Page 1 of 1

OT (bil): Straff för att köra minibuss utan D/D1?

Posted: 11 Oct 2006 20:25
by rerell
Någon som vet vad konsekvensen är om man blir tagen bakom ratten i en minibuss, utan D/D1-behörighet på körkortet?

Posted: 11 Oct 2006 21:09
by Den Røde Fare
Sikkert det samme som jeg, da jeg ble tatt med henger uten E-anmeldelse for kjøring uten gyldig sertifikat. Som endte i en bot på 4200 kr. (og minibussen må du sikkert sette fra deg, eller få noen med sertifikat for den til å hente)

Og om det skulle skje noe mens du putrer rundt i minibussen, risikerer man at du ikke får dekket en dritt på forsikringen. Pga manglende gyldig sertifikat på dette kjøretøyet. Og DET kan bli veldig dyrt....

Det sureste i mitt tilfelle, var at om jeg hadde kjørt en lånt Volvo 940, fremfor min egen Chevrolet Pick-up som var reg. som lett lastebil, hadde jeg kjørt lovlig. Men med C1-sertifikat og bil, får man maks dra 750 kg uten E. Men Volvoen kunne trekke hengeren på 1200 kg totalvekt fordi egenvekten er høyere, og vogntoget tilsammen ikke overskred 3500 kg.

Heia dusteNorge :p

Posted: 11 Oct 2006 22:04
by tshansen
Så lenge du ikke skal fylle minibussen med folk og blir stoppet av snuten kan du være heldig å slippe unna med tilsnakk! Eneste grunnen til at du skal ha eget sertifikat til minibuss er pga persontransport ;)

Men smeller du uten førerkort på denne bilen så blir det nok dyrt for deg :roll:

Posted: 11 Oct 2006 22:18
by RH racing
Teoretisk: mister lappen i 6mnd. men om dette håndheves vet jeg ikke..

Posted: 11 Oct 2006 22:45
by Den Røde Fare
RH racing wrote:Teoretisk: mister lappen i 6mnd. men om dette håndheves vet jeg ikke..
Om man blir stoppet i en rutinekontroll, neppe. Men bæsjer man på leggen og klasker e.l., risikerer man vel det-i tillegg til da forsikringen som plutselig ikke gjelder lenger?

Posted: 11 Oct 2006 23:23
by RH racing
Rutine kontrol så blir man tatt.. er nesten da dem er strengest.. er like ulovlig som å kjøre tung sykkel med A1 lappen... eller bil med mopped lappen.. du blir straffet om dem finner det ut..

Posted: 13 Oct 2006 10:00
by Scotch
RH racing wrote:Teoretisk: mister lappen i 6mnd. men om dette håndheves vet jeg ikke..
han har jo ikke lappen \:D/

Posted: 13 Oct 2006 18:25
by tshansen
:lol:

Posted: 13 Oct 2006 19:39
by RH racing
men han har da lappen på noe annet.. men om man er 17 år og blir tatt for ulovlig kjøring med bil mister man og lappen i 6mnd.. dvs: fra den dagen du er 18 og har lov til å kjøre bil (om du hadde hatt gyldig sertifikat) så begynner dagene å telle.. men har du f.eks lappen kun på sykkel, og kjører bil..så mister du lappen på sykkelen ;)

Posted: 20 Oct 2006 09:49
by rerell
Hm. Bilen är i exakt samma utförande som den kommer vara i efter en statusändring till personbil (och då menar jag EXAKT). Det finns därför inga argument som berör trafiksäkerhet, som skulle motivera en indragning av körkort - det handlar enbart om pengar (avgiften för statusändring). Förlorar man verkligen körkortet för en sån sak? Det låter helt absurt.

Posted: 20 Oct 2006 16:58
by Den Røde Fare
Joda, men det blir det samme som feks Mercedes Sprinter varebiler. Forskjellen på en som kan kjøres med B og en som må kjøres med C1 er ynkelige 10 kg totalvekt, og fargen på skiltene, og ikke minst, 60.000 mer for de grønne skiltene på B-bilen da.

Dette er Norge, her har vi idiotiske dusteregler!!

Som feks om hvis man sender hesten sin til Sverige for trening, bedekning e.l., må man betale MOMS av det hesten har spist, transport etc mens den var over grensa!? Det er jo like teit som om vi måtte betale moms for maten vi spiser mens vi er på charterferie, eller betale moms av drivstoffet man har brukt på bilturen i utlandet.

:evil: