Page 1 of 1

Bensinlekkasje??

Posted: 03 Aug 2006 10:16
by bandit
Merkelig.. Idag, da jeg startet opp sykkelen for å dra på jobb, la jeg merke til at bensinmåleren viste omtrent 1/4 tank. Kikket på triptelleren (som jeg nullstiller hver gang jeg fyller bensin), og den viste bare 80km. Normalt kjører jeg ca 250km på en tank, så måleren ville vanligvis stått på 3/4 full..! Riktignok har jeg kjørt sykkelen ganske hardt de siste dagene, men den skal jo ikke bruke 3 ganger så mye bensin av den grunn? Når jeg tenker meg om, syntes jeg å kjenne en viss bensinlukt igår uten at jeg tenkte mer over det der og da.

Kjørte sykkelen inn på lageret her på jobb idag tidlig for å se om det kom noen bensindråper ned på gulvet. Ingenting på gulvet etter 2 timer, men det er en tydelig bensinlukt når jeg åpner døra til lageret.. Det hang en halv dråpe under avtappingshullet på den ene forgasseren i dag tidlig. Tørket den bort, men det har ikke dannet seg en ny dråpe der i løpet av 2 timer. Strammet avtappingsskruen ca. 1/8 for sikkerhets skyld.

Har også en mistanke om at den ene sylinderen går mye varmere enn de andre. Plugghetten på sylinder nr.4 er litt "klissete", og det kan se ut til at det er selve gummien som har smeltet litt(??) De tre andre plugghettene er alltid tørre og fine. Kan dette ha noen sammenheng?

Har tatt en visuell sjekk av bensinslange, bensinkran, bensintank og forgassere. Har ikke oppdaget noen lekkasje der. Hvis det er en lekkasje en plass, må denne være ganske liten ettersom det ikke har kommet en dråpe ned på gulvet etter to timer. Noen som har en ide om hva som skjer?? By the way så har jeg montert større dyser og dysenåler i forgasserne, men dette er flere måneder siden..

Posted: 03 Aug 2006 11:36
by stiann
jeg vil tro at du har et problem med en av gasserene dine. antagerlig så har du en flotør nål som ikke tetter helt. hadde samme problem med en sykkel selv. da renner den over en gang i blant. vis den ene sylinderen går varmere en de andre så får denne mindre bensin. er nok på tide med gasser overhalling og justering

Posted: 03 Aug 2006 11:40
by bandit
Hadde tenkt å overhale gasserne i nærmeste fremtid uansett. Går litt for magert på tomgang (pilotskrue), mistenker for rik blanding på full gass (hoveddyse), og gasserne har godt av en synkronisering..

Posted: 03 Aug 2006 21:24
by lassie
Før du kjører mer så sjekk oljen. Er mulig bensinen renner rett gjennom hvis flottørnål ikke holder tett. Kan da også være noe galt med den vacum-saken som skal stoppe bensinen.

Får du for mye bensin i olja smører den ikke så bra nei...

Posted: 03 Aug 2006 23:44
by adoniz
Kan renne ned i oljen ja, men også inn i luftfilterboksen.

Posted: 04 Aug 2006 08:14
by bandit
Jeg holder en knapp på at det har rent ut i enten overløpsslangene eller powerfiltrene, og ikke i oljen. Jeg har kjørt med oljenivået i laveste laget de siste par ukene, og jeg ville nok sett det ganske tydelig hvis det plutselig var 5 liter mer nedi oljen..! Dessuten har bensinlukten vært så tydelig at det er mer nærliggende å tro at bensinen har ligget og fordampet i filtrene.. Jaja, da fikk jeg renset filtrene med det samme, hehe.. Skal sjekke flottørene og flottørnålene neste gang jeg overhaler gasserne (ganske snart)..!

Takk for tipsene..! :wink: