Tekumseh's Blogg

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4560
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by Bikeridr »

ole m. wrote: 13 Aug 2023 17:04
Bikeridr wrote: 13 Aug 2023 11:19
Videre er jo Tekumseh Valley et stedsnavn i USA. Udødeliggjort i utallige køntrisanger :) .
Stemmer det, husker en Nancy Griffith sang.
"Vår egen" Claudia Scott har også en "Tekumseh Valley" sang :thumleft
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by Tekumseh »

Bikeridr wrote: 13 Aug 2023 11:19
ole m. wrote: 13 Aug 2023 10:46 Har aldri forstått Tekumseh-navnet ditt, men det har altså noe med motorer å gjøre? Og det kommer igjen fra en amerikansk urinnvåner?
Tekumseh er vel en indianerstamme (sikkert politisk ukorrekt ord i dag :-k )
Tekumseh Motors og Brigg&Stratton er vel også de to største fabrikanter av småmotorer til snøfresere, gressklippere og campingaggregat.
Videre er jo Tekumseh Valley et stedsnavn i USA. Udødeliggjort i utallige køntrisanger :) .
Bikeridr wrote: 13 Aug 2023 17:15
ole m. wrote: 13 Aug 2023 17:04
Bikeridr wrote: 13 Aug 2023 11:19
Videre er jo Tekumseh Valley et stedsnavn i USA. Udødeliggjort i utallige køntrisanger :) .
Stemmer det, husker en Nancy Griffith sang.
"Vår egen" Claudia Scott har også en "Tekumseh Valley" sang :thumleft
Tecumseh (med C) var ikke en stamme, men en mann, en indianerkriger (mer som en general) fra Shawnee-stammen som levde sist på 1700-tallet. Han samla mange stammer og tenkte strategi for å slå tilbake de hvite, mot å krige "primitivt" som de tidligere hadde gjort. Han hadde stor suksess, men til slutt hørte han på råd fra sin alkoholiserte bror som var sjaman, og fulgte hans visjoner, gjorde dumme valg og tapte.

Jeg var veldig fascinert av amerikansk historie, og spesielt indianerne, gjennom ungdommen og frem til noen år etter jeg begynte i forumet her. Man vokste jo opp med Hiawatha, Sølvpilen, Danser Med Ulver, Den Siste Mohikaner, fjærpryder og pil og bue og mye annet. Så brukernavnet Tekumseh har hengt med meg stort sett så lenge internett har eksistert.

Så etter noen år oppdaget jeg at amerikanerne har en plenklippermotor som hette Tecumseh, og det gjorde det hele bare bedre syntes jeg.

Så kan man jo stille spørsmål om det er politisk korrekt at vi bruker disse navnene - og symbolene, altså på motorer, kjøretøy og annet. Fordi våre forfedre utvandra herifra, innvandra i Amerika og så å si utrydda indianerne, men brukte navnene og symbolene deres på det som skulle fremstå som bra, sterkt, tøft og spennende. Noe som er svært dårlig likt hos urfolket der borte den dag i dag. Pontiac, Cherokee, Comanche, Cheyenne, Tacoma, Tecumseh. I tillegg har du Indian Motorsykler, med Chief som toppmodell, du har Thunderbird som er en skikkelse fra indianer-eventyr. Og vår barndoms DBS-sykler; Apache og Tomahawk. Og det finnes utallige eksempler på dette. Og det at folk har drømmefangere i speilet på bilen eller på stueveggen er også "blasfemi" i mange urfolks øyne. Da mye pga at de fortsatt får dårlig behandling der borte - mye verre enn samene her til lands - som jo er en lignende historie.
mekkern wrote: 13 Aug 2023 11:15 Er jo disse og bæsj&strapo'n som er store på småmotorer i USA
Jepp - https://en.wikipedia.org/wiki/Tecumseh_Products
intruder wrote: 13 Aug 2023 15:46 Youtube," på verdens tak " , en av låtene er produsert av vår Tekumseh :thumleft
Kanskje man skulle spilt inn en cover-låt av Claudia Scott ;-)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4560
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by Bikeridr »

Et meget godt og informativt innlegg @Tekumseh :thumleft
User avatar
intruder
Posts: 4291
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by intruder »

Ja vi har mye å skamme oss over også hva angår folket i Afrika...
lurer på om våre nye landsmenn noengang tenker på hva den hvite rase gjorde mot deres folk i sin tid ?

Husker forresten jeg var kaptein Miki,broren min Windy og en kamerat Occultis fra cowboybladet Vill Vest...disse karene herjet vilt i høyet på låven på Narud gård , til gårdbrukerens store lettelse hadde vi ikke begynt å røyke enda.... :-k :plystre

kameraten vår sa forresten at han var Kolliokus...
noe som var artig så vi spurte stadig hva han het igjen...
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by mekkern »

intruder wrote: 14 Aug 2023 14:06 Ja vi har mye å skamme oss over også hva angår folket i Afrika...
lurer på om våre nye landsmenn noengang tenker på hva den hvite rase gjorde mot deres folk i sin tid ?

Husker forresten jeg var kaptein Miki,broren min Windy og en kamerat Occultis fra cowboybladet Vill Vest...disse karene herjet vilt i høyet på låven på Narud gård , til gårdbrukerens store lettelse hadde vi ikke begynt å røyke enda.... :-k :plystre

kameraten vår sa forresten at han var Kolliokus...
noe som var artig så vi spurte stadig hva han het igjen...
Afrikanerene får skamme seg selv også for det var mange av de som solgte sine " venner slekt og nabostammer"- Og ikke minst Araberene som holdt på lengst med dette.

Jeg synes dette har gått for langt da det ikke er mulig å endre historien,det som har skjedd har skjedd- la oss heller jobbe for fremtiden og at alle aksepteres for sin rase legning og tro.

Men totalitære regimer er på fremmarsj igjen så jeg tviler.😟
User avatar
Domino
Posts: 216
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by Domino »

Det var jo også en nordstatsgeneral under den amerikanske borgerkrigen som het William Teecumseh Sherman.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by Tekumseh »

Domino wrote: 17 Aug 2023 15:15 Det var jo også en nordstatsgeneral under den amerikanske borgerkrigen som het William Teecumseh Sherman.
Det stemmer :-)
William Tecumseh Sherman ble født 7 år etter Tecumseh døde, og faren hans var fascinert av indianerkrigeren og kalte derfor opp sønnen sin etter han :-)
Et kort google-søk sier at det er to ulike versjoner av dette, at han fikk Tecumseh som mellomnavn, eller at presten nektet å døpe han bare Tecumseh, så det ble William som ble førstenavnet.

Ironisk og tragisk nok var han en av de hardeste og smarteste generalene til å kjempe ned indianerne.

Fikk bytta tennspole og kondensator i Tempoen i går. Greide å klemme en liten bulk i bunnen av kondensatoren, men den starter lett og går greit på tomgang.
Knekte innsugspakning nummer 3 da skruene på innsuget spriker litt. Da ble det brukt to pakninger av de tynnere feilkjøpte som jeg hadde liggende.
Speedometerwire var 15 cm for lang - så det går godt. Så jeg er fortsatt uten speedometer, og det er nok drevet i forhjulet som er synderen.

Dyser og nål byttet til original og rett størrelse. Hadde satt i en for liten tomgangsdyse.

Men kjørte til jobb i dag, og da begynte den å gå dårligere etter et par kilometer - fra 45 til 40 km/t. Så nå er den ganske snart degradert til pyntegjenstand som den var for en måned og 10.000 kr siden. Håper bare på å komme meg de 4 kilometrene hjem i dag.

Skal male opp den med benga da, før den settes bort.

Ny kondensator uten bulk i bunnen og en NOS bakkelitt innsugspakning blir siste test - tar nok også med en ladespole da for den ser også litt shabby ut. Men fra da av er jeg ferdig og legger energien min tilbake på gamle SR igjen.
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 533
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by Roargutten »

Tekumseh wrote: 18 Aug 2023 09:00
Domino wrote: 17 Aug 2023 15:15 Det var jo også en nordstatsgeneral under den amerikanske borgerkrigen som het William Teecumseh Sherman.
Det stemmer :-)
William Tecumseh Sherman ble født 7 år etter Tecumseh døde, og faren hans var fascinert av indianerkrigeren og kalte derfor opp sønnen sin etter han :-)
Et kort google-søk sier at det er to ulike versjoner av dette, at han fikk Tecumseh som mellomnavn, eller at presten nektet å døpe han bare Tecumseh, så det ble William som ble førstenavnet.

Ironisk og tragisk nok var han en av de hardeste og smarteste generalene til å kjempe ned indianerne.

Fikk bytta tennspole og kondensator i Tempoen i går. Greide å klemme en liten bulk i bunnen av kondensatoren, men den starter lett og går greit på tomgang.
Knekte innsugspakning nummer 3 da skruene på innsuget spriker litt. Da ble det brukt to pakninger av de tynnere feilkjøpte som jeg hadde liggende.
Speedometerwire var 15 cm for lang - så det går godt. Så jeg er fortsatt uten speedometer, og det er nok drevet i forhjulet som er synderen.

Dyser og nål byttet til original og rett størrelse. Hadde satt i en for liten tomgangsdyse.

Men kjørte til jobb i dag, og da begynte den å gå dårligere etter et par kilometer - fra 45 til 40 km/t. Så nå er den ganske snart degradert til pyntegjenstand som den var for en måned og 10.000 kr siden. Håper bare på å komme meg de 4 kilometrene hjem i dag.

Skal male opp den med benga da, før den settes bort.

Ny kondensator uten bulk i bunnen og en NOS bakkelitt innsugspakning blir siste test - tar nok også med en ladespole da for den ser også litt shabby ut. Men fra da av er jeg ferdig og legger energien min tilbake på gamle SR igjen.
Når den begynner å dra dårlig/stopper, går motoren like lett rundt som ellers eller føles det ut som om motstanden øker litt i motoren?
Virker jo som om det er varmen som gir utslag her, da enten i at den får feil blanding, tenning svekkes pga varme eller at noe klyper i motoren pga utvidelse når det blir varmt.

Hvis du har fin blå gnist når problemet oppstår så er det lite sannsynlig at tenninga gir problem. Hvordan ser fargen på pluggen ut etter kjøretur der den har fått blitt skikkelig varm?

Med en justerbar hoveddyse (bøpeskrue) så kunne du lett forsket litt på dette med blanding under kjøring. Men da må du være forsiktig så du ikke gir den for lite drivstoff. Da skjærer du motoren. På min som var trimmet etter alle kunstens regler måtte jeg skru en kvart 'turn' på denne dysa etter kald/varm motor for at den skulle gå rent og skikkelig. Men da som sagt var denne trimmet og nok var mye mer følsom enn en original motor.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
User avatar
intruder
Posts: 4291
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by intruder »

En nabo her solgte en mindre pen Corvette for 7000 her om dagen..visste ingenting og kunne vært interessert..
Skrur jo ikke selv men kjenner jo mange som kan men nytter ikke gråte over spilt melk som kua sa.... :plystre
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by Tekumseh »

Roargutten wrote: 18 Aug 2023 09:59
Tekumseh wrote: 18 Aug 2023 09:00
...Men kjørte til jobb i dag, og da begynte den å gå dårligere etter et par kilometer - fra 45 til 40 km/t. Så nå er den ganske snart degradert til pyntegjenstand som den var for en måned og 10.000 kr siden. Håper bare på å komme meg de 4 kilometrene hjem i dag.

Skal male opp den med benga da, før den settes bort.

Ny kondensator uten bulk i bunnen og en NOS bakkelitt innsugspakning blir siste test - tar nok også med en ladespole da for den ser også litt shabby ut. Men fra da av er jeg ferdig og legger energien min tilbake på gamle SR igjen.
Når den begynner å dra dårlig/stopper, går motoren like lett rundt som ellers eller føles det ut som om motstanden øker litt i motoren?
Virker jo som om det er varmen som gir utslag her, da enten i at den får feil blanding, tenning svekkes pga varme eller at noe klyper i motoren pga utvidelse når det blir varmt.

Hvis du har fin blå gnist når problemet oppstår så er det lite sannsynlig at tenninga gir problem. Hvordan ser fargen på pluggen ut etter kjøretur der den har fått blitt skikkelig varm?

Med en justerbar hoveddyse (bøpeskrue) så kunne du lett forsket litt på dette med blanding under kjøring. Men da må du være forsiktig så du ikke gir den for lite drivstoff. Da skjærer du motoren. På min som var trimmet etter alle kunstens regler måtte jeg skru en kvart 'turn' på denne dysa etter kald/varm motor for at den skulle gå rent og skikkelig. Men da som sagt var denne trimmet og nok var mye mer følsom enn en original motor.
På vei hjem fra jobb fredag kutta jo speedometeret igjen, da drevet er utslitt og jeg bare vendte wire med rund-sia opp i klokka. Så jeg vet ikke farten, men den gikk mer stabilt, men dør helt oppover bakker.

Har funnet oppskrift på å justere tenningspunktet der stempelet er 2 mm før TDC. Og at man da måler fra spissen på spolene til magnetene i svinghjulet til mellom 7 og 11 mm. Har ikke sjekka stiftåpning, for det har jeg null kompetanse på - men må se på det i samme slengen. Fikk et tips om å legge papir i stiftåpninga, så med stempelet på topp skulle papiret løsne.

Har ikke sjekka plugg annet enn etter tomgang og rusing. Skal gjøre det om jeg kommer meg på en "langtur" i dag.

I går fikk jeg prøvd SR'en en tur i finvær istedet, over 25 grader og strålende sol. Den er snill og fungerer akkurat som den skal. Holdt på å bli nedsykla av en gal syklist på en parkeringsplass, så frambremsa fungerer når det er tørt - og jeg velta ikke, selv om det var meget nært.
intruder wrote: 18 Aug 2023 12:46 En nabo her solgte en mindre pen Corvette for 7000 her om dagen..visste ingenting og kunne vært interessert..
Skrur jo ikke selv men kjenner jo mange som kan men nytter ikke gråte over spilt melk som kua sa.... :plystre
Vær glad du slipper, hehe ;-) Neida, en Corvette i bra stand er vel ikke å kimse av. Litt mer moped det enn den steinaldersykkelen med to gear jeg har.. ;-)
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by Tekumseh »

Møtte den lokale moped-klubben på torget for en drøy ukes tid siden, sammen med et biltreff av veteranklubben Custom Cowboys. Navnet på klubben klinger godt, Byafossen Vel Blåst og Blårøyk, som nok er en "datterforening" av velforeninga der borte. Det ble ikke dokumentert, men dette bildet ble tatt like før jeg kom kjørende.
Torget.jpg

Der kunne de som forsto seg på sånt si at to-gears Sachs med 1.2 HK ikke skal dra bedre enn dette. Men 3-gears og etterhvert 4-gears var noe helt annet. Så jeg fikk si meg fornøyd med 50 km/t på flat mark og 25 opp de lengste bakkene. Jaja, da gjør jeg det. De mente også at mopeden var mer unik med de ulike fargene og rustete ripene enn om jeg lakkerte den helt strøken. Men tiden vil vise. Så da er nok Tempoen også friskmeldt. Har feil bensinslanger / klemmer og noe knas med pakning over/under krana fortsatt så den pipler bittelitt - det er det eneste jeg skal ta tak i når vinteren kommer.

Lille SR skal få seg luftetur i dag - stått ubrukt i over ei uke nå.

I går kveld tok jeg mot til meg og bytta påfyllingsrøret på bilen. Ble jo for ca ett år siden "bortvist" fra Obs Bygg da det var en dam med bensin under meg når jeg kjørte inn på lageret. Har kun fylt 1/3 tank et helt år...
Fant omsider oemnummer og tegninger på nettet (https://partsouq.com/en/catalog/genuine ... =6&cid=&q=), så viste det seg at Skruvat hadde kinesisk påfyllingsrør til fin penge. Av med hjul og plast-innerskjerm, 2 støttebukker og en ekstra jack for sikkerhet, tok 2 timer så var nytt påfyllingsrør på plass. Så nå er det nytt rør for veisaltet å tygge på...

Om man har tektylbehandlet bil må man ALDRI slutte å etterbehandle. Det ligger som gummi rundt under hele bilen og holder på fukt og salt, så bilen spises opp innenfra. Burde ha skrapt av alt, men tar litt hver gang jeg er under så metallet får "puste."
påfyll.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
intruder
Posts: 4291
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Tekumseh's Blogg

Post by intruder »

Vil nødig fornærme deg men ser at disse Tempoentusiastene har fått fartsfanatikeren ned på jorden igjen...
Kjørte over til Helgøya med Hyundai i 30 `n her og vegvesenet hadde lagt ut noen skjøter på brukarene,for høye og eksosanlegget gikk fløyten og samtidig 15 000 kroner...(( har ikke skrumuligheter selv og min tidligere private svartskruer har fått hjertetrøbbel og lagt verktøyet på hylla...

slik er det å ha ti tommeltotter....

han Gunnar Kjerringsveen her i gamle dager skulle sprenge med dynamitt ...ladningen sviktet men gikk av akkurat da han tok i den etter foreskrevet tid og han mistet alle fingre utenom tomlene , han mistet et øye men overlevde ved et mirakel- :thumleft

Han gjorde alt mulig lell,hugg og kappet ved,skar opp gamle biler og slikt og leverte til skraphandlere

En gang møtte han to smågutter som spurte " har du bare to tommeltotter du da mæinn ? "

Ja...ha dekk flere enn to tommeltotter dekk kænskje "

Evig ungkar var Gunnnar,da han ble gammel viste en kar ham et bilde av ei naken dame og lurte på hva Gunnar ville gjort om hun lå i senga hans til kvelden ?

Da hadde je nåkk vørti liggan lengi i mårrå tidlig ... :smt031 :---)
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's Blogg

Post by Tekumseh »

intruder wrote: 02 Sep 2023 12:38 Vil nødig fornærme deg men ser at disse Tempoentusiastene har fått fartsfanatikeren ned på jorden igjen...
Kjørte over til Helgøya med Hyundai i 30 `n her og vegvesenet hadde lagt ut noen skjøter på brukarene,for høye og eksosanlegget gikk fløyten og samtidig 15 000 kroner...(( har ikke skrumuligheter selv og min tidligere private svartskruer har fått hjertetrøbbel og lagt verktøyet på hylla...

slik er det å ha ti tommeltotter....

han Gunnar Kjerringsveen her i gamle dager skulle sprenge med dynamitt ...ladningen sviktet men gikk av akkurat da han tok i den etter foreskrevet tid og han mistet alle fingre utenom tomlene , han mistet et øye men overlevde ved et mirakel- :thumleft

Han gjorde alt mulig lell,hugg og kappet ved,skar opp gamle biler og slikt og leverte til skraphandlere

En gang møtte han to smågutter som spurte " har du bare to tommeltotter du da mæinn ? "

Ja...ha dekk flere enn to tommeltotter dekk kænskje "

Evig ungkar var Gunnnar,da han ble gammel viste en kar ham et bilde av ei naken dame og lurte på hva Gunnar ville gjort om hun lå i senga hans til kvelden ?

Da hadde je nåkk vørti liggan lengi i mårrå tidlig ... :smt031 :---)
Hehe, ja det spørs om det er noe annet enn Tempo man skal ha hvis man skal holde følge med trafikken ;-)

Hyundaien egnet seg dårlig til stuntkjøring med 3 x 18,5 som tellende over fartsdemperne altså? ;-) Når det saltes hele vinteren blir eksosanlegg og annet som knekkebrød. Så da skal det ikke store nedslaget til før at det sprekker i skjøtene. Har reparert noen eksosanlegg med skjøtemuffer og klemmer, men det blir nesten alltid feil spenn i anlegget og dermed rare vibrasjoner på ulike turtall.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's Blogg

Post by Tekumseh »

Ny tanklokkpakning ble endelig montert i dag. Hadde helt glemt at jeg kjøpte den i sommer.
Tanklokk.jpg
Gamlepakninga var det tredd en o-ring over, men det ble for trangt med o-ringen over nypakninga. Da gikk ikke lokket igjen. Så det har nok vært en nødløsning da gamlepakninga begynte å ryke.
oring.jpg
tank.jpg
Uansett fylte jeg full tank 98 etter en kjøretur i finværet i dag, og det holdt seg tørt rundt tanklokket hvilket det ikke har gjort tidligere i sommer
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
intruder
Posts: 4291
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Tekumseh's Blogg

Post by intruder »

I romjula i gamle dager var det fest på lokalet her hvor dem dansa og dem drakk,årvisst kom en eller annen utgave av Digerhalsen og det braka på knyttnevene laus og da formann i sjølve komiteen kom opp på scena og sto på fire ben...DA la n Ola sin torader ned... :smt035 :smt040
Med litt sånn blanding av Rotmoen og Sandbecken vil jeg ønske deg en god førjulstid der nordpå...
sjøl koser jeg meg med podagra " kaptein Vom sjuken " til de grader...er det blitt kronisk har en jaggu noe å glede seg til...får nesten ikke på skoa...

=D> Heisann :thumleft
Post Reply