Page 1 of 3
Oppgraderinger: Hva er nødvendig/praktisk?
Posted: 12 Oct 2006 18:04
by supermons
Bare lurer på hva som er nødvendig/praktisk å ha på sykkelen, og hva som er komplett unødvendig.. Skal gjøre litt med sykkelen i vinter, og kunne tenkt meg noen små oppgraderinger. Mener selvsagt oppgraderinger med en funksjon, ikke for show. Kom gjerne med flere forslag til å gjøre sykkelen min til en bedre plass å sitte på
Throttle rocker
Har lest at den er behagelig på langturer?
Veltesopp
Er de ment for banesykler? Eller er det praktisk for oss på veien også?
Varme i håndtakene
Godt å ha om høsten/våren?
Gear Indikator
Mulig jeg bare er for vant til bil og ikke har kjørt nok sykkel, men jeg er ofte usikker på hvilket gir jeg er i. Tror nok jeg kjøper meg en sånn, så kan jeg heller fjerne den hvis den blir unødvendig..
Double Bubble-kåpeglass har vel allerede vært diskutert mye på forumet, og det får heller vente for min del..
Posted: 12 Oct 2006 18:22
by Einar
Du har jo sett min... minst mulig

..
bensinmåler... hva er det?
Throttle rocker
Ja den kan være godt å ha hvis du skal ut på langtur... mindre fare for "dødsgrepet"
Veltesopp
Jeg setter ikke sopp på sykkelen min...
Varme i håndtakene
Ja absolutt.. finnes også varme i hansker... for those subzero trips...
Gear Indikator
Jeg tenkte på den når jeg først fikk sykkel... men etterhvert får man følelsen.. så installert jeg turteller og da vet jeg i hvilken gir jeg er etter hvor fort jeg kjører og hvor mange omdreininger den er på...
Ellers kan du høre med de
http://dwp.bigplanet.com/motorcycle/goldwingdeler1/hva de anbefaler...
Lykke til... det blir noen oppgraderinger i løpet av vinteren her på gården også.... nye dempere og sikkert noen chrome deler....
Posted: 12 Oct 2006 18:44
by supermons
Hehe, har faktisk ikke bensinmåler jeg heller. Men det er vel litt vanskelig å ettermontere? Ellers skal jeg gå over den teknisk også selvsagt. Etter det kommer plastikken og litt ekstradeler..
Goldwing-deler? Får jeg kjøpt TV og boblebad til å sette på sykkelen der?

Posted: 12 Oct 2006 20:36
by Den Røde Fare
Det eneste jeg personlig ville gått for, måtte være varmehåndtak-dersom du har vært plaget med kalde fingre?
Alt sånn velterelatert får meg til å tenke på skolesykler, og throttle rocker passer sikkert best på motorvei uten en eneste sving? Girindikator...øøh...Pleier du å kikke ned på girspaken i bilen før du girer og kanskje?

Mitt største problem, er at jeg noen ganger tror jeg har enda et gir (men da går det fort...)
Om du har for mye penger, siden du vurderer disse tingene, foreslår jeg at du heller donerer vekk til et godt formål e.l.

Posted: 12 Oct 2006 21:00
by supermons
Den Røde Fare wrote:Det eneste jeg personlig ville gått for, måtte være varmehåndtak-dersom du har vært plaget med kalde fingre?
Alt sånn velterelatert får meg til å tenke på skolesykler, og throttle rocker passer sikkert best på motorvei uten en eneste sving? Girindikator...øøh...Pleier du å kikke ned på girspaken i bilen før du girer og kanskje?

Mitt største problem, er at jeg noen ganger tror jeg har enda et gir (men da går det fort...)
Om du har for mye penger, siden du vurderer disse tingene, foreslår jeg at du heller donerer vekk til et godt formål e.l.

Må ærlig si at jeg sjelden ser på girstanga for å se hvilket gir jeg er i. Men så har jeg kjørt bil i mange år. For min del er vel varmehåndtak og girindikator det mest interessante, tok med litt flere eksempler for å se hva folk har og anbefaler.. Har ikke merket noen problemer med kalde håndtak enda (bortsett fra sent på kvelden i litt fart). Det med gearene kommer nok med tid, merker at jeg lurer litt på om jeg har igjen ett gear noen ganger, og lurer veldig på hvilket det er når jeg triller inn mot kryss/skal geare ned før en avkjørsel..
Jeg er student, og ikke akkurat rik, derfor jeg starter en tråd for å se om det er noen vits i å kjøpe dette eller om jeg kan spare pengene til noe annet..
Posted: 12 Oct 2006 21:09
by Den Røde Fare
Da ville jeg spart pengene til noe annet

Posted: 12 Oct 2006 21:58
by Gixxerman
Girindikator har jeg faktisk lyst på. Har blitt et par ganger jeg legger inn 6.giret to ganger

Posted: 12 Oct 2006 22:21
by dammed
Jeg skal gå for varmehåndtak og gir indikator.
varemhåndtak er veldig kjekt, husker at jeg fryser på fingrene når jeg kjrøte scooteren i mars/april i år, og trør ikke tenke på en gang hvordan det blir med racing sykkel...
Gir sliter jeg veldig med, cbr 600F har bare en forksjell på nesten 1250 rpm per gir, (i alle føles det slik) og når man har nettop begynt å kjøre så er det veldig irriterendes å stoppe i 2 gir... I etter tid så er det bare å gjerne den gir indikatoren, når man har blitt vant til gira. Men jeg ville kjøpt en gir indikator med shift light som kan justeres for hveert gir.
Og sånn veltesopp hvor mye redder den sykkelen, hvis f.eks bakenden til sykkelen glipper i en svingen, blir da bare sidekåpene foran redda?
Posted: 12 Oct 2006 22:22
by Tumbleweed
Throttlerocker er faktisk en suveren liten sak som egner seg for all slags kjøring, rettfrem, aktiv sving, inkludert bykjøring. Det går relativt kjapt å venne seg til den, og det er ikke noe problem å justere den i fart. Nå snakker jeg om den første utgaven uten velcro.
Kanskje verdens billigste cruise-control for mc. Med unntak av O-ringer, selvsagt.....
Skal du kjøre lange strekk er saueskinn en genial ting. Klipp/skjær et stykke som passer setet/ræva, og du vil aldri mer kjøre langt uten. Seriøst, det ser umåtelig harry ut, men ræva di vil takke deg. Nå går jeg selvsagt ut fra at du ikke kjører stressless (goldwing)
Posted: 12 Oct 2006 23:39
by supermons
Tumbleweed wrote:
Skal du kjøre lange strekk er saueskinn en genial ting. Klipp/skjær et stykke som passer setet/ræva, og du vil aldri mer kjøre langt uten. Seriøst, det ser umåtelig harry ut, men ræva di vil takke deg. Nå går jeg selvsagt ut fra at du ikke kjører stressless (goldwing)
Takk for tips. Saueskinn er lett å få tak på, men spørs jo litt om jeg har lyst til å ha det på R-sykkelen min da

Posted: 13 Oct 2006 00:01
by Gixxerman
Sauskinn... Nåh ! Den var ny

Ulv i fåreklær, anyone ?
Posted: 13 Oct 2006 01:06
by Tumbleweed
demons wrote:Tumbleweed wrote:
Skal du kjøre lange strekk er saueskinn en genial ting. Klipp/skjær et stykke som passer setet/ræva, og du vil aldri mer kjøre langt uten. Seriøst, det ser umåtelig harry ut, men ræva di vil takke deg. Nå går jeg selvsagt ut fra at du ikke kjører stressless (goldwing)
Takk for tips. Saueskinn er lett å få tak på, men spørs jo litt om jeg har lyst til å ha det på R-sykkelen min da

Du får høre med ræva di etter 30 mil. Trenger jo ikke være så veldig synlig heller da, finnes jo svarte/grå skinn, og du trenger ikke slenge hele sauen over setet. Med mindre du hører til kategorien "enslige bønder med altfor mye fritid og altfor lite kvinnfolk".
Posted: 13 Oct 2006 10:12
by supermons
Tumbleweed wrote:
Du får høre med ræva di etter 30 mil. Trenger jo ikke være så veldig synlig heller da, finnes jo svarte/grå skinn, og du trenger ikke slenge hele sauen over setet. Med mindre du hører til kategorien "enslige bønder med altfor mye fritid og altfor lite kvinnfolk".
Får sjekke i morra, blir noen mil da.. Men det kommer nok til å gå greit..
Fikk forresten høre et tips mot kalde hender. At man tar på seg vindtette gummihansker/tynne hansker innenfor mc-hanskene, slik ikke varmen fra hendene forsvinner. Skulle visst funke som bare det.. Samme person sa også at varme i holkene var genialt, han hadde kjørt en tur med det..
Mulig de fleste her visste det, men det gjorde ikke jeg

Posted: 13 Oct 2006 13:32
by bandit
Jeg kjørte Blackbirden over fra Ski til Bergen forrige lørdag (54 mil). Man merker litt tresmak i ræven etter 30-40mil, selv på en forholdsvis komfortabel sykkel. Tror jeg heller ville gått for en gel-pad enn saueskinn, hvis jeg skulle finne på å kjøre 50mils dagsetapper oftere. Varmehåndtak er kjekt å ha hvis du pleier å kjøre lange turer når tempen er under 5 grader, ellers vil nok et par vinterhansker gjøre susen. Da jeg kjørte over fjellet forrige helg, brukte jeg sommerhansker og vann/vindtette overtrekkshansker. På vidden var det mellom 3 og 5 grader hele veien, og jeg ble aldri kald på hendene.
Girindikator er nok ingen dum ide, har tenkt tanken flere ganger selv. Spesielt når man kjører aktivt er det greit å vite om man kan forvente om sykkelen letter på framhjulet eller ikke, på vei ut av svingen (2. eller 3. gir?). Men som andre har nevnt, så klarer man seg jo greit uten også. Du må nesten vurdere selv om indikatoren er verd pengene..

Posted: 13 Oct 2006 13:38
by Gixxerman
Har padding i rævva på skinndressen så for meg går det helt fint. Eneste jeg merket etter Moldeturen var sliten i høyre håndledd/underarm grunnet vibrasjoner fra gasshåndtaket, og delvis kramper i musklene på yttersiden av låret rett under hofta. Hver gang jeg skulle strekke på beina, så fikk jeg smått av kramper her. Litt vanskelig da å sette beinene opp igjen på fotpinnene
