Page 1 of 2

Benket FZR'en min i dag

Posted: 29 Aug 2006 20:27
by Asfaltkongen
Hadde sykkelen min i benk hos fastbikes i dag:

FZR1000 1993 - 130 bakhjulshester. Leo Vince slip-on og KN-filter...

8)

Har noen triks på lager og skal hente ut noen flere hester i løpet av nærmeste framtid. Blir spennende å se...

Posted: 29 Aug 2006 21:34
by Furre
nye 'velocety air funnels' , Brisk Sparkplugs,Dynojet (skulle hatt powercommander, men du har ikke innsprøytning), større drev bak, regner med du liker mer aks osv enn toppfart?

noe alla dette du hadde tenkt på i framtiden? :twisted:

Posted: 29 Aug 2006 22:37
by Asfaltkongen
Hva er velocety air funnels?

Og får man mere hester av å dreve ned forran/opp bak? Trodde ikke det gir utslag på effekten.

Posted: 29 Aug 2006 23:21
by adoniz
Asfaltkongen wrote: Og får man mere hester av å dreve ned forran/opp bak? Trodde ikke det gir utslag på effekten.
Nei, selvsagt ikke.

Kan ikke tro at folk tror at motoreffekten endres ved at man skifter drev.. (?????)


tror har mente at det bare ble bedre aks..

Posted: 30 Aug 2006 13:02
by Dominator
Benketest? Quanta Costa? :?:

Posted: 30 Aug 2006 13:08
by Gixxerman
Ikke verst for en så gammel sykkel :) De blir jo slitne med åra vettu :)

Posted: 30 Aug 2006 13:48
by Furre
adoniz wrote:tror har mente at det bare ble bedre aks..
Damn straight! :twisted:

Velocety air funnels er nye 'funnels' som er de rørene som sitter på forgasserene, lave funnels = mindra aks mer toppfart, høyere = motsatt. Og tro meg, de utgjør en hel del.
Gixxerman wrote:Ikke verst for en så gammel sykkel :) De blir jo slitne med åra vettu :)
kommer ann på hvordan man behandler de det :roll:

Posted: 30 Aug 2006 15:10
by adoniz
Furre wrote:, lave funnels = mindra aks mer toppfart, høyere = motsatt. Og tro meg, de utgjør en hel del.
Please explain..

Posted: 30 Aug 2006 20:59
by Joda
Her var det jaggu en som har lest seg "kunnskapsrik".

Fenomentet, om man kan si det slik, kalles for mye rart, bl.a. air stacks. På sykler med en felles luftfilterboks for alle innsugene så er det trakter som lufta blir dratt gjennom på vei til gassere og innsprøytninga. Uforminga og lengden på disse KAN utgjøre 2-3 hk forskjell på enkelte modeller, ENTEN i form av sterkere mellomregister ELLER toppeffekt, avhengig av utformingen og fabrikkens design. Altså ikke begge deler. Jeg gjentar, KAN utgjøre 2-3 hk. På firesylindrere motorer i racing brukes det ofte 2 lange og 2 korte trakter for å få det beste fra begge verdener.

Dette er heller ikke effekt som merkes av føreren, siden det treng opptil 10% økning før det virkelig blir merkbart. Noe annet bli bare synsing. De fleste føler jo at sykkelen går mye bedre bare ved å montere ei ussel potte, men i svært mange tilfeller mister man faktisk urlite effekt siden motoren ikke er justert for det. Lyden alene er nok til å lure hodet betraktelig.

I bunn og grunn føler jeg at dette er en svært lite bang-for-the-buck modifikasjon.

BTW: grei effekt på en så gammel sykkel! :D

Posted: 30 Aug 2006 21:43
by Gixxerman
Tar deg på ditt ord. Da jeg fikk på bråkepotta på gamle gixxern så gikk den plutselig mye bedre :lol:

Posted: 31 Aug 2006 15:51
by Furre
Joda wrote:Her var det jaggu en som har lest seg "kunnskapsrik".

Fenomentet, om man kan si det slik, kalles for mye rart, bl.a. air stacks. På sykler med en felles luftfilterboks for alle innsugene så er det trakter som lufta blir dratt gjennom på vei til gassere og innsprøytninga. Uforminga og lengden på disse KAN utgjøre 2-3 hk forskjell på enkelte modeller, ENTEN i form av sterkere mellomregister ELLER toppeffekt, avhengig av utformingen og fabrikkens design. Altså ikke begge deler. Jeg gjentar, KAN utgjøre 2-3 hk. På firesylindrere motorer i racing brukes det ofte 2 lange og 2 korte trakter for å få det beste fra begge verdener.

Dette er heller ikke effekt som merkes av føreren, siden det treng opptil 10% økning før det virkelig blir merkbart. Noe annet bli bare synsing. De fleste føler jo at sykkelen går mye bedre bare ved å montere ei ussel potte, men i svært mange tilfeller mister man faktisk urlite effekt siden motoren ikke er justert for det. Lyden alene er nok til å lure hodet betraktelig.

I bunn og grunn føler jeg at dette er en svært lite bang-for-the-buck modifikasjon.

BTW: grei effekt på en så gammel sykkel! :D
La oss si, to identiske sykkler, begge har fullt effekt anlegg, PC3, KN filter, monterer du air funnels på den ene, vil den gå merkbart bedre enn den andre, dette er selv testet ut, de utgjør som sagt, en del. man kan mikse me de som du sier, 2 korte og 2 lange eller 4 korte osv.. jeg påpekte aldri de de mer effekt OG toppfart, det var du som trakk den konklusjonen :wink: og Definer merkbart, la oss si,montere masse trim og bare gi stram wire? klart man ikke merker noe drastisk forskjell, man må ta en skikkelig tur, masse svinger, rette sterkninger osv, for å virkelig KUNNE merke forskjell, å kunne utsette sykkelen for ulik kjøring enn bare motorveien. du sier også at de er "svært lite bang-for-the-buck modifikasjon." du sier også at de KAN gi deg ca 2-3 hk mer, i mine øyne er det ganske kurant i forhold til pris.

Posted: 31 Aug 2006 21:03
by adoniz
Furre wrote:
, lave funnels = mindra aks mer toppfart, høyere = motsatt.
Betyr det med andre ord at korte "funnels" gir mer effekt øverst i registret, og lange gir mer drag i mellomregisteret?

Posted: 01 Sep 2006 07:11
by Joda
Du merker ikke en effektøkning på 2-3 hk veldig godt. Å påstå det er bare latterlig. Du FØLER kanskje at det går bedre siden hodet lett lures av følelser, lyder og synsinntrykk.

Hvilke sykler har du testet dette på? Har du bremsepapirer? Sammenligningsgrunnlag? Hvor mye tungsykkel har du kjørt?

Foreslår at du heller bruker pengene på en banedag enn slike innsugstrakter, så får du mye mer igjen for pengene.

Posted: 01 Sep 2006 12:02
by Furre
Joda wrote:Du merker ikke en effektøkning på 2-3 hk veldig godt. Å påstå det er bare latterlig. Du FØLER kanskje at det går bedre siden hodet lett lures av følelser, lyder og synsinntrykk.

Hvilke sykler har du testet dette på? Har du bremsepapirer? Sammenligningsgrunnlag? Hvor mye tungsykkel har du kjørt?

Foreslår at du heller bruker pengene på en banedag enn slike innsugstrakter, så får du mye mer igjen for pengene.
Du mener man ikke merker 2-3 hesters effektøkning, greit. Det er fordi det varierer fra folk til folk, det eneste som er ett faktum er man man kan oppnå en effektøkning på 2-3 hk.

Dette ble testen på 2stk splitternye R6, i Fastbikes, Mai utgaven.

Jeg har kjørt en del tungsykkel, tror du jeg er en liten snørrunge uten kunnskap og erfaring, skal ikke skryte på meg noe, men har mer erfaring enn ganske mange som er 20 år :roll:

Posted: 01 Sep 2006 12:25
by Gixxerman
Sikkert greit å gjøre i en DEL AV en større oppgradering av motor, for da kan man jo samlet få en litt mer markant forskjell. Men 2-3hk er ikke rare greiene når man har over 100 fra før.