Chiptuning

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Gixxerman

Chiptuning

Post by Gixxerman »

Chiptuning

Dette virker for godt til å være sant, så jeg er UTROLIG skeptisk, men vil bare høre hva dere som har peiling på dette har å si. Den billigste hevder å øke hk med opptil 43 hester noe jeg syntes høres helt latterlig ut, hvertfall for 10 dollar :lol:

Om chiptuning har noe for seg med hva jeg allerede har innstallert, hvor bør jeg handle og isåfall i hvilket prissjikt ? :wink:

En 35 åring på bike.no som har en R750 2006 modell som han hevder å ha 180 bakhjulshester på etter chiptuning. Næh, vetta pokker jeg, men det høres bare veldig usannsynlig ut...
Keihin

Post by Keihin »

Tja, hva er dette da? Såvidt meg bekjent kan man ikke bytte chip på noen japanske sykler. Alle hjernene er "hermetiske", og dermed bytter man hele boksen med typisk en Power Commander.

Hvis dette er en sånn "lurium" boks som henger seg på de eksisterende signalene og på magisk vis "overstyrer" de, så sier det seg selv at det er begrenset hvor bra det kan være.

Uansett er det jo et "låst" oppsett, som ikke gir deg mulighet til å tilpasse til _din_ sykkel, noe som er nødvendig hvis det skal bli bra.

Skal jeg tippe så er kanskje dette bare en tenningsforskyver inkl. oppjustering av tenningskutt. Tipper de ikke får justert på mer bensin, og da blir effektgevinsten deretter. Maks 5% økning. I værste fall gjør den ingenting som helst ;)

180hk på hjulet i en 750? Ikke narr meg til å le ;) Turbo gir 200 liksom... Er noen som regner effekt slik:
- Effektanlegg (Produsent oppgir opp til 20hk ekstra)
- PC (Produsent oppgir opp til 20hk ekstra)
- Åpent luftfilter (Produsent oppgir opp til 10hk ekstra)
- V Power bensin (Produsent oppgir opp til 5hk ekstra)

Oi, jeg har visst fått 55hk ekstra jeg! =) Hui som det går...
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Som antatt altså :smt003
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Post by RH racing »

dette er en såkalt "moul" chip.. jo, er mulig å åpne disse "hermetiske" boksene deres.. gjort dette ofte.. men denne chippen gir deg egentlig bare ett annet register område.. som f.eks kjøre med choken på.. om dere hadde hatt det.. den tar og pøser på bensin på lavt turtal, men dem "stjeler" fra høyere register.. så sykkelen vil gå ekstremt magert på høy turtal.. ofte puttet sånne i div porscher.. om kunden vil ha så får dem det.. men vi setter null garanti, og all nybilsgaranti forsvinner..
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
ninja-mannen(c)
MC: Kawasaki ZX6-R `03

Post by ninja-mannen(c) »

Keihin wrote:Tja, hva er dette da? Såvidt meg bekjent kan man ikke bytte chip på noen japanske sykler. Alle hjernene er "hermetiske", og dermed bytter man hele boksen med typisk en Power Commander.
?? Kobler man ikke inn PowerCommander mellom dyser/givere og MC`ens originale hjerne/ECU?
Joda

Post by Joda »

Jepp. Powercommander kobles MELLOM hjernen og innsprøytningen. Det den i realiteten gjør er å manipulere signalene fra hjernen.
03 GSX-R 1000
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Jepp, min Powercommander ligger helt bakerst, like ved baklykta, og hjernen er lengre frem, under setet :)
Keihin

Post by Keihin »

Hmm, ok, skuffende på sett og vis. Det værste er at dette i teorien kan bety at chippen Gixxermann fant gjør det samme som PC ;)
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Post Reply