon

Post by magnuss »

Er det problematisk å bytte frem og tilbake mellom originalanlegg og slipon. Si for eksempel at man vil ha sliponanlegg til hverdag, men originalanlegget til langkjøring pga lydnivå og så videre? Og hvordan er det egentlig med støynivået på et sliponanlegg i forhold til det originale. Synes egentlig at sykkelen min fortjener litt mere snerr i potta.

M
Muffinman
MC: `00 929 Fireblade

Post by Muffinman »

Det er stor forskjell på slipon-pottene. Jeg har vært ute av "sirkulasjon" noen år så jeg er ikke helt inne på hvilke egenskaper de forskjellige typene har, men det er ikke problem å få tak i en potte som gir grommere lyd uten at selve lydtrykket øker mye. En kamerat har R1 med slipon-potte som ikke bråker mer enn originalpotta, men den er mye mindre og passer sykkelen bedre. Kun ved litt hardt pådrag gir den fra seg en del dypere lyd enn orignalpotta, men neppe nok til å påkalle politiets oppmerksomhet.

Det er forresten enkelt å bytte potte på de fleste sykkeltyper i dag. Men om du velger en potte som har en fin balanse av støydemping og godlyd blir det neppe nødvendig å bytte tilbake om du skal på langtur.
:)
Joda

Post by Joda »

Jeg har komplett Akrapovic racinganlegg på min sykkel. Ved vanlig kjøring er det ikke så mye mer lyd enn originalt, men når den får turtall og gasspådrag så høres det godt. Ser også fra kompiser at Akra ikke bråker så mye ved vanlig kjøring.
På min forrige sykkel hadde jeg Micron bolt-on og den bråkte noe vanvittig, nær sagt uansett turtall og gasspådrag. Det varierer mye fra produsent til produsent.

Mange produsenter selger idag potter med en avtakbar innsats som demper lyden til godkjent nivå så lenge innsatsen er montert. Dette er E-merkete potter og er følgelig godkjent ihht gjeldene lydkrav. Eksempler på produsenter som har dette er Akrapovic og Leo Vince
03 GSX-R 1000
magnuss

Original <-> Slipon

Post by magnuss »

Takk for svarene folkens. Kan noen fortelle meg hvem som selger Akra her i trondheim? Hadde vært fint å finne ut litt om pris og sånn.

m
Nå: Yamaha Fazer 1000
X:Honda XLV 750R
NeDD

Post by NeDD »

Finnes det noen merker man bør se bort ifra som ikke er godkjent?

Hvilen slip-on vil derer anbefale erfaringsmessigt som gir grommerelyd, uten at lydtrykket blir for høyt? Sånn at det blir et irritasjonsmoment :)
På let etter drømmesykkelen..
Joda

Post by Joda »

Importør av Akra kan sikkert hjelpe:
http://www.non-stop.no/index.php
03 GSX-R 1000
Post Reply