Tankveske m/magneter - hva kan trygt pakkes der?

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
User avatar
Dentist
Posts: 306
Joined: 09 May 2005 10:21
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
Location: Hamar

Tankveske m/magneter - hva kan trygt pakkes der?

Post by Dentist »

Jeg vet at du ikke bør legge VISA kortet e.l. i en tankveske med magneter.

Men, er det andre ting som kan ta skade av å ligge i en tankveske med kraftige magneter?

Tenker på f.eks.

-Mobiltelefon
-Digitalkamera
-Videokamera og opptakskassetter
-MP3 spiller

osv.

Noen som vet noe om dette?
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

Ikke noe med en skjerm da kommer fargene på den skjermen til å bli helt herpa
User avatar
Dentist
Posts: 306
Joined: 09 May 2005 10:21
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
Location: Hamar

Post by Dentist »

Det vil jo da si egentlig ingenting av mine eksempler kan pakkes i tankveske da...?

Både mobilen, digitalkameraet og videokameraet mitt har jo skjermer.
User avatar
pelsen
Posts: 1120
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

TV'n og gammeldags dataskjerm blir påvirket av magneter, men disse har jeg aldri vurdert å prøve å få opp i tankveska. :lol:
LCD-blir ikke påvirket av magneter, min mobil blir ihvertfall ikke påvirket av en sterk magnet.
Ellers er ikke magnetfeltet særlig sterkt nedi veska, jeg har aldri hatt noe problem med det.
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

Noen som ser på Mythbusters ? Der skulle de sjekke hva en magnetstripe tålte, og det var en god del, de måtte opp i 1000gauss og strykke kortet over for at det skulle bli ødelagt, når de bare la det rolig oppå magneten skjedde ingenting med det, det høyeste de prøvde tror jeg var 1600gauss.
Så jeg tror du kan ha visa oppi der sammen med alle de andre tingene, bare ikke ha de der så altfor lenge (da tenker jeg uker) :)

Bortsett fra hvis du har iPod eller andre elektoniske ting med magnetisk harddisk (kan som oftest kjennes igjen ved at de har en lagringskapasitet på godt over 1GB)
- Skyt her -
User avatar
pelsen
Posts: 1120
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

jeg ville vel vært mer bekymret for at verdisakene skal bli stjålet i tankveska enn at magnetene ødelegger dem.
User avatar
NeoN
Posts: 865
Joined: 10 May 2005 18:14
Location: Trondheim

mythbusters

Post by NeoN »

så det programmet ja, tror neppe at noen av sakene blir ødelagt, såfremt du ikke lar det ligge i flere uker som ble nevnt tidligere :o
Før:
Honda NSR 1998, Svart og rød
Honda NSR 2002, Svart og grå
Husqvarna sm 125 2005, svart og blå
Cagiva Mito 125 2005, svart
Aprilia MX 125 2004, rød
Honda CRF 450 SM 2002, rød
Husqvarna sm 125 2007

nå: BMW 320 E46 M-tech<333
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Poenget er vel heller at et visa kort er så lite at du lett kan ha det på innerlommen... når du vet at magneter kan slette slike kort, hvorfor i det hele tatt putte det der?? :roll:
Ellers er det som nevnt tidligere ikke et problem med lcd, har iallefall ikke opplevd noe med verken kamera eller videokamera
User avatar
TheDuke2
Posts: 642
Joined: 02 May 2005 15:14
Location: Raufoss

Post by TheDuke2 »

Opptakskassetene til videokameraet kan kanskje bli dårlige av magnetisme ,men vet ikke om det er ett stort problem.
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

TheDuke2 wrote:Opptakskassetene til videokameraet kan kanskje bli dårlige av magnetisme ,men vet ikke om det er ett stort problem.
Fordi informasjon lagres på de ved hjelp av magnetisme, hvilket også gjøres på harddisker
- Skyt her -
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Eike_Oak wrote:
TheDuke2 wrote:Opptakskassetene til videokameraet kan kanskje bli dårlige av magnetisme ,men vet ikke om det er ett stort problem.
Fordi informasjon lagres på de ved hjelp av magnetisme, hvilket også gjøres på harddisker
Jeg tror neppe harddisker lar seg affisere, har du prøvd å ribbe en harrdisk? Den lesearmen er en ganske kraftig magnet, og den er klin oppi platene uten å skade de.

AtW
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

ATWindsor wrote:
Eike_Oak wrote:
TheDuke2 wrote:Opptakskassetene til videokameraet kan kanskje bli dårlige av magnetisme ,men vet ikke om det er ett stort problem.
Fordi informasjon lagres på de ved hjelp av magnetisme, hvilket også gjøres på harddisker
Jeg tror neppe harddisker lar seg affisere, har du prøvd å ribbe en harrdisk? Den lesearmen er en ganske kraftig magnet, og den er klin oppi platene uten å skade de.

AtW
I fjor sommer kjøpte jeg en 200GB ekstern disk som jeg hadde med meg frem og tilbake til min mor og min far for å ta med meg spill, musikk osv.
Jeg klarte selfølgelig og glemme igjen disken hos en venn av meg som bare plasserte posen i "hyllen med det rare i", hvor det også var en fin magnet. Når jeg skulle bruke den igjen virket den ganske bra i begynnelsen, men så ble den bare verre og verre til sånn som den er i dag, ubrukelig
- Skyt her -
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Eike_Oak wrote:
ATWindsor wrote:
Eike_Oak wrote: Fordi informasjon lagres på de ved hjelp av magnetisme, hvilket også gjøres på harddisker
Jeg tror neppe harddisker lar seg affisere, har du prøvd å ribbe en harrdisk? Den lesearmen er en ganske kraftig magnet, og den er klin oppi platene uten å skade de.

AtW
I fjor sommer kjøpte jeg en 200GB ekstern disk som jeg hadde med meg frem og tilbake til min mor og min far for å ta med meg spill, musikk osv.
Jeg klarte selfølgelig og glemme igjen disken hos en venn av meg som bare plasserte posen i "hyllen med det rare i", hvor det også var en fin magnet. Når jeg skulle bruke den igjen virket den ganske bra i begynnelsen, men så ble den bare verre og verre til sånn som den er i dag, ubrukelig
Virker som noe annet isåfall, om en magnet skulel ødlegge en disk så er det å endre magnetiseringsretningen på plata, og det ødelgger data, noen langvarig ødeleggelse pga magnetisme virker svært usannsynlig, den bør være fin etter en formatering.

AtW
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

ATWindsor wrote:
Eike_Oak wrote:
ATWindsor wrote: Jeg tror neppe harddisker lar seg affisere, har du prøvd å ribbe en harrdisk? Den lesearmen er en ganske kraftig magnet, og den er klin oppi platene uten å skade de.

AtW
I fjor sommer kjøpte jeg en 200GB ekstern disk som jeg hadde med meg frem og tilbake til min mor og min far for å ta med meg spill, musikk osv.
Jeg klarte selfølgelig og glemme igjen disken hos en venn av meg som bare plasserte posen i "hyllen med det rare i", hvor det også var en fin magnet. Når jeg skulle bruke den igjen virket den ganske bra i begynnelsen, men så ble den bare verre og verre til sånn som den er i dag, ubrukelig
Virker som noe annet isåfall, om en magnet skulel ødlegge en disk så er det å endre magnetiseringsretningen på plata, og det ødelgger data, noen langvarig ødeleggelse pga magnetisme virker svært usannsynlig, den bør være fin etter en formatering.

AtW
"Fin etter formatering", tenkte faktisk det samme, men den gang ei, begynte aldri å telle på % når den sto på hele natten engang, har prøvd å formatere med flere forskjellige programmer, mest nylig kjørte jeg ett program som skal gjøre slik at de ødelagte sektorene på disken ikke brukes, kom opp i ett tall på godt over 100 000 ødelagte sektorer hvis jeg ikke husker helt feil, men da fant jeg ikke lengre disken i windows, og til tider heller ikke i BIOS
- Skyt her -
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Eike_Oak wrote:
"Fin etter formatering", tenkte faktisk det samme, men den gang ei, begynte aldri å telle på % når den sto på hele natten engang, har prøvd å formatere med flere forskjellige programmer, mest nylig kjørte jeg ett program som skal gjøre slik at de ødelagte sektorene på disken ikke brukes, kom opp i ett tall på godt over 100 000 ødelagte sektorer hvis jeg ikke husker helt feil, men da fant jeg ikke lengre disken i windows, og til tider heller ikke i BIOS
Jupp, det er akkurat det som er poenget mitt, om magnetene hadde ødelagt disken, så hadde du neppe hatt disse symptomene (da hadde den faktisk vært fin etter formatering).

AtW
Post Reply