Hei
Har en yamaha maxter 125ccm som er gått 5800km. Den går på for høyt turtall på tomgang slik at den er innkoplet hele tiden. Når jeg gir på så slurer den på reima. Hva kan dette skyldes? SLitt reim eller ruller? Dama som har hatt den før meg har tydeligvis kjør den litt uten å tenke på å få justert forgasseren. Jeg tror at det er grunnen til at reima kan være slitt.
Noen som vet hvordan jeg stiller forgasseren, bare turtallet altså? Skal på service med den men kunne tenkt meg å fått ned turtallet slik at den går normalt.
Rune
Yamaha Maxter 125- sluring på reima
Yamaha Maxter 125- sluring på reima
Rune Pettersen
Re: Yamaha Maxter 125- sluring på reima
Runep wrote:Hei
Har en yamaha maxter 125ccm som er gått 5800km. Den går på for høyt turtall på tomgang slik at den er innkoplet hele tiden. Når jeg gir på så slurer den på reima. Hva kan dette skyldes? SLitt reim eller ruller? Dama som har hatt den før meg har tydeligvis kjør den litt uten å tenke på å få justert forgasseren. Jeg tror at det er grunnen til at reima kan være slitt.
Noen som vet hvordan jeg stiller forgasseren, bare turtallet altså? Skal på service med den men kunne tenkt meg å fått ned turtallet slik at den går normalt.
Rune
Angående tomgangen:
De fleste forgassere har en liten knott som kan skrus med fingermakt. Se etter en rund "skruknott" som kommer ut fra forgasseren. Hvis du ikke har en "skruknott" har du en vanlig tomgangsskrue. Med motoren avslått, vri på gassen så du ser hvilke deler som beveger seg på forgasseren. Du vil typiske se at gasswiren trekker i en slags "hendel" på forgasseren. Når du så SLIPPER gassen igjen (tomgang), se hva det er som stopper hendelen. Det hendelen stopper mot er enten selve tomgangsskruen eller en dings som er koblet til "skruknotten"..
Sorry hvis forklaringen ble litt rotete..

'05 Honda CBR 1000RR
X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125