Tideleg vintervedlikehald

Prat om tung MC.
Post Reply
Helmur

Tideleg vintervedlikehald

Post by Helmur »

Kjøpt brukt VFR750 -91 i sommar og har ei lang liste over vedlikehald som eg må prøve å komme igjennom i haust/vinter. Faktisk mykje meir enn eg hadde drøymt om :-(
Hadde vore hyggeleg med litt tilbakemelding fra dere som har mekka sykkel lengre enn meg.

1) Har m.a. bestilt nye drev/kjede frå hondaspares.com sjølv om eg var litt i tvil om det kunne vente... Har lagt ut bileter her :

http://750vfr.blogspot.com/2006/09/slitte-drev.html

Skal eg ta det no eller kan eg vente ?

2) Startmotoren har krangla mykje siste vekene. Tilslutt var den heilt død. Eg sjekka batteri, polar, startrele, + og - kabling. Tilslutt var det berre å plukke ut startmotoren. Her var +børsten på eit minimum og mykje børstestøv :

http://750vfr.blogspot.com/2006/09/nye- ... stilt.html

Har bestilt nytt børstesett. Nokon som har erfaring med å skifte børstar ? Lodde eller skøyte kopartråden ?

3) Tilslutt eit bilete av dekselet over fremste drev. Her var det ein kompakt graut av inntørka sand-grus-olje blanding, og stygge riper etter kjedet. Eg måler 30 mm slakk idag... litt meir enn anbefalt 15-25mm. Men har aldri registrert ulyder som skulle kunne medføre dette :

http://750vfr.blogspot.com/2006/09/deks ... -drev.html

Spanner verktøy for stramming av kjede mangla i verkty posen som følgte med. Andre måtar å stramme kjede på ?

Takker for alle innspel og tips

(Nå skal bildene "virke")
Last edited by Helmur on 08 Sep 2006 14:42, edited 5 times in total.
Keihin

Post by Keihin »

Beklager, men de bildene dine får jeg access denied på.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Helmur

Problem med bildelenker

Post by Helmur »

Oops .. Skal rette det ! ASAP
Gixxerman

Post by Gixxerman »

+1
Keihin

Post by Keihin »

1. Det der er ikke slitte drev :) Når tennene er så tynne at du ser sprekkdannelser ved rota er drevet slitt. Når tennene knekker er det utslitt, men du kommer deg fortsatt hjem ;)

2. "Tja". Jeg ville loddet... Men jeg har aldri byttet på MC.

3. Ser ut til at det har vært kjørt med veldig slakk kjede. Da snakker vi nok om betydelig mer enn 3cm slakke, så er nok skjedd før din tid.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

1) Etter hva jeg kunne se så ikke drevene helt utslitte ut. Når de begynner å bli bølgeformet, spesielt det fremste, er det dags for å bytte. Er vanskelig å bedømme standen på kjedet ut i fra bildene, men hvis det har stive ledd eller at du kan dra det litt utover når det ligger over bakdrevet så må det byttes. Ble litt vanskelig å forklare det siste der. Kan gjøre et nytt forsøk hvis det trengs.

2) Da jeg byttet børster på min Honda NSR så fulgte det med ny koppertråd med koblinger. Det var bare å skru rett på.

3) Vet ikke hva det kan være, men 30 mm kjedeslakk er vel greit? Mener å huske at kjørelæreren min sa 20 - 30 mm. Det er noe sånt jeg bruker å opperere med i allefall.

Håper det hjalp og lykke til :)
Tekumseh
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing

Post by Tekumseh »

Jeg hadde ihvertfall kjørt ut sesongen med disse drevene.

Med litt slakkere kjede sliter du drevene bare litt mere.
Ville bytta drev i vinter, og da må man uansett stramme kjedet etterpå.
Muffinman
MC: `00 929 Fireblade

Post by Muffinman »

De drevene der holder nok neste sesong også...
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Jeg hadde byttet kjede og drev uten å stusse!!!

Få det bort! du kommer til å kjenne veldig forskjell.... mine drev så også veldig bra ut når de var på sykkelen! Jeg valgte å skifte mitt pga kjedet var veldig slitt! Punktstrekk i det. og det var ikke før dreva kom av sykkelen vi så hvor slitt det var!

Tilogmed han på verkstedet ble forundra! Er ikke så mye det koster for nytt! kjøp uorginalt. 1600 spenn :wink:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Muffinman
MC: `00 929 Fireblade

Post by Muffinman »

Om kjedet er ødelagt skifter man selvfølgelig drev samtidig. Om kjedet derimot er i orden kjører man gjerne 10-15.000 km på drev som ser ut som trådstarter sine før de er utslitt.

Om man bytter halvslitte deler blir jo prisen dobbel...men det er opp til trådstarter å avgjøre om kjedet er i orden.
:)
Helmur

Takk for innspel

Post by Helmur »

Takk til alle. Det fremste drevet er heilt klart bølgeforma, sjølv om det ikkje går klart fram på bildet. Men eg skal studere kjedet litt meir før eg bestemmer meg for om eg skal gje det ein sesong til.
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

Hvis drevet er bølgeformet så bytter du alt sammen. Fordrev, bakdrev og kjede.
Tekumseh
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing

Re: Takk for innspel

Post by Tekumseh »

Helmur sa: Takk til alle. Det fremste drevet er heilt klart bølgeforma, sjølv om det ikkje går klart fram på bildet. Men eg skal studere kjedet litt meir før eg bestemmer meg for om eg skal gje det ein sesong til.
Hvis det er så slitt ville jeg kjørt ut denne sesongen (går vel 1 mnd til tenker jeg, i hvertfall i Trøndelag...) og heller skiftet i vinter.
Post Reply