Dentist

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Dentist
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse

Dentist

Post by Dentist »

Jau... jeg får vel blogge litt jeg også da... :wink:

Kort og greit om meg;

31 år (32 om altfor kort tid... :P )
Kjørte mopeder og motocross fra ganske ung alder (YZ125 og YZ250), og var aldri i tvil om at jeg skulle ha MC lappen og MC når jeg ble 18.
Så sånn ble det, jeg tok bil og MC lappen samtidig.
Første syklen jeg hadde, var en Yamaha XT600 Tenere, og etter det en Honda XRV 750 Africa Twin.
Kjørte mye fra sesongen 91 og ut sesongen 94. Solgte så Africa Twin'en fordi jeg måtte ha bil, og har angret bittert ever since :cry:
Lånte sykler og kjørte sporadisk noen år etter dette, men har omtrent ikke kjørt nå siden 2000.

Vel, nå skal jeg kjøpe sykkel igjen og har bestemt meg for en Yamaha FJ 1100 (evt. 1200 - får se hva økonomien tillater). Det er en sykkel jeg har hatt lyst på i mange år, spesielt etter at en tremenning av meg hadde en sånn sykkel en stund.

Sånn jeg ser det, får jeg benytte sjansen til å kjøre litt igjen nå. Jeg har jo samboer, og vi planlegger vel barn innen ikke så altfor lang tid frem.

Ikke planlagt noen spesiell tur enda, men ett par kamerater av meg med MC snakker om en ukes tur på vestlandet ett eller annet sted i sommer.

Burde vel få dratt med meg de på ett treff eller to også, men de er mer einstøinger når det kommer til MC og treff o.l. Var mye på treff selv i tidligere år.

Jeg har forøvrig meldt meg inn i NMCU igjen, og vil mest trolig melde meg inn i NAF MC Mjøsa igjen også.

Tror dette får holde for nå - kommer sikkert mer etterhvert... spesielt etter at jeg nå får meg sykkel! :D
Last edited by Dentist on 04 May 2008 22:49, edited 3 times in total.
Dentist

Post by Dentist »

Nå er syklen kjøpt. Det ble en FJ1100 som har gått 67 000 km.
Veldig pen sykkel med mye nytt og ett velholdt eksemplar.
Kun 2 mangler, tanklokket var ødelagt og bensinmåleren virker ikke.

For de som har sett tråden min, så vet dere at jeg til slutt bestilte ett tanklokk fra Japan Motor... så jeg venter i spenning om jeg får det og om det er ok... :?

Fikk ganske billig forsikring også tror jeg... valgte delkasko og årspremien min ble på 2 700,-

Syklen er omlakkert av eieren som var før han jeg kjøpte den av, en mørkegrønn perlemor lakk... meget pen. Men det er ikke satt på noen dekaler bortsett fra 2 ganske anonyme, svarte (!) yamaha logoer på hver side av tanken. Så på eBay fant jeg ett firma som selger logoer til alt mulig av MC. De har også "originalt" sett til FJ1100 med alle dekaler som er på originalt. Prisen er helt grei, $40 inkl. frakt til hele verden = ca. 250,- kroner

Er bare litt i tvil om fargen, de fås i 12 forskjellige farger;
Choose from Black White Red Blue yellow Orange Green Purple Silver Gold Chrome Silver and Chrome Gold - you choice for each decal and the shadow
Her er forresten linken; FJ1100 dekaler

Hva tror dere kan passe best? Noen med noen gode photoshop kunnskaper som kunne prøve seg?
Jeg holder så langt en knapp på sølv eller gull - evt. krom sølv eller gull. Tror det er de eneste som passer til fargen på FJ'en.

Jeg skal legge ut ett bilde av FJ'en så fort jeg får en sjans, så er det lettere å se fargen og bedømme ut ifra det.

Jaja, nå mangler jeg bare å kjøpe kjøredressen... vingler litt imellom Halvarsson, Bullson, Bullfighter og diverse merker - skal vel kjøpe rett over helga (les onsdag).

Det skal bli utrolig deilig å kjøre MC igjen :D
Herregud som jeg har savnet det...
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Velkommen tilbake på to hjul, og gratulerer med ny bike :D
NoName
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR
It’s my birthday

Post by NoName »

Ja gratulerer! Håper du får en fin sesong. =D>
Cartman

Post by Cartman »

Gratiss med ny bike!! Vil se bilder, perlemor mørkegrønn hørtes ut som en meget pen farge... planer om å dele synet med oss?

Når det gjelder photoshop så kan jeg nesten garantere at et par av karene her inne kan hjelpe deg... bare legg ut bilde du, så skal du se.. selv suger jeg i photoshop (ttt=ting tar tid, og tid har jeg allerede for lite av).

Under 3000 for en 1100 er glimrende, da kan ikke kona si at det blir for dyrt med sykkel heller ;) Folk bruker jo mer på 2 byturer enn det..

Fikk du vite hvorfor sykkelen var omlakkert? Tenker på om den har hatt seg en kosetur på asfalten... tenker på om noe er sjevt ødelagt o.l.

Orginale klister er skamdyre (stavanger-ord)!! Skulle få 6 klistermerker for 2500 (eller var det 2800) til min sykkel hos Stahlen i stavanger... kødder du? (det var mitt svar), dama ble flau og sa det var litt dyrt ja.. så for den prisen du har fått hadde jeg ikke vært i tvil. Ellers kan du jo ta en titt på http://www.textshop.no , ringe dem... de har nok også mulighet til å gi deg et tilbud..
Lettere å se hva som passer om du legger ut et bilde av sykkelen..

Ellers; ha en FLOTT sesong på 2 hjul!!
Dentist

Post by Dentist »

I følge det jeg har blitt fortalt og funnet ut, ble syklen omlakkert av eier nr. 2 (eier nr. 3 jeg kjøpte syklen av).

Eldre kar som brukte den til touringsykkel. Han hadde sykkel på verksted for overhaling og oppborring av motoren (er på 1200cc nå). Syklen var original rød og hvit, men begynte å bli slitt i lakken - så da ble det bestemt at han omlakkerte den siden han kjente de som drev verkstedet. Syklen skal etter sigende aldri ha vært krasjet eller veltet med - fant heller ingen tegn på det de gangene jeg så på syklen.

Såklart kan det være andre omstendigheter som jeg ikke har funnet ut av, men jeg tror nok jeg har fått mer eller mindre hele sannheten.

Han jeg kjøpte syklen av, har hatt den siden våren 2002, og har kjørt på syklen ca. 15 000 km. Han hadde ikke tid til sykkel lengere, kona syntes den var for stor og han skulle neppe ha igjen sykkel nå. Han har derimot stelt pent med den og skiftet diverse deler (splunka nytt fordekk, kun gått Mjøsa Rundt, nytt bakdekk v/sesongslutt ifjor, overhalt frontdempere og skiftet litt, nytt batteri, kjede og drev gått ca. 10 000km). Er han som har satt på Krauser veskesettet.

Bilder kommer... bare jeg får ut finger'n :P
Dentist

Post by Dentist »

Her er ett bilde av den... tatt av madammen med kameraet på mobilen når jeg var og prøvekjørte den. Ikke allverdens kvalitet, med dere ser såvidt hvordan fargen er;

[img]http://propellku.com/images/diverse/Bilde(024).jpg[/img]

Skal få tatt noen ordentlige bilder med digitalkameraet mitt, så dere kan få se den bedre. Men... TTT :P
Dentist

Post by Dentist »

Ja, da kom endelig tanklokket til FJ'en også :D

Ble litt skremt etter å ha lest om hvordan Gixxerman ble behandlet hos Japan Motor, men heldigvis var alt i orden (men etter å ha lest diverse om JM så blir det nok aldri noen handling der heretter!).

Så nå er det tut og kjør... skal prøve å få tatt noen ordentlige bilder av FJ'en også og få lagt de ut.
Dentist

Post by Dentist »

Da har endelig FJ'en og jeg vært ute på vår første langtur. Kjørte 30 mil i helga. Og tro det eller ei... vi unngikk dårlig vær med nød og neppe (det var skikkelig drittvær på østlandet i helga...).

Må jo bare si at det er utrolig deilig å kjøre MC igjen! :D

Vel, nok om det. Jeg har bestemt meg for å prøve å sette på en sykkelcomputer(!) på FJ'en da... 8)

Leste på en side om en som har gjort dette på sin FJ1200, og det fungerer tydeligvis bra, ikke er det noe spesielt vanskelig å få til heller. Tenkte å kjøpe en Sigma BC1200 eller 1600 (koster 259,-/349,- hos G-Sport).

Er jo egentlig genialt - får jo digitalt speedometer (det som er på FJ'ene er vel kjent for å vise noget for mye...), klokke, 2 tripptellere, stoppklokke, gjennomsnittshastighet, osv...

Dere kan se på han som har satt på dette på FJ'en sin her;

http://www.fj1200.com/BC1200_computer.htm
@drenalineJunki£

Post by @drenalineJunki£ »

Gratulerer Dentist, nå er det tut og kjør!
83' VF1100 Custom

2005 Xsara Picasso excl 1.6HDI

2008 Touran 2.0 TDI excl

1988 Chevy Blazer S10 4.3

Båt 1: 17 fot Daycruiser

Båt 2: 22 fot's Skibsplast S670 med V8 og DUOprop

U only live ones.... Use it!

Er ingen grunn til å være redd...
Hvis det går galt, så merker du det. Hvor galt det går merker du også.
It only hurts if you survive... And nobody has survived life yet....Do the math....
Dentist

Post by Dentist »

Hmmm... fint vær idag :D

Hmmmmmm....madammen jobber kveldsvakt... :wink:

Tror det blir en kosetur etter jobb idag ja :D :D
Dentist

Post by Dentist »

Det ble en tur igår istedet - var skikkelig knallvær i Mjøstraktene utover kvelden :D

Kjørte fra Moelv, over Næroset til Mesnali. Videre opp til Sjusjøen, ned til Lillehammer og gamleveien til Moelv (over Brøttum) tilbake.

Er en fin motorsykkelvei med mange fine svinger... men fytterakkern for noen hull, dumper og telehiver det var til tider... :(
Aller verst var det fra Sjusjøen og ned til fylkesgrensa mellom Hedmark og Oppland... kunne ha trengt en offroader igjen tror jeg... :?

Uansett, nå begynner FJ'en og jeg å bli gode venner. Siden jeg hentet den forrige onsdag, har vi tilbakelagt snart 50 mil :D
coolfantaman

Post by coolfantaman »

50 mil? jaja, det er viktig å bli kjent med sykkelen
Honda - The Power Of Dreams

Kjører Honda Shadow 125 ccm
Desmo
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900

Post by Desmo »

Hvor er det du holder til hen?
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Dentist

Post by Dentist »

Bor i Moelv. Jobber på Gjøvik.

Hmmm... jeg har en etterlysning;

HAR NOEN SETT SOMMEREN???

Nå begynner drittværet og gå meg på nervene! Får jo ikke kjørt FJ'en min!!! :smt022

Ja, jeg veit... jeg kan kjøre selv om det regner... men jeg har egentlig hatet å kjøre i regn helt siden jeg var på en MC tur til Tromsø sommeren 92... med regn hver bidige dag! Når vi kom frem til campingen på Tromsø var jeg så kald og bløt at når jeg skulle skrive meg inn klarte jeg ikke å holde i pennen.

Vel vel, det er best for værgudene at de serverer opp litt bedre vær fra torsdagen av! Da skal vi til Sverige på Swedish Bikemeet i High Chapparal! Gleder meg til det gitt!
Skal ta masse bilder, og få de opp i galleriet mitt når jeg kommer hjem - stay tuned! 8)
Post Reply