Page 1 of 1
Fra 16 til 15 tenner på fordrev-hva med speedometeret?
Posted: 18 Aug 2006 20:52
by Muffinman
Min `00 Fireblade har originalt drev bak men har fått et med en tann mindre på framdrevet. Er det noen her som er flink å regne utveksling slik at jeg kan få en pekepinne på hva dette gjør med speedometeret i forhold til riktig fart?
Har ikke telt opp tennene på bakdrevet, men kan godt gjøre det om ingen her inne har det i hodet.

Posted: 18 Aug 2006 21:03
by jata
hadde den målt på hjulet hadde farten blitt rett.
men når den måler på girkassa vil det forandre seg når man drever om

Posted: 18 Aug 2006 23:31
by Eike_Oak
Har ett exel-skjema hvor man skriver inn drevinger og dekk på sykkelen sin så får du vite maks hastighet osv. i alle gir.
Ser ikke noe problem med å sende det, kan (dessverre) ikke bruke vedlegg på dette forumet
Posted: 19 Aug 2006 02:04
by TDK
Eike_Oak wrote:Har ett exel-skjema hvor man skriver inn drevinger og dekk på sykkelen sin så får du vite maks hastighet osv. i alle gir.
Ser ikke noe problem med å sende det, kan (dessverre) ikke bruke vedlegg på dette forumet
Du må vel ha utvekslinga i girkassen også?
Posted: 19 Aug 2006 11:36
by Loffen
Veiv -> Clutch
Clutch -> Gir (girutveksling)
Gir -> Bakhjul (drev)
Hjuldiameter
Det er det man trenger å vite.
Og gixxerman: Måler man på kassen blir det feil da en omdreining i kassen ikke lenger er like stor omdrening bake som tidligere.
Måle man på hjulet, ja da vil det være korrekt uansett dreving.
Posted: 19 Aug 2006 11:56
by pelsen
man behøver ikke å gjøre dette så vanskelig:
endringen i utveksling er 15/16, alt annet er som før
hvis speedometeret sitter på kassa og var riktig før viser det ca 7% for mye nå.
Posted: 19 Aug 2006 12:26
by Muffinman
pelsen wrote:man behøver ikke å gjøre dette så vanskelig:
endringen i utveksling er 15/16, alt annet er som før
hvis speedometeret sitter på kassa og var riktig før viser det ca 7% for mye nå.
Så det er så enkelt som å regne om hvor mange % færre tenner det er på framdrevet med andre ord, og deretter omsette det til farten? Hadde håpet at det var så enkelt, men var ikke sikker. Takker.
Da går jeg ut fra at det er relativt trygt å legge seg 10 over fartsgrensa, 7% på omdrevingen og 2-3% feilvisning i utgangspunktet skulle vel tilsi noe slikt.

Posted: 21 Aug 2006 14:33
by Onsløv
Lån deg en GPS og sjekk..

Posted: 21 Aug 2006 18:09
by Muffinman
Har en, men det er en usb-enhet som må kobles til lappisen. Funker fett mede Autoroute 2006, men det blir litt pøngel med laptop på R-sykkel...

Posted: 21 Aug 2006 18:10
by Gixxerman
Kjør med sekk

Posted: 10 Sep 2006 19:49
by Muffinman
Da har jeg byttet tilbake til originalt framdrev. Sykkelen ble mye mer behagelig å kjøre, mye mykere og rykk og napp er blitt borte. Dessuten er følelsen av at framhjulet ønsker seg til himmels når man gæsser betraktelig redusert.
Og da er vel speedometeret kommet dit det skal, likeså med bensinforbruket.
