Hondas tidlige V4 motorer er BERYKTET for problemer med kammen. Følgende er sakset fra Wikipedia: 1984 was the year the infamous cam problem surfaced, which, by the time it was corrected, led to eight cam revisions over the course of one year. The cam chain was later dropped from the VFR in favor of gear driven cams, to help distance the VFR from the reputation of earlier VF engines for premature cam wear.
Heisann, det finnes norske sider om denne V4 konstruksjonen fra 80 tallet også,
http://www.honda-v4.com , med det du trenger av info rundt motoren og ellers,
det er jo klassikere dette, ja snart veteraner om ikke mange år..
4 kammer + vippearmer koster jo litt, selv fra utlandet, så det kan jo være
greit å satse på et bolt-on oilmod spesielt utviklet for disse.
(Det er
ikke meg som selger dette... )
http://www.honda-v4.com/sabmag/v4honda/oilmod-dd.html
Det som står over fra Wikipedia er nok ikke helt riktig, da Honda 750 V4 motoren kom i 1982,
kardangdrevet i S (Sabre) og C (Magna) året etter med kjededrift og motsatt motorrotasjon i VF750F.
Antall endringer på kammer og smøringsproblematikken er ikke lik på alle modeller.
Honda Norge byttet ut problemdeler på ulike VF motorer, og det gikk på garantien frem til 1990.
Modeller _produsert_ fra 1985 har hatt mye mindre av de problem som de første utgavene hadde
fra start, dvs de trengte i mye mindre grad garantiinngrep for å fungere ok.
Oilmod gir uansett en bedre smøring enn den originale smøringsruta, via girkassa
og opp til toppene den veien.
Kamkjedestrammerne kom også i flere utgaver, de siste som funker bra har dobbelt hull for
sikringspinne som brukes ved montering.
Dette med nok smøring til kamakslene var problematisk spesielt ved kaldstart og kjøring &
tomgangskjøring under 3000 o/min. Settet vist på link over gir høyere trykk i alle deler av motoren
og kortere vei med nyrenset olje rett til kamakslene omgående ved start.
VFR750F -86 var ellers ikke den første modellen med girdrevne kamaksler fra Honda,
for den gamle VF1000R motoren lansert i 1984 hadde jo også det...
Den svært solide motoren i VFR har jo ellers lite til felles med de tidlige VF motorer
annet enn V4 konstruksjonen.
(Men det er ikke noe problem å få de eldre motorene til å holde heller,
om utgangspunktet er bra og man gjør de endringer som beviselig gir bedre holdbarhet)