Hva trenger man av verktøy?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Alas
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.

Hva trenger man av verktøy?

Post by Alas »

Hei.

Som en som har tenkt å kjøpe seg motorsykkel neste år lurte jeg på et par ting. Hva er det lurt å ha av verktøy når man har motorsykkel?

Hva MÅ man ha, hva er kjekt å ha, osv.

Nå tenker jeg på alt, fra dippedutter til dingsebomser. De lure tingene som folk har funnet ut er uvurderlige i sitt vanlige vedlikehold og til de litt mer spesialiserte tingene.

Jeg regner med at det vil være forskjell fra sykkel til sykkel, men jeg lurte nå litt på dette her. Så om folk har innspill er det bare å pøse på.

Og er dette skrevet om før så er det bare å slette hele tråden og jeg skal gå i skammekroken. :wink:

Mvh Alas
Furre
MC: MV Agusta F4

Post by Furre »

ett must er pipenøkkelsett, men må være en av de større utgavene med masse piper, og gjerne fast nøkkler, er ikke allverdens dyrt, og kan brukes til så mangt :wink: en annen kjekk ting å ha er 'mekke stol' sånn med hjul på :lol:
Tvinitla
MC: YAMAHA FJ 1200 '89

Post by Tvinitla »

Det kommer litt an på om en kjøper ny eller gammel sykkel. Kjøper man ny behøver en vanligvis ikke å skru på sykkelen og vanligvis følger det litt verktøy med sykkelen.

I alle fall er det greitt å ha med seg på sykkelen: Pluggnøkkel, skrutrekkere ( stjerne og flat), fastnøkkler ( 8 mm til 17 mm), isolasjonstape og gjerne noen plaststrips.
Last edited by Tvinitla on 03 Oct 2006 21:58, edited 1 time in total.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
Tumbleweed

Post by Tumbleweed »

Det kommer litt an på type sykkel, tror jeg nok.
Jeg har ikke så altfor mye "motorsykkel"verktøy utenom diverse standard-verktøy som jeg har kjøpt opp gjennom årene (fastnøkler i de fleste dimensjoner, pipenøkkelsett, momentdrager, div skrujern, unbrakosett (kjøp like godt god kvalitet med en gang her, og gjerne med T-håndtak), hammer, Dremel, etc + div spesialverktøy for bil. Har også et multimeter)

Det jeg har kjøpt spesielt for sykkelen er pluggnøkkel (disse er ofte av spesiell dimensjon for å komme til, spesielt på tre-firesylindra motorer), kraftpiper i store dimensjoner (for å få løsna bakhjul) og en vinkla skrutrekker for å komme til justeringer på forgasser-rekka.

Har du ikke senterstøtte på sykkelen kan det være greit å ha en liten donkraft eller saksejekk når du feks skal smøre kjedet.
supermons
Administrator
MC: Suzuki GSX750

Post by supermons »

Genial tråd.

Er vel greit å ha med verktøy så man får av kåpa, i tilfelle man må sjekke noe under den? Så ut som min kåpe var festet med noe unbrakogreier..
Last edited by supermons on 04 Oct 2006 00:15, edited 1 time in total.
Tumbleweed

Post by Tumbleweed »

Genial tråd.

Er vel greit å ha med verktøy så man får av kåpa, i tilfelle man må sjekke noe under den? Så ut som min kåpe var festet med noe umbrakogreier..
Unbrako, heter det. Merkenavn egentlig, kommer av det engelske "Unbreakable".
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Jeg vil hvertfall anbefale deg å kjøpe sett av alt du kjøper. Blir jævla dyrt å kjøpe én og én ting hvertfall :)
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

Hvis du har ambisjoner om å skru litt så er depotstøtter et must. Og mekkestol er heller ikke dumt :wink:. Ellers kommer man langt med "vanlig" verktøy; pipesett, fastnøkkelsett, momentnøkkel, bits-sett (umbrako, torx, stjerne, flatt, you name it) og en verkstedsmanual på dårlig engelsk :D. Kjøp det du har bruk for, så bygger du opp forrådet litt etter litt :wink:
brap

Post by brap »

Her var det mye bra allerede, men jeg vil legge til litt:

Jeg vil anbefale å kjøpe en stor og en liten momentnøkkel. Den store (biltema sin eller whatever.. 500kr++) bruker du til "alt" og den lille bruker du med små unbrako-piper eller lignende til de små momentene rundtomkring på sykkelen. Unngå klovne-streker som å miste kaliperene på E18 eller å runde ut aluramma på sykkelen.

Ellers trenger du litiumfett, kobberpasta, fettløsere, oljer av forskjellige viskositeter, loctite, gaffateip, en hammer, noen kasser pils (både øllen, flaskene og tomkassene har tilnærmet ubegrenset mange bruksområder), noen plankebiter og en positiv innstilling.
il4
pelsen
MC: litt

Post by pelsen »

Biltemas 150 delers verktøysett til 1200kr er en god start, så kan man supplere etterhvert som behovet melder seg.
En stor skiftenøkkel er også greit å ha
Jalmar

Post by Jalmar »

Et lite tips til: I de fleste verkstedshåndbøker pleier det å stå et kapittel om hva slags verktøy som trengs for å skru på sykkelen som boka gjelder for. Både standardverktøy og spesialverktøy.

Ellers kan det være kjekt å ha ei gummiklubbe, kabelskotang og en tynn skarp kniv.

Jeg spurte tannlegen min om han hadde noe som skulle kasseres, og endte opp med diverse små speil med håndtak og noen kjekke kroker som er uunværlige når man skal ta ut o-ringer og slike ting. :D

En magnet med langt, fleksibelt håndtak er også kjekt. Særlig hvis man mister en skrue eller mutter ned på trange steder som f.eks. mellom kjøleribbene på toppen av motoren.

I tillegg til øl, som er nevnt tidligere i tråden, kan et skikkelig bærbart stereoanlegg og ei hel ei med Braastad V.S.O.P. være kjekt å ha til de tyngre jobbene.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Alas
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.

Post by Alas »

Se her ja, her er det jo masse greier som jeg ikke har, og noe som jeg har. Sett er jo stort sett ganske greit å ha, da får man sånne kofferter til å ha dem i og.

Tannlegeinstrumenter er ikke dumt, har en far som er i det faget så der kan jeg nok fikse litt, har noen pinsetter allerede og de er meget anvendelige, på byggesett og andre småputtelting. Jeg kan jo høre med ham om det er flere som vil ha noe greier, om han kan skaffe. Eneste er jo at sånne ting ikke er billige, om han ikke har noe han skal kvitte seg med da.

Ellers er jo alle forslag som inneholder alkohol selvskrevet, lettere å få med seg kompiser og få hjelp da merkelig nok. Eneste er jo at man ikke kan prøvekjøre etter man har inntatt en bedre kasse øl, kanskje man må holde seg unna sykkelen dagen etter også :roll: Og en ting Jalmar, skikkelig bærbare stereoanlegg finnes nesten ikke...... :wink:

Men keep the tips coming!

Mvh
Dominator
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1

Post by Dominator »

Tumbleweed wrote:
Genial tråd.

Er vel greit å ha med verktøy så man får av kåpa, i tilfelle man må sjekke noe under den? Så ut som min kåpe var festet med noe umbrakogreier..
Unbrako, heter det. Merkenavn egentlig, kommer av det engelske "Unbreakable".
Dette var helt ukjent for meg, i Norge er jo "umbrako" eller "umbraco" innarbeidede uttrykk. Om du googler disse tre variantene er det "umbraco" som gir desidert flest treff. Om det korrekte er "unbrako" kan godt hende. For meg blir det omtrent som å få beskjed om at jorda ikke er rund likevel, men flat. Jaja, sekskantnøkkel er kanskje et like greit navn. Apropos det så fant jeg denne diskusjonen her: :wink:

http://www.diskusjon.no/lofiversion/ind ... 24025.html
Joda

Post by Joda »

Jeg har klart meg utrolig godt med et velassortert pipenøkkelsett, fastnøkler, skrujern og et sett forskjellige tenger.
03 GSX-R 1000
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Dette var helt ukjent for meg, i Norge er jo "umbrako" eller "umbraco" innarbeidede uttrykk. Om du googler disse tre variantene er det "umbraco" som gir desidert flest treff. Om det korrekte er "unbrako" kan godt hende. For meg blir det omtrent som å få beskjed om at jorda ikke er rund likevel, men flat. Jaja, sekskantnøkkel er kanskje et like greit navn. Apropos det så fant jeg denne diskusjonen her: :wink:

http://www.diskusjon.no/lofiversion/ind ... 24025.html
Ifølge wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Allen_key

Så heter det unbrako ihvertfall.

AtW
Post Reply