Page 1 of 2
giring + clutch
Posted: 13 Aug 2006 21:50
by RH racing
hvor mange av dere som kjører R sykkel bruker clutch ved rask giring?? og hvor mye slitasje er det på kassa ved opp og ned giring uten å bruke clutchen? på min kan jeg gå gjennom alle gira uten å clutche både opp og ned... bruker sef clutchen for det meste.. men ofte syns jeg det er deilig å ikke bruke den, spesielt ved ned giring føre sving etc..
Posted: 13 Aug 2006 21:57
by Gixxerman
Jeg klemmer clutchen ørlite granne inn når jeg gir jernet og legger inn gir etter gir. Får silkemyke giringer slik jeg girer hvertfall, menjeg bruker alltid clutchen på vei ned. Mellomgasser alltid på vei ned også, og det er jo litt skoj å lage lyd også

:oops: Gir'n et lite blipp før jeg slipper ut clutchen igjen

Posted: 13 Aug 2006 22:08
by RH racing
pleier å bruke clutch jeg og.. men det er sykt mye deiligere når man ligger på 12000 o/min og bare putter den ned to hakk føre svingen.. DET er tøff racinglyd
Posted: 13 Aug 2006 23:26
by inunf
Leste i "Fastbikes" at det mest skånsome for motor, gir og clutch er å ikke clutche på vei opp (dra den helt ut på giret, legg trykk på girpedalen, blipp med gassen og girpedalen går opp i det du blipper), og å clutche og mellomgasse (blippe) på vei ned. Hadde vært veldig fint hvis noen med erfaring/peiling kunne si om dette stemmer. Synes at det er for godt til å være sant

Posted: 14 Aug 2006 00:01
by RH racing

da slutter man med clutch når man "griser" litt.. (noe jeg aldri gjør. les annen tråd)
Posted: 14 Aug 2006 02:48
by Magnalf
Burde alltid clutche ved nedgiring.
SÆRLIG i 12000rpm!
Ved oppgiring går det fint å ikke bruke clutch hvis man slipper gassen.
Men det beste for alt er jo å bruke clutch..sier seg jo selv egentlig
Posted: 14 Aug 2006 08:18
by Joda
Du må aldri aldri aldri aldri ALDRI gire ned utenå bruke clutch!!! Det er en enorm påkjenning på girkassa! Inngrepsklakkene på drevene slites mye og til slutt vil kassa bare hoppe ut av gir når du gir gass.
Det sies at det ikke skal være skadelig å gire opp uten clutch, dvs kun gå litt av gassen og pakke på neste gir. RR-førerene bruker jo quick-shifter. Det er en liten sak som kutter tenninga når man rører girpedalen. Med et bestemt trykk på pedalen da så legger den inn neste gir. Men så har jeg hørt mange historier om girkasseras på RR-sykler, så jeg mistenker at det nok er ganske tøft for kassa å behandles sånn hele tiden.
Posted: 14 Aug 2006 11:05
by Gixxerman
Men om girskiftene på vei opp føles silkemyke, bør ikke dette tale sin sak? Selv bruker jeg som sagt litt clutch på vei opp når det skal gå fort, kanskje 1/4 inn med hendelen.
Og jeg bruker alltid clutch på vei ned...
Posted: 14 Aug 2006 11:14
by inunf
En quick-shifter gjør samme jobben som å blippe med gassen, bare fortere. Jeg håper noen som enten kjører RR eller er mc-mekaniker og vet hva han/hun driver med kan fortelle oss hvor farlig clutchløse oppskift er. Da kan vi bruke det med god samvittighet, eller slutte å bruke det, alt etter som. Men morro er det uansett

Posted: 14 Aug 2006 17:17
by Keihin
Det er som Gixxer sier lett å kjenne om man utsetter kassa for slitasje. Smeller det når du girer så betyr det at du muligens har slått 2 drev sammen og dette vil gi grader i stålet over
tid. Brutal behandling av girspaken kan også bøyde skiftegafler, som også kan gi problemer med at sykkelen hopper ut av gir.
Selv girer jeg som oftest opp uten clutch, spesielt ved hard aks og på bane. Ned bruker jeg alltid clutch og mellomgass for å få rett fart på tannhjulene. Jeg kan ikke forstå annet enn at å gire ned i 12000rpm uten clutch er ren voldtekt av kassen, uten at jeg har prøvd =) Håper at du i det minste napper hardt i gassen for å kompensere for mangel på fart i i giret under.
Posted: 14 Aug 2006 18:44
by inunf
Keihin wrote:Det er som Gixxer sier lett å kjenne om man utsetter kassa for slitasje. Smeller det når du girer så betyr det at du muligens har slått 2 drev sammen og dette vil gi grader i stålet over
tid. Brutal behandling av girspaken kan også bøyde skiftegafler, som også kan gi problemer med at sykkelen hopper ut av gir.
Selv girer jeg som oftest opp uten clutch, spesielt ved hard aks og på bane. Ned bruker jeg alltid clutch og mellomgass for å få rett fart på tannhjulene. Jeg kan ikke forstå annet enn at å gire ned i 12000rpm uten clutch er ren voldtekt av kassen, uten at jeg har prøvd =) Håper at du i det minste napper hardt i gassen for å kompensere for mangel på fart i i giret under.
Sier du at hvis giringen skjer i en eneste glatt, fin bevegelse uten smell eller ulyder, så er det ikke skadelig for kassen? Opp, altså.
Posted: 14 Aug 2006 19:58
by Keihin
inunf wrote:
Sier du at hvis giringen skjer i en eneste glatt, fin bevegelse uten smell eller ulyder, så er det ikke skadelig for kassen? Opp, altså.
Ja, jeg tør påstå det. Både fordi jeg "vet hvordan det ser ut inni" og ut fra at "alle gjør det" av både mekanikere og profesjonelle sjåfører. Jeg har også kjørt sånn i 8 år med min første sykkel og 5 år med nåværende R1 uten problemer.
Det er såvidt jeg vet rettskårne drev i alt av moderne sport/touring maskiner i dag, noe som visstnok skal gjøre at dette fungerer bedre enn på f.eks. biler, hvor tennene på drevene er skrådd. Dette vanskeliggjør selve operasjonen, og fører ofte til såkalt varetelling i girkassen

Posted: 14 Aug 2006 20:22
by Dominator
Keihin wrote:Dette vanskeliggjør selve operasjonen, og fører ofte til såkalt varetelling i girkassen

Også kalt tannpuss

Posted: 14 Aug 2006 20:48
by Fribbern
Kan jeg spørre, hva er å blippe?
Posted: 14 Aug 2006 20:53
by TDK
Fribbern wrote:Kan jeg spørre, hva er å blippe?
Såvidt jeg har forstått er det en rask bevegelse med gasshåndtaket. Som mellomgass, en liten rask bevegelse med håndtaket for å få turtallet opp før du girer ned. Og som en rask gassavslåing når du girer ned.