Parkering av MC

Prat om tung MC.
Post Reply
snoemann
Posts: 54
Joined: 16 Oct 2005 16:18

Parkering av MC

Post by snoemann »

Finnes sikkert tråder om dette fra før, men jeg må undersøke dette litt nærmere.

Jeg bor i kristiansand, hvor det er vanskelig å finne parkerings-steder til min MC. Det er stort sett betalings-parkering overalt, men jeg satt idag min MC på fortauet, inntill en husvegg. Har fått bot pga dette.

Det jeg lurer på er, HVOR kan jeg parkere mc'en min lovlig? Det blir jo litt dumt å parkere på en p-plass, betale og så få bot fordi noen har rappet p-billetten min....

Forslag??
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

dette ble faktisk tatt opp en gang. Var paa nyheter og alt. Parkeringvesenet har ikke funnet opp no smart der. Du maa faktisk ta med deg biletten, faa bot, betale den. Sende inn en klage aa faa pengene tilbake. Fett om du bruker sykkelen hver dag da? har utlegg paa boeter for tusenvis av kr. Idiotisk, mc skulle vaert gratis
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

Det er vel P-hus i Kristiansand? Ikke uvanlig at MC får parkere gratis der.
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Post by Keihin »

Dette er veldig avhengig av (fornuften) til den lokale P etaten. I noen byer kan du parkere hvor du vil bare du parkerer uten å hindre noen. I Trondheim f.eks. var ikke dette noe problem. Man satte fra seg sykkelen ved tråsykkelparkeringer eller på fortauet et sted hvor man ikke hindret fotgjengere.

Det er bare latterlig at vi skal bli utsatt for dette latterlige regimet til P etaten. MC er guds gave til byer mtp parkering, plass og miljø. Helt utrolig at ikke staten slår gjennom og forbyr P avgift på MC.

Mitt forslag er at man forsøker å engasjere flest mulig til samlede aksjoner hvor alle dundrer inn til byen samtidig og setter en MC på hver bilplass og betaler for det. Tror kanskje øya går opp på til og med statlige strutser da.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Keihin wrote:Mitt forslag er at man forsøker å engasjere flest mulig til samlede aksjoner hvor alle dundrer inn til byen samtidig og setter en MC på hver bilplass og betaler for det. Tror kanskje øya går opp på til og med statlige strutser da.
+1

Har jo blitt stelt igang aksjoner før, som f.eks Nei til bompengeavgift for mc. Hadde hvertfall jævla artig og oppta de fleste store parkeringsplassene i storbyer, hvor alle tar hver sin rute, og betaler selvsagt. Kanskje de hadde fått opp øya :)
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

Det komiske er at de oppfordrer til at flere MC parkerer i samme rute. Men alle må betale avgift selvfølgelig. Hvor grådig går det an å bli??
User avatar
shinobi
Posts: 86
Joined: 11 Aug 2006 08:29
MC: 2007 Yamaha FZ6-S
Location: Jessheim

Post by shinobi »

hehe.. hvis du hadde parkert på en P-plass så hadde du ikke fått bot ;) men siden du parkerte på fortauet så fikk du bot.
Man KAN parkere på betalingsplasser gratis med MC.
- shinobi \:D/

- 1999 Kawasaki ZX6-R (sølv)
- 1998 Kawasaki ZX6-R (Full Akra med dysekit)(grønn)
- 2004 Suzuki GSXR-1000 (blå/hvit)
- 2003 Suzuki SV1000-S (sølv)
- 2006 Suzuki GSXR-600 (blå/hvit/svart)
- 2012 Suzuki SFV650 Gladius (svart)
- 2007 Yamaha FZ6-S (sølv/svart)
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

shinobi wrote:hehe.. hvis du hadde parkert på en P-plass så hadde du ikke fått bot ;) men siden du parkerte på fortauet så fikk du bot.
Man KAN parkere på betalingsplasser gratis med MC.
Det er ikke riktig, de samme regler gjelder for både MC og bil. Antall hjul spiller ingen rolle. Det er regelverket. Hva som praktiseres rundt omkring er en helt annen sak. Unntaket er når det er avsatt egne, avgiftsfrie plasser for MC.
Muffinman
Posts: 249
Joined: 31 Jul 2006 08:08
MC: `00 929 Fireblade
Location: Averøy v/Kristiansund
Contact:

Post by Muffinman »

Undersøkte dette med KristianSUND Parkering, og de mente at det var lurt å få tak i en slik pose som man fester på flybagasje og så putte billetten oppi der og henge rundt styret....men det er jo ingen garanti mot at den blir stjålet.

Det beste de kunne komme opp med var å betale med kort, for da vil eventuelle bøter automatisk bli ettergitt.

Mitt inntrykk er at det er stor forskjell på praksisen på dette området. Man har kommunale parkeringsetater og masse forskjellige private aktører som gjør det veldig vanskelig å vite hvordan man kan forholde seg som motorsyklist.

En ting er ihvertfall sikkert, er man flere i følge og betaler avgift kan man fylle opp plassen man har betalt for med sykler. Får man plass til f.eks. fire sykler på en oppmerket plass skal man altså betale kun 1x avgift.
:)
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Post by RH racing »

det der stemmer ikke i praksis.. alle kjøretøy skal betale P-avgift der det ikke står noe annet.. PS: det går to stk Smart Junior inn på en vanlig P plass ;)
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

Europark lar MCer parkere i parkeringshusene sine så lenge ikke de står der det er bilplass. Man kan f.eks. ofte stå i hjørner og ved stolper. Desverre virker nettsiden deres bare i IE, i Opera og Firefox er det ikke mulig å få liste over parkeringshusene.
Last edited by Kosh on 04 Oct 2006 21:24, edited 1 time in total.
V4 fun
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Post by RH racing »

Europark i oslo er blandt di strengeste i allefal ;) dem bøtelegger i hytt og gevær her..
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Post by Keihin »

RH racing:
det der stemmer ikke i praksis.. alle kjøretøy skal betale P-avgift der det ikke står noe annet.. PS: det går to stk Smart Junior inn på en vanlig P plass ;)
Dette skal du jaggu få underbygge... Jeg har selv sett parkeringsetaten intervjuet på TV hvor de anbefaler MC folk å sette flere sykler på en plass og _selvfølgelig_ bare betale én avgift. Noe annet ville være idiotisk...

Tviler ikke på at det finnes hjerneskadde private selskaper eller en av deres ansatte som har misforstått dette, men jeg tviler sterkt på at det finnes hverken lover eller retningslinjer som tillater de dette i praksis.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Post by RH racing »

står du på en Euopark plass er dette dems "eiendom" og dem gjør visst nesten hva dem vil der.. savner di gamle p-automatene jeg.. der man la på penger ved hver enkelt plass ;) da er det ingen som stjeler lappen din..
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

Dette gjelder ikke bare private parkeringsselskaper, men også trafikketaten i Oslo kommune.

Hvis flere parkerer i samme rute, må ALLE betale avgift. Dessverre.

Kilde: http://www.trafikketaten.oslo.kommune.no/parkering/mc/
Post Reply