Page 1 of 1
Registrering/Godkjenning av US importert MC
Posted: 11 Oct 2006 07:23
by sammyboy
Hei
Har kjøpt en -04 RVT fra USA og har fått denne til Norge. Den er ferdig fortollet men å få den registrert viser seg ikke å være så enkelt.
Ved førstegangsregistrering trengs der en del ekstra dokumentasjon på sykkelen. Dette er det Kellox som skaffer til nye sykkler (honda) solgt i norge, men Kellox vil ikke gi oss dokumentasjon på en europeisk modell VTR-SP2 til en US spec RVT selv om teknisk spec på sykklene er identiske. I tillegg er visst Kellox's dokumentasjon ikke i henhold til nye EU regler og må derfor skrives om i løpet av høsten/vinteren.
Finnes der noen der ute som har slik dokumentasjon eller tilgang til det evnt har noen gode ideer som kan gjøre at registreringen går smertefritt??
Sesongen er så og si slutt men kanskje eg rekker en liten høsttur...
Tar imot ALLE innspill!!!
RVT'en

Posted: 11 Oct 2006 08:13
by pelsen
Kan ikke hjelpe til med dokumentasjonen, men jeg vet det er store forskjeller på hva de enkelte biltilsyn mener er tilstrekkelig dokumentasjon.
I Oslo er biltilsynet kjent for å være vanskelige.
Posted: 11 Oct 2006 11:58
by Gixxerman
Jeg må bare spørre: Hvorfor oppsøkte du ikke informasjonen før du handlet ?
Posted: 11 Oct 2006 12:02
by sammyboy
Eg har kjøpt RVT'en gjennom et importfirma her i Norge for å være sikker på at det var "proffe" folk som tok seg av dette med transport, fortolling og registrering/godkjenning...
Det er dette firma som har alle utlegg på RVT'en og klarer de ikke å levere den registrert på mitt navn slipper eg å betale noe som helst... men eg håper det ikke kommer til det... har j**lig lyst på sykkelen..
Eg er bare ute å prøver å gjøre min "skjerv" for å få skilt på RVT'en ...
Posted: 11 Oct 2006 12:29
by Gixxerman
Ok, da skjønner jeg

Da får jeg bare si lykke til, for det er en veldig tøff sykkel

Posted: 11 Oct 2006 12:38
by Bernt`ern
Sammyboy - jeg vet du er klar over dette, men som info til andre brukere av forumet legger jeg ut innlegget mitt på dette forumet også:
I nr. 4-2006 av MC bladet (NMCU) står det en artikkel på side 11 om bruktimport av sykkel:
Sitat:
Å få godkjent en brukt motorsykkel som er importert fra et annet EØS land er egentlig en grei sak.
Når det gjelder import av brukte motorsykler fra USA er situasjonen dessverre en helt annen. Etter at Norge i 2003 måtte implementere EØS-direktiv 2002/24/EF er det helt umulig å få direktegodkjent amerikanske sykler som ble førstegangsregistrert (tatt i bruk) etter 17. juni 2003.Grunnen er ganske enkelt at typegodkjenningen i de amerikanske delstatene ikke tilfredsstiller kravene i det over nevnte EØS-direktivet.
Det finnes egentlig bare to mulige løsninger på dette problemet: Det ene er at EU og USA kommer frem til en avtale der man gjensidig godkjenner hverandres typegodkjenningsregimer. Det sier seg selv at dette ikke er gjort over natten.
Den andre løsningen er at motorsykler fra USA får samme type unntak fra EØS-direktivet som det Amcar har kjempet frem for amerikanske biler. Et slitk unntak imidlertid komplisert og har stor politiske omkostninger, og så lenge NMCU`s medlemmer ikke har krevd at vi skal prioritere saken, jobber NMCU heller gjennom FEMA for en gjensidig aksept av typegodkjenningsregimene i EU og USA.
Inntil videre må vi advare privatpersoner mot å importere en brukt MC fra USA, dersom den er tatt i bruk etter 17. juni 2003. Den vil nemlig ikke bli godkjent i Norge.
Sitat slutt
Tror det er bra at det er et firma som importerer sykkelen.......
Posted: 11 Oct 2006 13:03
by sammyboy
Helt i orden...
Men eg tror(håper) det snakkes her om kjøretøy som ikke allerede finnes i EU, altså enkelte typer HD'er osv....
RVT'en er nok i en gråsone da den har en annen benevnelse og lakkering enn EU varianten (VTR1000SP2

) men ellers er de identiske ned til den minste skrue...
Posted: 11 Oct 2006 13:48
by Gixxerman
Ja, altså lik SP-1 eller SP-2 ja, ikke den vanlige VTR'en

Får håpe du får det til, for da får du deg en tøff sykkel

Posted: 11 Oct 2006 16:18
by Muffinman
*Schwung* Den var ikke dum nei
[/offtopic]
Posted: 11 Oct 2006 21:27
by tshansen
sammyboy wrote:RVT'en og VTR1000SP2
Er dette samme sykkelen altså? Det var jeg ikke klar over
Posted: 11 Oct 2006 22:08
by RH racing
biltrangsynlig i norge er veldig firkantede.. på en porsche vi skulle registrere på jobben manglet den klistrelappen i døren som chassinr står på (dette er bare en klistrelapp, ikke ekte ch.nr) da nektet dem oss skilter på denne... enda alt var allerede betalt.. og porsche leverer ikke ut sånn lapper til brukt biler... hva gjør man? jo. lager engene

Posted: 11 Oct 2006 22:10
by sammyboy
jepp samme sykkel.. VTR=V-Twin Racing, RVT=Racing V-Twin
bare lakkering og bokstavene som er forskjell....
Fellesbetegnelsen er RC51.
Trodde det skulle være en smal sak å få dette i orden og gikk derfor for US-varianten som eg synes er penere og disse er generellt mer ekstra utstyr på. Dette er også en Nicky Hayden utgave som ikke finnes i Europa. I tillegg hadde importøren som hjelper meg en person i statene som sjekket sykklen fysisk før kjøp.
Posted: 11 Oct 2006 22:12
by tshansen
Ja fy søren, dette var en feit sykkel!
Hadde helt klart lagt meg litt ekstra i selene for å få denne med skilter hehe;)