Page 1 of 1
Vifta går ikke
Posted: 18 Aug 2006 20:36
by YamahaYZF600R
Hva kan være feil? Termostaten?
2001 modell. Rart at vifta er kaputt allerede?
Dyrt å få fikset?
Posted: 18 Aug 2006 20:43
by lassie
Blir den for varm da? Koker?
Posted: 18 Aug 2006 20:57
by Gixxerman
Sjekka sikringen

Posted: 18 Aug 2006 23:07
by YamahaYZF600R
Nja. Koka ikke.
Kjørte opp til en bane. Gikk greit. Kjørte sakte og rolig 1. og 2. gir på banen mellom kjegler osv. Kanskje 10-15 min. så begynte temp målern og gå veldig mye opp, 80-90 grader. Så stoppa jeg motoren, for det så ikke ut som at den ville stoppe. Kjølevifta ville jo heller ikke starte. Den gikk fort ned igjen når vi begynte å kjøre på veien. Ned til 60-65 grader.
Vet ikke hva som er vanlig og hvor høyt den kan gå jeg?
Men hvor er termostaten på slike sykler da? Gjelder en Thundercat.
Posted: 18 Aug 2006 23:12
by tshansen
80 - 90 grader er jo slik det skal vær
Mi vifte starter ikke før jeg bikker 105 - 110 grader!
Når jeg bikker 120 grader så begynner det å bli hett og på tide å stanse for en liten Cool Down. selv har jeg aldri opplevd at sykkelen har bikka 112 grader!
Posted: 18 Aug 2006 23:34
by YamahaYZF600R
skal det være slik temp?
Den går ned til 65 grader med en gang man begynner å kjøre på veien igjen. 60-70 km/t slik at den får luftkjøling.
Så vifta slår aldri inn på vanlige turer altså? Når man har kjørt en 30 min på landevei og skal hjem (tempen er på 65grader) og parkerer sykkelen. så skal ikke vifta gå?
Brodern har en kawa 750 custom. Der går alltid vifta etter å ha stoppa etter en tur, bråker og durer. Vet ikke hvordan gradene står til med den.
Posted: 19 Aug 2006 00:36
by tshansen
ved vanlig landeveis kjøring så ligger min tempratur på mellom 70 - 75 grader ved ca 20 grader i luften.
At den ikke starter ved 80 - 90 grader kan du ta knusende med ro

Posted: 19 Aug 2006 01:11
by Gixxerman
OK, la sykkelen stå på tomgang etter en tur. Se gradene stige. begynner det å gå langt over 110 grader og vifta fremdeles ikke slår inn, skru av tenningen. 80-90 er ingen fare.
Posted: 26 Aug 2006 20:10
by bandit
YamahaYZF600R wrote:skal det være slik temp?
Brodern har en kawa 750 custom. Der går alltid vifta etter å ha stoppa etter en tur, bråker og durer. Vet ikke hvordan gradene står til med den.
Som andre allerede har sagt, du trenger ikke engang tenke på temperaturen før den er et lite stykke over 100 grader. Og når det gjelder den Kawaen, gjør min Kawa akkurat det samme. Vifta durer og går et minutts tid (og bruker unødvendig batterikapasitet) selv om måleren viser vanlig driftstemperatur når jeg stopper. Kan virke som dette er et Kawasaki-fenomen, hvertfall på eldre sykler.

Posted: 27 Aug 2006 11:27
by adoniz
bandit wrote: Vifta durer og går et minutts tid (og bruker unødvendig batterikapasitet) selv om måleren viser vanlig driftstemperatur når jeg stopper. Kan virke som dette er et Kawasaki-fenomen, hvertfall på eldre sykler.

Rart..
Posted: 23 Sep 2006 22:53
by Mr.Bike
Eg har no kjørt Yamaha (Fazer 600) no i 4 år, og først no i sommer da eg kjørte rundt om i Oslos gater i 26 ++ grader med mange start/stopp/venting i lyskryss, startet kjølevifta på Fazer'n! Har faktisk lurt på om den fungerte i det heile tatt! Har ikkje temp. måler på sykkelen, så eg veit ikkje kva temp det var. Men attempen stiger over 100 grader før vifta starter er heilt normalt!
Posted: 24 Sep 2006 19:33
by Desmo-Dude
Har en kompis med TL,og de på MC Oslo sa at vifta på den ikke slår inn før på 115.
Posted: 24 Sep 2006 21:14
by RH racing
min slår inn på litt over 100grader.. ikke no problem detta..
Posted: 24 Sep 2006 21:52
by inunf
VIFTE på en mc?!? Na, skeptisk

Posted: 25 Sep 2006 19:13
by YamahaYZF600R
Joda, vifta mi har også startet nå.
Når den var 100-105 grader begynte den.
Var bare litt skeptisk jeg da, 80-90 grader (syntes det var mye jeg), men man lærer så lenge man lever.