Tekumseh's Blogg

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by Bjerknez »

Tekumseh wrote: 03 Aug 2023 17:38
Bjerknez wrote: 03 Aug 2023 17:16
Tekumseh wrote: 03 Aug 2023 17:12
Den var fin da! :-) En sen 70-taller?
Ja det er litt småskummelt, men her på landet er det mopedbiler, scootrer, firehjulinger og traktorer, så man blir faktisk tatt mer hensyn til enn jeg trodde.
Hadde ikke orka, om ikke dette var mopeden jeg hadde i ungdommen. Føler at jeg ikke kan selge den ;-)
...
Det var en 1971 modell tror jeg. Var vist i følge en kjenner en spesiell modell som kom kun det året. Derfor fikk jeg en del for den. Han jeg kjøpte den av viste dette selvsagt (en god venn) og vi ble enige om at jeg bare kunne selge den. Han fikk tilbud om å kjøpe den tilbake for 7000 men ba meg bare selge den :)
Aha, en Safir 400 muligens, i farge aquamarine eller noe sånt ;-)
Jeg har egentlig ikke peiling. Jeg vet ikke engang om det er sant. Men den ble solgt kjapt for 12.000 kroner. Noe som overrasket meg litt. Mener det var en 380 eller noe? Som sagt, veldig usikker. Har ikke peiling på dette overhodet... :redface
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by Jonta »

Vi var en tur på Larvikstreffet en gang på åttitalet med mopeder. På hjemveien begynte den andre Tempon å gå dårligere og dårligere, jeg lå bak. Plutselig gikk det opp for meg. Jeg hører jo ikke den sykkern lengre, potta må være tett. Litt førstehjelp, dvs vi fjerna bakerste tuten og innmat, og den :thumleft gikk som ei kule igjen.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by Tekumseh »

Jonta wrote: 03 Aug 2023 18:10 Vi var en tur på Larvikstreffet en gang på åttitalet med mopeder. På hjemveien begynte den andre Tempon å gå dårligere og dårligere, jeg lå bak. Plutselig gikk det opp for meg. Jeg hører jo ikke den sykkern lengre, potta må være tett. Litt førstehjelp, dvs vi fjerna bakerste tuten og innmat, og den :thumleft gikk som ei kule igjen.
Ja, eksosen må jo ut. Hehe, når den går over på lydløs er det fare på ferde ;-) Ble mer drag i min også med rengjort potte :-)
Bjerknez wrote: 03 Aug 2023 17:40
Tekumseh wrote: 03 Aug 2023 17:38
Bjerknez wrote: 03 Aug 2023 17:16
Det var en 1971 modell tror jeg. Var vist i følge en kjenner en spesiell modell som kom kun det året. Derfor fikk jeg en del for den. Han jeg kjøpte den av viste dette selvsagt (en god venn) og vi ble enige om at jeg bare kunne selge den. Han fikk tilbud om å kjøpe den tilbake for 7000 men ba meg bare selge den :)
Aha, en Safir 400 muligens, i farge aquamarine eller noe sånt ;-)
Jeg har egentlig ikke peiling. Jeg vet ikke engang om det er sant. Men den ble solgt kjapt for 12.000 kroner. Noe som overrasket meg litt. Mener det var en 380 eller noe? Som sagt, veldig usikker. Har ikke peiling på dette overhodet... :redface
OK, da var det en Corvette 380 :-) Har kjørt en 68-modell sånn i tidlig mopedalder, og de gikk ganske godt til å være moped.

Det gjør ikke min, dvs den gikk mer normalt nå.
MEN den stopper etter 10 - 15 minutter, alltid med godt driv opp bakke eller lang flate.

Flere teorier.
1 - Tett tanklokk (oppstår vakuum i tanken)
I ungdommen gikk det ikke å feste tanklokket, da det hadde rusta fast. Dette løste jeg for 4 år siden med rustløser - samme dag som problemet oppsto første gang. Står noe om luftehull og evt borre opp det i håndboka fra 1958.

2 - Plugghette
Plugghetta er minst 50 år gammel. Kan den påvirkes av varme?

3 - Bensinkranen
Bytta pakning i den, og synes det kommer grei nok stråle, men strålen forandrer seg litt om man lirker 1 mm hit og en dit.

4 - Tennspole
En 65 år gammel tennspole begynner å ta kveld, og tåler ikke varmen som oppstår.

5 - Kondensator
En 65 år gammel kondensator begynner å ta kveld, og tåler ikke varmen som oppstår.

6 - Forgasseren
Kan setet til flottøren være ødelagt, så flottøren blir hengede og gir for mye bensin, som gjør at den til slutt drukner. Rant av en del bensin første gang den stoppa, men det var før jeg bytta innmaten i gasseren. Så så jeg 3 dråper i dag, men det tenkte jeg var fordi kran-pakninga og slangeklemmene ikke holder tett - man tager det man haver - nytt på gang.
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 533
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by Roargutten »

Kondensator ville jeg byttet. De tørker ut og den spiser stifter raskt.

Ville også sikkert luft til tanken, prøv en kjøretur der du f.eks løsner på lokket med jevne mellomrom og se om du kommer deg lengre. Burde også kunne høre en sugelyd når du åpner lokket i det mopeden har stoppet om dette er problemet.
Last edited by Roargutten on 04 Aug 2023 00:05, edited 1 time in total.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by pelsen »

Brudd i spole har jeg vært borti, da kuttet tenninga når spolen ble passe varm, men så gikk sykkern fint igjen når den var blitt kald.
Ta med pluggnøkkel og sjekk om det er gnist på pluggen når mopeden har stoppet neste gang.
Da kan du kanskje få bekreftet eller eliminert punkt 4 og 5.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by Tekumseh »

Roargutten wrote: 04 Aug 2023 00:04 Kondensator ville jeg byttet. De tørker ut og den spiser stifter raskt.

Ville også sikkert luft til tanken, prøv en kjøretur der du f.eks løsner på lokket med jevne mellomrom og se om du kommer deg lengre. Burde også kunne høre en sugelyd når du åpner lokket i det mopeden har stoppet om dette er problemet.
pelsen wrote: 04 Aug 2023 00:05 Brudd i spole har jeg vært borti, da kuttet tenninga når spolen ble passe varm, men så gikk sykkern fint igjen når den var blitt kald.
Ta med pluggnøkkel og sjekk om det er gnist på pluggen når mopeden har stoppet neste gang.
Da kan du kanskje få bekreftet eller eliminert punkt 4 og 5.
Skal teste gnist og bensinlokket neste gang (blir etter å ha brukt litt tid på orntli mc igjen tror jeg.)

Ellers er det vel bare å kjøpe kondensator og tennspole med en gang - det heller mest mot det. Kjøper loddefri kondensator da, enklere det.

Får vel ta med dette i neste bestilling:
https://www.mopedrenovering.se/veteranm ... l-typ.html
https://www.mopedrenovering.se/veteranm ... kabel.html
https://www.mopedrenovering.se/veteranm ... spole.html
https://www.mopedrenovering.se/veteranm ... ganga.html
https://www.mopedrenovering.se/allt-ann ... -3-mm.html (til ladespolen som pr i dag er lodda)

https://www.mopedrenovering.se/veteranm ... sachs.html
https://www.mopedrenovering.se/allt-ann ... odell.html


Kjører med "flatskjerm" som en kalte det i går, da jeg har mobilholder på styret med GPS / Google Maps for å se hastigheten. Så ny speedometerwire må innskaffes. Alt funker, men det er utslitt mot hverandre, så nåla hopper litt bare. Setter jeg plastrøret fra CRC-boksen i hjulnavet og spinner hjulet går den rundt. Spinner jeg speedowiren nede, går nåla som den skal. Prøver med ny wire først. For jeg finner ikke drev til framhjulet noe sted - selv om jeg mistenker det er drevet som er synderen.. Men nå er sommerbudsjettet oppbrukt for ei stund-- På nostalgi og følelser og total ufornuft - i tillegg til flikking på huset da - må sies det også - ingen ferietur i år heller ;-)

https://www.veteranmopeden.no/products/ ... gra-750-mm (utsolgt)
https://www.kjell-berg.no/wire/speedome ... ire-750-mm (svart - feil farge og dobbelt så dyrt - kanskje jeg får bytta strømpen med den jeg har)

Neste sånne prosjekt er bestefars Höfner-gitar fra året før - 1957 - med brukket hals, og ribbet for deler av oss barnebarn opp gjennom 80- og 90-tallet. Den kommer nok på noenlunde samme prislapp iom den må settes bort. Og blir verdt noe under det man koster på til slutt. Men det var det der med nostalgi, følelser, affeksjonsverdi og mangel på fornuft...
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by Tekumseh »

Da er tanklokk, bensinkran og flottør eliminert, dvs krana var enten hovedproblemet eller deler av det. I bunnen av krana er det jo skrudd på en nippel til slangen. Inni der var det vikla sånn filter som er i toppen av krana, sånn finfint filter som holder knotten ute. Jeg trodde ikke det var noenting der.

Men der var det en god ansamling av gugge, rust og div. Fikk samtidig lagt inn / sentrert ei litt for lita fiberpakning over krana, og gått over koblingene på nytt, så nå lekker det heller ikke bensin. Lukta jo hele huset i morges, da det spredde seg fra nede.

Tanklokket er ventilert. Plukka det fra hverandre, og fila et ekstra hakk i kransen innerst så nå skal det være god lufting.

Nå gikk den 50 km/t på flata, og dro bedre opp bakkene, selv om jeg fortsatt ikke er 100% fornøyd. Ned i 40 km/t opp ei lita kneik, og skikkelig bratte bakker er det 20 - 25 km/t og ned i 1:e gear. Kjørte ikke så lenge at den la av, for det kom ei skikkelig flodskur, regnet styrta ned. Mener den begynte å dra litt dårligere siste turen opp mot huset, men det kan ha med å gjøre at jeg ikke ga full gass i 30-sona fra begynnelsen. Tipper naboene kan gå lei av frem-og-tilbake-kjøringa mi før jeg er ferdig. "Bæææææææææp!!" ;-)

Bremsewiren som var til bl.a. Swinggaffel, Corvette og Safir var selvsagt en 5 - 7 cm for kort, dvs strømpa var for kort. Så da var vi like langt der. Men har smurt opp den som er, så bremsa fungerer, selv om strømpa bare smuldrer av. Men de dyrere norske nettbutikkene har wirer dem ;-)
User avatar
intruder
Posts: 4292
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by intruder »

Var i Sverige med barnebarn og kona i dag,satt i baksetet på Hyundai i30`n som går mye fortere enn i30 da gitt..
.Var på skandinavisk MC-museum på Magnor mens de handlet og kom i prat med en kar fra Skotterud som har en 1958 modell Matchless :thumleft
Solgt ny i Norge og han bruker den nesten hver dag ....regner med du legger inn bilde sjø..

Ellers mange svensker med grove Harleyer =D>
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by Tekumseh »

intruder wrote: 05 Aug 2023 17:16 Var i Sverige med barnebarn og kona i dag,satt i baksetet på Hyundai i30`n som går mye fortere enn i30 da gitt..
.Var på skandinavisk MC-museum på Magnor mens de handlet og kom i prat med en kar fra Skotterud som har en 1958 modell Matchless :thumleft
Solgt ny i Norge og han bruker den nesten hver dag ....regner med du legger inn bilde sjø..

Ellers mange svensker med grove Harleyer =D>
Haha, den går både i 40 og i 50 da regner jeg med :-D
Det museumet står på min bucket-liste også. Den 1981 Yamaha SR500'en som sto der var til salgs i vår, tror den ble solgt.
Matchless ja, det er pene sykler, ganske forut sin til på 50-tallet. Hadde vært kjempemoro å prøve en.

Image
Matchless fra 1958 ( https://www.bikesure.co.uk/forever-bike ... workhorse/ )

Var ute en 7-milstur med MC'en i går. Tenkte meg en skikkelig langtur, men kjente lufta var kaldere enn bekledningen tilsa. Så da ble det en av de vanlige rutene.
MCLeksdal.jpg
Hjelmen ble penere (han inni er det verre med ;-) ) da jeg snudde listene med chromeliste inn/ut, så den ble helsvart. Og behandlinga innvendig gjør at hodepina er borte og at kjevene og tennene passer i hverandre. Fortsatt biter jeg kinnene hvis noe skulle hende, så jeg må ta en runde til med kinnputene, fjerne 2 mm med isopor.

Nydelig å kjøre en "moderne" og stillegående og stabil motorsykkel, etter å ha vingla dagesvis med en 65 år gammel moped.

Men det ble også en tur med Il Tempo Minimale senere på ettermiddagen. Men stopp etter 10 minutter, og da får jeg ikke strat i det hele tatt. Kompresjon er grei, den er helt som vanlig på pedalene. Går dårligere også når den er varm. Så nå er jeg overbevist om tenning. Sånn oppførte den seg da jeg fikk rusla den hjem:



Etter jeg filma prøvde jeg den 20 meter opp i gata her. Gikk på 1:ste gear på tilnærma tomgang, rørte jeg gassen ble det misstenninger og skyting og ramling, lot jeg den rusle på tomgang klarte den akkurat å ikke stoppe. Til slutt fikk jeg ikke start igjen, hadde da gnist (svak?) men etter hva man ser mens man sitter oppe på og tramper, er ikke å gå etter. I dag er den kald og går 52 km/t igjen, og drar greit også i oppoverbakker.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by Bjerknez »

Jeg har faktisk litt sansen for gamle og enkle motorsykler/mopeder. Jeg begynner jo å dra på årene (jeg også) og husker godt den gangen scootere var en damegreie å vi gutta kjørte gamle blodtrimmede girmopeder.

Yamaha DT50, Honda MTX og Honda MB5/MT5 var populære mopeder den gangen. Fiffen kjøpte selvsagt helt ny moped, mens jeg kjøpte en 1981 modell Honda MB-5 til 2.000 kroner i 1992. Jeg arvet også en gammel Puch Maxi (med pedaler) etter min mormor, men denne knakk ramma på i løpet av et par måneder.

Det er noe med lukten av olje, en clutchwire som er knytt rundt styret, manglende bremsepedal og et noe skjevt styre etc. Man lærte å kjøre det man hadde og vi kjørte jo stort sett kun i bygda, sommer som vinter.

Det var en flott tid! :thumleft :lol:
User avatar
intruder
Posts: 4292
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by intruder »

Oljelukta,gasswire bundet til styret og en ung Endre " Intruder " stående på bagasjebrettet på en Tempo Corvette førte til blåmerker og kragebensbrudd i 1969...
et smertefullt minne får jeg si :D

Senere kjøring i noe animert tilstand på min brors 1970 Suzuki 350 førte senere til 21 dager på Costa del Ilseng..ikke noe å skryte av men ungdommelige dumheter går aldri av moten dessverre :redface
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by Bjerknez »

intruder wrote: 07 Aug 2023 15:18 Oljelukta,gasswire bundet til styret og en ung Endre " Intruder " stående på bagasjebrettet på en Tempo Corvette førte til blåmerker og kragebensbrudd i 1969...
et smertefullt minne får jeg si :D
Bank i bordet... jeg har aldri noensinne brukket ett eneste bein i kroppen. Til tross for utallige utforkjøringer og velter. Jada, jeg kjørte i fylla også som 16 åring. Den gangen var det relativt vanlig at vi gutta kjørte hjem etter en fest med mopeden.

Jeg satt også på tilhengerplanet når min far skulle hente materialer og selvsagt ble askebegeret i bilen flittig brukt når vi var på ferie. Belte var heller ikke så nøye hvis man ville sove i baksetet. Da var det "lov" og ta det av seg.

Selvsagt hadde ingen mobiltelefon og knapt nok internett tidlig 90-tall. Det var den gangen man kan gjøre rampestreker uten at man ble filmet og hengt ut på sosiale medier.

Beklager... en bitteliten avsporing, men jeg synes ting var bedre før. :)
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by mekkern »

Min første motoriserte 2 hjuling var en gammel tempo corvette som jeg fant i ei kasse i garasjen som fattern hadde fått og glemt..
Fikktredd den sånn passe sammen men mankerte en del deler så gass ble med et dekompressjonshåndtak og bakbrems med ståltråd- gear var ei rørtang festet med ståltråd og null clutch- for armen på motoren var knekt- hadde også rådebank for å toppe det litt...- denne kjørte vi forresten 2 på i 25kuldegrader litt over ei mil og tauet en gammel vespa tilbake...jævlig å vi frøys...😵‍💫
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by Tekumseh »

Er veldig enig @Bjerknez om at alt var bedre før. Selv om jeg tror at vi mennesker har en tendens til å raskt fortrenge det som ikke var bra, og bevare de gode minnene.

Har mange minner som @mekkern er inne på om at jeg frøs når jeg kjørte Tempo'n sommer som vinter, og ikke minst klissvåt i regnvær. Satt vår i klasserommet halve dagen, før man endelig var tørr og skulle kjøre hjem igjen. 25 minus kjørte jeg aldri i, men noen turer i 10 minus ble det. MC-jakke med sånn knepping på kragen og belte i livet, ullgenser innafor, ullue med en alt for stor helhjelm. Hadde Basse Hveem-hjelm på sommeren - som jeg ga bort i 2001...

Men "øvelseskjøring" med bil i en alder av 11 - 12 år, kjøp av første moped som 13-åring og skyting med skarp ammunisjon i omegn i samme alder (drev iofs med DFS-skyting til vanlig, så man kunne håndtere våpen) og smugrøyking, etterhvert delvis akseptert festing fra man var 15 år osv.. I dag kunne det blitt avis-skriverier, barnevernsak og skikkelig bråk.
Og ingen mobil, men 2 kronestykker oppe på lommepengene for å ringe når man skulle hentes fra sentrum, senest klokka 1. Om man da ikke sykla.

Og like før mopedaldern: TV-spill, kassettspillere, videosjapper og VHS-leie, He-Man-figurer, Sølvpilen og Samantha Fox... Hærlig tid :-)

Har mange minner om en Suzuki ZR (SK) der gasswire røyk. Vet ikke hvorfor men de varte ikke mange ukene. Da ble restene snurret rundt en sånn tømmerblyant, og deretter teipa rundt det hele for å holde det på plass. Blyanten sto opp av seg selv ved hjelp av wiren, og for å kjøre nøyaktig, var den tilpasset så man hadde tommelen på øversia av tanken, wiren mellom lang- og pekefinger og blyanten i hånda. Dermed kun bakbrems på dårlig grusvei, og ingen hjelm... Så det høres kjent ut @Bjerknez og @mekkern, vi var da kreative ;-)
Fattern gikk lei av Suzukien, og kom dermed en dag da jeg nettopp var fyllt 17 med Tempoen jeg pr i dag holder på med. For han hadde hatt en lignende selv, og det var selvsagt myyye bedre enn disse japanerne. Å joda, den gikk noenlunde feilfritt den i 3 år før det omsider ble billapp like etter jeg fylte 20.

@intruder Hehe, det å ha levd livet og prøvd seg litt er mye morsommere, enn at man ikke skulle ha med seg noenting i ryggsekken. Kragebeinsbrudd skal visst være noe så inni *** vondt sier folk. Jeg har heller aldri brukket annet enn ribbein, men stoltheten fikk en knekk da jeg lå fyllesyk og ble vekket av et par foreldre som lurte på hvorfor mopeden sto i garasjen og hvor mye jeg hadde drukket natta før.. Den ble beslaglagt ei uke, men de ble så lei av å skysse meg igjen, at etter påfølgende helg var den disponibel igjen.
User avatar
intruder
Posts: 4292
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by intruder »

Kjørte hjem fem kilometer med kragebeinsbruddet og skifte gir på tregiringen var ikke akkurat behagelig da..
At man søndagsmorgener sto opp for å se om Tempo Fighter 125en sto der var ikke uvanlig...om den ikke sto der måtte en stor redningsoperasjon settes i gang.
Etter jeg kjørte for mye i fylla og grøfta måtte jeg bytte Fighteren i en gammal Jawa på MChuset Nydal.
Var heldig med Jawawn som jeg solgte for et par halvlitere...helga etter ble den videresolgt for en...
En Fighter i garasjen nå hadde vært greier det :thumleft
Post Reply