Rengjøring karbonskjermer
- Fantomet
- MC: ZX12R Med BMCfilter, Powercommander og Full MUZZY exaust!!
Move aside folks - comin` through! - Location: Trondheim
Rengjøring karbonskjermer
Hvilket middel er det man bør bruke for å få karbonskjermer blanke og skinnende? Min er heller matt nå!
Kawasaki ZX12R 2000mod
Før:
Honda CBR 900RR
Kawa GPZ 1000RX,
Kawa Z650
Før:
Honda CBR 900RR
Kawa GPZ 1000RX,
Kawa Z650
Karbon og krom er vel nesten det samme..? Håpløst! Det blir som å foreslå P-piller mot hodepine...
Karbon vil bli mattere med årene, nær sagt uansett hva du gjør med det. Jeg har forstått det slik at bindemiddelet (epoxyen) går i oppløsning pga sollys og/eller andre kjemiske påvirkninger. Ny klarlakk kan kanskje hjelpe hvis det bare er mye riper.

Karbon vil bli mattere med årene, nær sagt uansett hva du gjør med det. Jeg har forstått det slik at bindemiddelet (epoxyen) går i oppløsning pga sollys og/eller andre kjemiske påvirkninger. Ny klarlakk kan kanskje hjelpe hvis det bare er mye riper.
03 GSX-R 1000
- Desmo-Dude
- MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721
Det er epoxyen som blir matt..det som holder carbonen sammen.Polering tror jeg ikke er noen god løsning.Det tipset jeg fikk var å matte ned med 600-1000 papir,og legge på et eller flere lag med klarlakk.Det som er viktig er at du ikke sliper ned til fibrene,for da har de lett for å bli statiske,og da er det vanskelig å få lagt på lakken etterpå.En annen ting som man må være litt obs på,er at carbonen ikke er tett,som f.eks. lakk,så det har en tendens til å bli masse små hull når du legger på lakken.Tipset var å blande lakken veldig tynn,og i tynne lag flere ganger.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
- Desmo
- MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900 - Location: Lena
Lakkere karbondeler,ja. Det fikk jeg litt erfaring med i vinter/vår. Matte ned epoksyen,som andre har nevnt, er hele "clouet". Ta nok til at eventuelle riper og hakk er borte med 4-600 våtslipepair,og finish med 8-1200 våtslip. Til å lakkere med brukte jeg vanlig Quick blank klarlakk. Det er en emaljelakk som gir en akseptabel finish,om en kan unngå støv mens den tørker. Til vinteren skal hekken på Ducatien få en sånn behandling. Forskjermen hadde fått en stygg ripe tvers over sånn ca. 10 cm fra framkanten. Sånn ble den;

Last edited by Desmo on 22 Sep 2006 20:22, edited 1 time in total.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo

-Pogo

- Fantomet
- MC: ZX12R Med BMCfilter, Powercommander og Full MUZZY exaust!!
Move aside folks - comin` through! - Location: Trondheim
Hehe, jeg har ikke vasket sykkelen i år! Til tross for 500mil! Men det er ikke så viktig hvordan den ser ut for meg -. så lenge den er i topp stand!
Men nå er jammen skjermen bra grå å ja! Skal gi den et skikkelig lag med polish nå, så blir den vel blank og skinnende!
Men nå er jammen skjermen bra grå å ja! Skal gi den et skikkelig lag med polish nå, så blir den vel blank og skinnende!
Kawasaki ZX12R 2000mod
Før:
Honda CBR 900RR
Kawa GPZ 1000RX,
Kawa Z650
Før:
Honda CBR 900RR
Kawa GPZ 1000RX,
Kawa Z650