Nybegynnersykkel?

Prat om tung MC.
User avatar
Alas
Posts: 1713
Joined: 22 Sep 2006 15:47
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Location: Bergen

Nybegynnersykkel?

Post by Alas »

Hei.

Siden det nå er høst ser jeg på diverse slagssteder at motorsykkler er ofte overraskende billig. Det gjør at jeg lurer på om jeg kanskje ikke skulle invester nå istedenfor å vente til våren, da prisene gjerne spretter opp på lik linje med løvetannen.

Jeg har tittet litt rundt og funnet noen sykler jeg liker veldig godt. Så jeg lurte på om noen hadde litt erfaring med dem jeg? Gode råd osv. Forsikring skal jeg ikke spørre om da det er så individuelt.

De jeg har sett på er disse.

Suzuki SV 650S

Suzuki Bandit

Suzuki VX800

Ducati Monster

Ja, i det hele tatt, det er jo selvklart mange flere, men dette var et lite utvalg jeg har sett meg ut. Så om noen har noe å komme med så sett igang.

Det jeg har fått med meg er jo at har sykkelen et servicehefte så er jo det å foretrekke, også skal jeg lese og memorere sjekklisten som er her på forumet som omhandler kjøp av mc.

Og bare helt på slutten, hvor mange km er for mange for en mc?

Mvh Alas
User avatar
Lasseleeten
Posts: 445
Joined: 31 Aug 2006 10:01
MC: Husaberg FS 650
m/ Leo-V X3
Location: Tønsberg

Post by Lasseleeten »

Den ducatien så jo fin ut da, gått lite..

SF er jo ikke dumt det når du er nybegynner, itilfelle du skulle være så uheldig å velte ^^,
User avatar
Alas
Posts: 1713
Joined: 22 Sep 2006 15:47
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Location: Bergen

Post by Alas »

Hei.

Ja, ducatien er vel den som ligger mitt hjerte nærmest, men SV'en er ganske fet den og.

Bare et spørsmål, hva er SF??

Og det er ikke om jeg velter, det er vel mer når..... :shock:

Mvh Alas
Bhrsrk
Posts: 176
Joined: 02 Oct 2005 21:47
Location: Oslo

Re: Nybegynnersykkel?

Post by Bhrsrk »

Siden det nå er høst ser jeg på diverse slagssteder at motorsykkler er ofte overraskende billig. Det gjør at jeg lurer på om jeg kanskje ikke skulle invester nå istedenfor å vente til våren, da prisene gjerne spretter opp på lik linje med løvetannen.
Husk at du binder opp pengene dine, at du må betale forsikring og går glipp av renter/må betale renter. Det er også mulig at valget ditt ville blitt annerledes på våren når du har fått tenkt deg om hele vinteren. :)
Har ikke prøvd denne selv, men har inntrykk av at det er en klassiker med mange fans. Gaffelen er visstnok ikke så imponerende, men det skal være lett og forholdsvis billig å bytte til bedre saker dersom du stiller høyere krav.
De fleste karakteriserer Monster 600 som undermotorisert, men Öhlins-demper er bra. :)
Vanligvis lav forsikring.
Ja, i det hele tatt, det er jo selvklart mange flere, men dette var et lite utvalg jeg har sett meg ut. Så om noen har noe å komme med så sett igang.
Yamaha Fazer 600 er også et godt alternativ til de du har nevnt.

Har du prøvekjørt noen av syklene? Det kan være lurt å stikke innom en forhandler og prøve litt forskjellig, så finner du ut om du liker V2 eller R4, om det er spesielle merker som passer deg bedre enn andre osv. Til syvende og sist er det viktigst hvilken sykkel du selv liker best.
User avatar
Lasseleeten
Posts: 445
Joined: 31 Aug 2006 10:01
MC: Husaberg FS 650
m/ Leo-V X3
Location: Tønsberg

Post by Lasseleeten »

SF = Street Fighter

Sykler uten så mye kåper =P
User avatar
Alas
Posts: 1713
Joined: 22 Sep 2006 15:47
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Location: Bergen

Post by Alas »

Bhrsrk:
Det er sant det du skriver om å vente til våren, men da blir det nok litt dyrere. Men som du sier, det blir jo å kjøpe for så å sette vekk i noen måneder da.

Fazer har jeg tenkt på, Hornet også, men de har begge rett under 100hk, og de koster meg vel 10k i forsikring. Full kasko da. Og siden de andre har litt mindre motor tror jeg at de kanskje er billigere å forsikre. Og dessuten, jeg trenger noe som ikke er for vilt til å begynne med, må lære å gå før jeg kan løpe.

Lasseleeten:
Burde skjønt det med SF, ser det nå :oops:

Mvh Alas
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »


Og det er ikke om jeg velter, det er vel mer når..... :shock:

Mvh Alas
En realistisk innstilling! :smt023
Jadda! Jeg har gått overende. Bare ikke i høy fart............enda. [-o<
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Den Røde Fare
Posts: 968
Joined: 23 Mar 2006 20:45
Location: Bergen

Post by Den Røde Fare »

Jeg fikk ikke lov til å kjøpe Monster av husmekanikeren. Noe greier om at bakramme rett i motoren om noen kjørte på den bakfra? Og hva endte jeg opp med, fordi bankene er stengt i påsken og jeg ikke kunne dra og hente Hornet Streetfigher? Jo, en Harley fra 1986. :lol: Jeg har enda tilgode å bli påkjørt bakfra en gang til, men gud som han har fått skru :wink:

Og dessuten, jeg trenger noe som ikke er for vilt til å begynne med, må lære å gå før jeg kan løpe.
Nåja. Om man bare klarer å beherske høyrehånden....Kjenner en som med fersk lapp i lommen, dro rett ut og kjøpte seg V-Max, fulleffekter. Han lever enda-i beste velgående :) Enda alle ristet på hodet når han fortalte hva slags sykkel han hadde planer om å kjøpe :)
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

Nåja. Om man bare klarer å beherske høyrehånden....Kjenner en som med fersk lapp i lommen, dro rett ut og kjøpte seg V-Max, fulleffekter. Han lever enda-i beste velgående :) Enda alle ristet på hodet når han fortalte hva slags sykkel han hadde planer om å kjøpe :)
Hør hør! =D> Den største risikofaktoren ligger ikke i antall hestekrefter. Den ligger mellom øra.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Nåja. Om man bare klarer å beherske høyrehånden....Kjenner en som med fersk lapp i lommen, dro rett ut og kjøpte seg V-Max, fulleffekter. Han lever enda-i beste velgående :) Enda alle ristet på hodet når han fortalte hva slags sykkel han hadde planer om å kjøpe :)
Hør hør! =D> Den største risikofaktoren ligger ikke i antall hestekrefter. Den ligger mellom øra.
Amen,Broder! :smt023
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Lasseleeten wrote:SF = Street Fighter

Sykler uten så mye kåper =P
Bare husk at folk her inne ikke kan mopedportalen begreper...
Tumbleweed

Post by Tumbleweed »

Om du liker streetfightere bør du jo gå til den ultimate:
Triumph Speed Triple. Tresylindra magi, kurant forsikring også merkelig nok.
User avatar
brap
Posts: 254
Joined: 17 Jul 2005 01:02

Post by brap »

Jeg sjekket innom bloggen din, og ser at et mulig mål er tur enten til Nordkapp (2500km hver vei) eller Hellas (3400km h.v.) til sommeren. Da faller vel gjerne Monster og VX800 ut av lista siden de enkelt og greit ikke er så godt egnet. Jeg ville også hoppet over Bandit og Hornet siden de ikke har kåpe.

Hør med forsikringsagenten din, jeg tror det er samme pris for SV650S og Fazer FZS-600. Begge har halvkåpe og funker veldig bra til Nordkapp, og jevnt godt til Hellas.

Anbefaler også veldig sterkt å kjøpe til våren. Det er bare tøv at prisene stiger så veldig: verditapet av at sykkelen er et år eldre opphever økt etterspørsel på våren, og dermed blir netto at du sparer utgifter ved forsikring, veiavgift og eventuelt lån og lagring over vinteren.

Til slutt: det er ikke noe regel om hvor mange km som er for mange. Det er helt individuelt fra sykkel til sykkel og enda viktigere - eier til eier. En pent brukt VFR som er gått 125kkm kan ha mye mer sykkel igjen i seg enn en CBR som har blitt rasert i 30kkm.
il4
User avatar
Hawken
Posts: 2799
Joined: 29 Apr 2005 23:26
MC: Ducati SS 750
Location: Trondheim

Post by Hawken »

Vel, støtter meg til det brap sier. Det blir mye luftmotstand på kroppen når man kjører sykler uten kåpe, og det merkes godt på Bandit'en min i alle fall! Men man får jo kjøpt Bandit med halvkåpe også :wink:
Nå: BMW F800R
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
User avatar
Alas
Posts: 1713
Joined: 22 Sep 2006 15:47
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Location: Bergen

Post by Alas »

Hei igjen.

Ducatien var nå solgt, men SV'en var fremdeles til salgs så.

Må vente til mandagen og høre om forsikring. Vinterlagring koster 2500, det samme med omregistrering, så da er man på 50k for SV'en. Da kommer det egentlig an på hvordan jeg kan kan skaffe resten av pengene, mangler vel halvparten, men kan nok klare å fikse noe. Foreldre som kan yte et lite lån kanskje :roll:

Ellers er jo det helt klart en mulighet til å vente til våren. Men det går nok gjerne opp i opp, man slipper vinterlagring, forsikring osv. Men prisene kan jo stige litt, samt at det gjerne er flere om beinet.

Det som det står og faller litt på er jo på hvor mye forsikringen er på. En mulighet er jo å avskilte den og la den stå vinterlagret uten skilter til våren, da betaler man jo ikke forsikring. Men vet ikke om det koster noe å levere inn skiltene og så hente dem ut igjen til våren.

Fant for øvrig en annen SV også, gått vel 10k km mindre, men 4k kr dyrere. Den var svart også, det passer jo bedre til kjøredressen min også....

The possibilities are endless I say!!

Mvh Alas
Post Reply