Page 1 of 2
Lyspære bak speedometer
Posted: 24 Aug 2006 17:59
by YamahaYZF600R
Den er 12v og 1,7watts pære.
Vært rundt omrking overalt og nærmeste jeg kommer er 12v og 3watts pære. Blir det for varmt? Sterkt lys? Eller går det bra?
Eneste de har er 12v og 1,2 watts pære på Biltema, men det er et stykke unna........
Posted: 24 Aug 2006 18:51
by RH racing
parklys pære? på min er det 1,5W.. kjøpes på bensinstasjon..
Posted: 24 Aug 2006 18:52
by RH racing
eller er det den som lyser opp speedometeret du tenker på? dra innom ett bilverksted..vet vi har mange forskjellige på jobben, men jeg har ferie om dagen så jeg får ikke sett hvilke vi har..
Posted: 24 Aug 2006 18:52
by adoniz
ikke parklyspære..
instrumentbelysning!
Kjøp originalt da..
Posted: 24 Aug 2006 19:08
by YamahaYZF600R
Neh, den ene lyser, som er 1,7watt. Også satte jeg i 3w. Lyser like sterkt og blir like varme. Så går for den jeg. Orker ikke bestille lyspære osv........... Så mye pes for ei lita pære.
Posted: 24 Aug 2006 19:27
by Dominator
Det lønner seg å bytte alle pærene i instrumentpanelet samtidig. Når først en har røket, kan du være sikker på at det ryker flere så snart du har kjørt et par timer.

Posted: 25 Aug 2006 13:59
by RH racing
om du går opp på W styrken kan og ledninger og jordingspunker bli for varme og ryke..
Posted: 25 Aug 2006 14:46
by YamahaYZF600R
RH racing wrote:om du går opp på W styrken kan og ledninger og jordingspunker bli for varme og ryke..
Å gå opp fra 1,7watt til 3watts er risikabelt altså? Det er jo ganske lite watt i utgangspunktet. Den ene 1,7w pæra virka, sammenlignet 3 watts pæra. De lyste like sterkt og ble like varme.
Posted: 25 Aug 2006 15:45
by Keihin
Det RH sier er bare prinsippielt riktig, men gjelder ikke her. Det finnes ikke ledninger som er så tynne
Kjør på du hvis lyset ikke blir for sterkt på natta.
Posted: 25 Aug 2006 22:01
by Furre
YamahaYZF600R wrote:RH racing wrote:om du går opp på W styrken kan og ledninger og jordingspunker bli for varme og ryke..
Å gå opp fra 1,7watt til 3watts er risikabelt altså? Det er jo ganske lite watt i utgangspunktet. Den ene 1,7w pæra virka, sammenlignet 3 watts pæra. De lyste like sterkt og ble like varme.
det er nesten en dobling av watt, ergo du trekker dobbelt så mye milli amper, tversnittet på disse ledningene er veldig lite, og det er en sjanse å ta med henhold til kabelenes strømføringsevne, men opp til deg, jeg hadde byttet alle til orginale, er som regel det lureste.
Posted: 26 Aug 2006 00:56
by Tumbleweed
Det anbefales å bruke wattstyrken som er gitt originalt. Kjenner altfor mange som har fått smeltet saker og ting pga "bare litt mer watt kan ikke skade, det blir da bare mer lys".
Posted: 26 Aug 2006 15:09
by RH racing
regner med at dette er sånne pærer med plastik sokkel? som vries rundt på platikplaten bak i instrumentet? der den har to koblingspunker i den plastfolien? om så.. ville jeg ikke byttet til annen pære.. mange har gjort dette på biler da dem f.eks bytter plater til fargede etc. disse slipper ikke gjennom så mye lys så dem setter i sterkere pærer.. dette medfører kortslutninger og i værstefall brann.. vi hadde en Toyota Supra på jobben dette var gjort med, denne brant helt opp pga dette. (dvs: brann startet i instrumentpanel)
Posted: 26 Aug 2006 16:03
by YamahaYZF600R
Oki.
Kanskje jeg skal ta å kjøpe andre pærer da. Ser de har noen 1,2 watts pærer på biltema. Er det noen ulemper med mindre watt da? hehe...
Posted: 26 Aug 2006 23:28
by RH racing
eneste ulempen er da svakere lys..
Posted: 27 Aug 2006 10:57
by YamahaYZF600R
Det er slike pærer som nr 6 ja.
Får vel kanskje spesial bestille disse pærene da... Hmm...
