Nybegynnersykkel?
- Alas
- Posts: 1713
- Joined: 22 Sep 2006 15:47
- MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
- Location: Bergen
Nybegynnersykkel?
Hei.
Siden det nå er høst ser jeg på diverse slagssteder at motorsykkler er ofte overraskende billig. Det gjør at jeg lurer på om jeg kanskje ikke skulle invester nå istedenfor å vente til våren, da prisene gjerne spretter opp på lik linje med løvetannen.
Jeg har tittet litt rundt og funnet noen sykler jeg liker veldig godt. Så jeg lurte på om noen hadde litt erfaring med dem jeg? Gode råd osv. Forsikring skal jeg ikke spørre om da det er så individuelt.
De jeg har sett på er disse.
Suzuki SV 650S
Suzuki Bandit
Suzuki VX800
Ducati Monster
Ja, i det hele tatt, det er jo selvklart mange flere, men dette var et lite utvalg jeg har sett meg ut. Så om noen har noe å komme med så sett igang.
Det jeg har fått med meg er jo at har sykkelen et servicehefte så er jo det å foretrekke, også skal jeg lese og memorere sjekklisten som er her på forumet som omhandler kjøp av mc.
Og bare helt på slutten, hvor mange km er for mange for en mc?
Mvh Alas
Siden det nå er høst ser jeg på diverse slagssteder at motorsykkler er ofte overraskende billig. Det gjør at jeg lurer på om jeg kanskje ikke skulle invester nå istedenfor å vente til våren, da prisene gjerne spretter opp på lik linje med løvetannen.
Jeg har tittet litt rundt og funnet noen sykler jeg liker veldig godt. Så jeg lurte på om noen hadde litt erfaring med dem jeg? Gode råd osv. Forsikring skal jeg ikke spørre om da det er så individuelt.
De jeg har sett på er disse.
Suzuki SV 650S
Suzuki Bandit
Suzuki VX800
Ducati Monster
Ja, i det hele tatt, det er jo selvklart mange flere, men dette var et lite utvalg jeg har sett meg ut. Så om noen har noe å komme med så sett igang.
Det jeg har fått med meg er jo at har sykkelen et servicehefte så er jo det å foretrekke, også skal jeg lese og memorere sjekklisten som er her på forumet som omhandler kjøp av mc.
Og bare helt på slutten, hvor mange km er for mange for en mc?
Mvh Alas
- Lasseleeten
- Posts: 445
- Joined: 31 Aug 2006 10:01
- MC: Husaberg FS 650
m/ Leo-V X3 - Location: Tønsberg
Re: Nybegynnersykkel?
Husk at du binder opp pengene dine, at du må betale forsikring og går glipp av renter/må betale renter. Det er også mulig at valget ditt ville blitt annerledes på våren når du har fått tenkt deg om hele vinteren.Siden det nå er høst ser jeg på diverse slagssteder at motorsykkler er ofte overraskende billig. Det gjør at jeg lurer på om jeg kanskje ikke skulle invester nå istedenfor å vente til våren, da prisene gjerne spretter opp på lik linje med løvetannen.
Har ikke prøvd denne selv, men har inntrykk av at det er en klassiker med mange fans. Gaffelen er visstnok ikke så imponerende, men det skal være lett og forholdsvis billig å bytte til bedre saker dersom du stiller høyere krav.
De fleste karakteriserer Monster 600 som undermotorisert, men Öhlins-demper er bra.
Vanligvis lav forsikring.
Yamaha Fazer 600 er også et godt alternativ til de du har nevnt.Ja, i det hele tatt, det er jo selvklart mange flere, men dette var et lite utvalg jeg har sett meg ut. Så om noen har noe å komme med så sett igang.
Har du prøvekjørt noen av syklene? Det kan være lurt å stikke innom en forhandler og prøve litt forskjellig, så finner du ut om du liker V2 eller R4, om det er spesielle merker som passer deg bedre enn andre osv. Til syvende og sist er det viktigst hvilken sykkel du selv liker best.
- Lasseleeten
- Posts: 445
- Joined: 31 Aug 2006 10:01
- MC: Husaberg FS 650
m/ Leo-V X3 - Location: Tønsberg
- Alas
- Posts: 1713
- Joined: 22 Sep 2006 15:47
- MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
- Location: Bergen
Bhrsrk:
Det er sant det du skriver om å vente til våren, men da blir det nok litt dyrere. Men som du sier, det blir jo å kjøpe for så å sette vekk i noen måneder da.
Fazer har jeg tenkt på, Hornet også, men de har begge rett under 100hk, og de koster meg vel 10k i forsikring. Full kasko da. Og siden de andre har litt mindre motor tror jeg at de kanskje er billigere å forsikre. Og dessuten, jeg trenger noe som ikke er for vilt til å begynne med, må lære å gå før jeg kan løpe.
Lasseleeten:
Burde skjønt det med SF, ser det nå :oops:
Mvh Alas
Det er sant det du skriver om å vente til våren, men da blir det nok litt dyrere. Men som du sier, det blir jo å kjøpe for så å sette vekk i noen måneder da.
Fazer har jeg tenkt på, Hornet også, men de har begge rett under 100hk, og de koster meg vel 10k i forsikring. Full kasko da. Og siden de andre har litt mindre motor tror jeg at de kanskje er billigere å forsikre. Og dessuten, jeg trenger noe som ikke er for vilt til å begynne med, må lære å gå før jeg kan løpe.
Lasseleeten:
Burde skjønt det med SF, ser det nå :oops:
Mvh Alas
-
- Posts: 968
- Joined: 23 Mar 2006 20:45
- Location: Bergen
Jeg fikk ikke lov til å kjøpe Monster av husmekanikeren. Noe greier om at bakramme rett i motoren om noen kjørte på den bakfra? Og hva endte jeg opp med, fordi bankene er stengt i påsken og jeg ikke kunne dra og hente Hornet Streetfigher? Jo, en Harley fra 1986. Jeg har enda tilgode å bli påkjørt bakfra en gang til, men gud som han har fått skru
Nåja. Om man bare klarer å beherske høyrehånden....Kjenner en som med fersk lapp i lommen, dro rett ut og kjøpte seg V-Max, fulleffekter. Han lever enda-i beste velgående Enda alle ristet på hodet når han fortalte hva slags sykkel han hadde planer om å kjøpeOg dessuten, jeg trenger noe som ikke er for vilt til å begynne med, må lære å gå før jeg kan løpe.
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
-07 grell XL883R
Hør hør! Den største risikofaktoren ligger ikke i antall hestekrefter. Den ligger mellom øra.Nåja. Om man bare klarer å beherske høyrehånden....Kjenner en som med fersk lapp i lommen, dro rett ut og kjøpte seg V-Max, fulleffekter. Han lever enda-i beste velgående Enda alle ristet på hodet når han fortalte hva slags sykkel han hadde planer om å kjøpe
- Desmo
- Posts: 9112
- Joined: 22 May 2005 08:52
- MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900 - Location: Lena
Amen,Broder! :smt023Hør hør! Den største risikofaktoren ligger ikke i antall hestekrefter. Den ligger mellom øra.Nåja. Om man bare klarer å beherske høyrehånden....Kjenner en som med fersk lapp i lommen, dro rett ut og kjøpte seg V-Max, fulleffekter. Han lever enda-i beste velgående Enda alle ristet på hodet når han fortalte hva slags sykkel han hadde planer om å kjøpe
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
-Pogo
Jeg sjekket innom bloggen din, og ser at et mulig mål er tur enten til Nordkapp (2500km hver vei) eller Hellas (3400km h.v.) til sommeren. Da faller vel gjerne Monster og VX800 ut av lista siden de enkelt og greit ikke er så godt egnet. Jeg ville også hoppet over Bandit og Hornet siden de ikke har kåpe.
Hør med forsikringsagenten din, jeg tror det er samme pris for SV650S og Fazer FZS-600. Begge har halvkåpe og funker veldig bra til Nordkapp, og jevnt godt til Hellas.
Anbefaler også veldig sterkt å kjøpe til våren. Det er bare tøv at prisene stiger så veldig: verditapet av at sykkelen er et år eldre opphever økt etterspørsel på våren, og dermed blir netto at du sparer utgifter ved forsikring, veiavgift og eventuelt lån og lagring over vinteren.
Til slutt: det er ikke noe regel om hvor mange km som er for mange. Det er helt individuelt fra sykkel til sykkel og enda viktigere - eier til eier. En pent brukt VFR som er gått 125kkm kan ha mye mer sykkel igjen i seg enn en CBR som har blitt rasert i 30kkm.
Hør med forsikringsagenten din, jeg tror det er samme pris for SV650S og Fazer FZS-600. Begge har halvkåpe og funker veldig bra til Nordkapp, og jevnt godt til Hellas.
Anbefaler også veldig sterkt å kjøpe til våren. Det er bare tøv at prisene stiger så veldig: verditapet av at sykkelen er et år eldre opphever økt etterspørsel på våren, og dermed blir netto at du sparer utgifter ved forsikring, veiavgift og eventuelt lån og lagring over vinteren.
Til slutt: det er ikke noe regel om hvor mange km som er for mange. Det er helt individuelt fra sykkel til sykkel og enda viktigere - eier til eier. En pent brukt VFR som er gått 125kkm kan ha mye mer sykkel igjen i seg enn en CBR som har blitt rasert i 30kkm.
il4
- Alas
- Posts: 1713
- Joined: 22 Sep 2006 15:47
- MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
- Location: Bergen
Hei igjen.
Ducatien var nå solgt, men SV'en var fremdeles til salgs så.
Må vente til mandagen og høre om forsikring. Vinterlagring koster 2500, det samme med omregistrering, så da er man på 50k for SV'en. Da kommer det egentlig an på hvordan jeg kan kan skaffe resten av pengene, mangler vel halvparten, men kan nok klare å fikse noe. Foreldre som kan yte et lite lån kanskje
Ellers er jo det helt klart en mulighet til å vente til våren. Men det går nok gjerne opp i opp, man slipper vinterlagring, forsikring osv. Men prisene kan jo stige litt, samt at det gjerne er flere om beinet.
Det som det står og faller litt på er jo på hvor mye forsikringen er på. En mulighet er jo å avskilte den og la den stå vinterlagret uten skilter til våren, da betaler man jo ikke forsikring. Men vet ikke om det koster noe å levere inn skiltene og så hente dem ut igjen til våren.
Fant for øvrig en annen SV også, gått vel 10k km mindre, men 4k kr dyrere. Den var svart også, det passer jo bedre til kjøredressen min også....
The possibilities are endless I say!!
Mvh Alas
Ducatien var nå solgt, men SV'en var fremdeles til salgs så.
Må vente til mandagen og høre om forsikring. Vinterlagring koster 2500, det samme med omregistrering, så da er man på 50k for SV'en. Da kommer det egentlig an på hvordan jeg kan kan skaffe resten av pengene, mangler vel halvparten, men kan nok klare å fikse noe. Foreldre som kan yte et lite lån kanskje
Ellers er jo det helt klart en mulighet til å vente til våren. Men det går nok gjerne opp i opp, man slipper vinterlagring, forsikring osv. Men prisene kan jo stige litt, samt at det gjerne er flere om beinet.
Det som det står og faller litt på er jo på hvor mye forsikringen er på. En mulighet er jo å avskilte den og la den stå vinterlagret uten skilter til våren, da betaler man jo ikke forsikring. Men vet ikke om det koster noe å levere inn skiltene og så hente dem ut igjen til våren.
Fant for øvrig en annen SV også, gått vel 10k km mindre, men 4k kr dyrere. Den var svart også, det passer jo bedre til kjøredressen min også....
The possibilities are endless I say!!
Mvh Alas