XJ 900 Starter fint , men kubber når den settes i gir

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
teloh

XJ 900 Starter fint , men kubber når den settes i gir

Post by teloh »

Hei!
Jeg har en XJ 900 som starter helt fint i fristilling, men når jeg setter den i gir kubber den brått. Den har ved et par annledninger "dauet" når jeg har kjørt, men startet og gått videre med en gang.
Håper noen kan hjelpe meg.

:( teloh.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Bør vel få sjekka killswitchen ved støtta. Mulig den bugger litt, og da kan slikt skje :)
teloh

Post by teloh »

Takk for tipset,, kan du si meg hvordan jeg sjekker killswitchen??
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Post by RH racing »

killswitchen har to ledninger inn. sett inn ett Ohm meter på di to stikkrene (når kontakten er frakoblet. på di fleste sykkler skal du da ha kontakt igjenom denne når støtte er nede. dvs: 0-ohm. når støtten tas opp, eller om du bare trykker inn knappen skal kontakten der brytes og da skal det stå OL på displayet i ohm meteret. (ps: kan være forskjeller på sykkler, man da er dem som regel bare motsatt)
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
rekorden

Post by rekorden »

Hvis du har en lampe i instrumentpanelet som lyser når støtten er nede, vil lyset slukne når du tar opp støtten.
Om pæren ikke lyser i det hele tatt, vil jeg gå ut ifra at pæren er defekt.
Dette er bare for å nevne den:)

Men, kan det stemme at starteren ikke reagerer når en trykker på startknappen (husk for all del å holde inne clutchen!!), og sykkelen står i gir, og støtten er nede ?
Hvis dette stemmer, kan du holde startknappen inne, for så å ta støtten opp, og så prøve å lirke på den og se om starteren slår inn.
Dette kan da være tegn på at killswitchen er dårlig/defekt.
1992/97 Honda CBR600F
1984 VF500F
1986 VF500F
bandit
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird

Post by bandit »

En gang opplevde jeg at sykkelen dauet midt i en tunnel, tenningen ble bare plutselig satt ut av spill. Det viste seg at den ene ledningen til killswitchen hadde kommet borti bakdekket og følgelig røket tvers av.
Midlertidig løsning var å tjuvkoble ledningene til killswitchen. På denne måten "lurer" du motorsykkelen til å tro at støtta er oppe (selv om den evt. er nede)! Bare ikke glem å ta opp støtta før du kjører nå da! :lol:

PS! Hvis dette ikke har noen innvirkning, ville jeg tatt en visuell sjekk av den delen av ledningsnettet som har å gjøre med tenningen. Et typisk symptom på at det er dårlig kontakt i tenningen er at luftfuktighet virker inn (f.eks. begynner å tulle seg når det regner)..

Lykke til da, keep us updated! 8)
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
teloh

Post by teloh »

Hei Igjen! Jeg var borte i forbindelse med jobb, men har nå fått prøvd ut forslagene som kom inn. Det var nok killswitchen som var defekt. Jeg har foreløpig tjuvkoblet den frem til jeg får kjøpt meg en ny.
Jeg takker for hjelpen og må samtidig si at forumet er helt supert. Det tok ikke lange tiden før det var folk her som kunne bidra med nyttige tips. :D :D :D
Post Reply