Førerkort MC: intensivkurs i Nordfjordeid

Prat om tung MC.
MrBlue

Førerkort MC: intensivkurs i Nordfjordeid

Post by MrBlue »

I sommer tok jeg førerkort for klasse A på intensivkurs ved Bjørlo trafikkskole (http://www.forerkort.no) i Nordfjordeid. Her er min dom:

Tenk deg godt om før du bestemmer deg for å prøve deg på intensivkurset!

Kjøreskolen består av to kjørelærere, Torill og Arild Bjørlo (ja, de er gift)... Torill er lærer for bil, Arild for både bil og MC.

Kjørelæreren for MC var dårlig organisert og jobbet fra syv om morgenen til elleve om kvelden hver dag, inkludert helger, i sesongen. Dette var ikke heldig for undervisningen. Foruten meg var det tretten andre elever ved skolen (både bil og MC). Blant de som hadde Arild, opplevde samtlige ham som stresset, verbalt ufin og upedagogisk. Elevene måtte være tilgjengelig for kjøring hele dagen fordi kjøretimene ble satt opp underveis hver dag. Du kan risikere å få en kjøretime kvart over ti på kvelden (som varer til kl. elleve) og neste time halv åtte om morgenen neste dag. Mellom øktene ble det mye dødtid som ikke kunne brukes til noe fornuftig fordi jeg aldri visste sikkert når neste kjøretime skulle være. Arild kom nesten alltid for sent til timene, og avsluttet dem ofte for tidlig.

Teoriundervisningen var tilnærmelsesvis fraværende. Arild hadde dog kopiert noen sider fra NMCU sin kjøretekniske veiledning "Full Kontroll" som han viste på overheaden. Jeg har større utbytte av å lese boka på egenhånd (anbefales, se lenke under).

Når det gjelder kvaliteten på den kjøretekniske undervisningen føler jeg meg ikke kvalifisert til å bedømme den i særlig grad, i og med at jeg ikke har noe sammenlikningsgrunnlag. Jeg tar meg likevel friheten til å nevne at det kan være noe problematisk å konsentrere seg om det kjøretekniske med en stressa, ufin og gneldrende vestlending bakpå...

Nytt for 2006 sesongen var obligatorisk sikkerhetskurs på bane, som ble gjennomført i Ålesund. Dette hadde vanskelig latt seg gjøre, hadde det ikke vært for at et par av elevene hadde biler som vi kunne kjøre til og fra Ålesund. Til tross for at jeg i god tid hadde sendt en e-post til kjøreskolen, hvor jeg ba om en oversikt over alle kostnadene i forbindelse med intensivkurset, ble jeg ikke informert om de 2800,- sikkerhetskurset kostet før jeg hadde vært i Nordfjordeid et par dager. På sikkerhetskurset hadde vi en fantastisk kjørelærer fra en trafikkskole i Ålesund! Det var utrolig morsomt og verdt hver eneste krone, så takk til deg!

Alt i alt var det en utfordring å holde humøret oppe og fokusere på å lære å kjøre MC med en upedagogisk og utbrent kjørelærer bakpå.

Men... Lappen fikk jeg :D

Lenke til Full Kontroll fra NMCU:
http://www.nmcu.org/kompetanse/index.html
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Post by RH racing »

jaja...shit happens ;)
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
MrBlue

Post by MrBlue »

hehe! der sa du det... ;)

Men, som nevnt, så endte det godt :smt038
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Har selv en kompis som benyttet seg av dette intensivkurset. Han har sagt mye som jeg kan lese igjen i posten din. Dette er såpass graverende at folk burde ta av stand fra slik opplæring!

Det viser seg at god opplæring har alt å si for å legge grunnlaget til å bli en god motorsykkelist.

Vet ikke hvem du hadde på bane, men jeg er nesten sikker på at det enten var Sigvart (skadet kne, går litt rart) Eller Myre, morsom krabat med grått hår?
Begge to er utrolig dyktige kjørelærere og er utrolig morsom! Jeg hadde all opplæringa mi med Sigvart, angrer ikke ett sekund på det:)

Mvh
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Acehole
MC: Kawasaki Versys

Post by Acehole »

Var dette et slikt kurs at du tok alt i løpet av en uke eller noe?
Du bor såppass langt unna at du bodde på stedet under hele opplæringen?

Hørtes jo helt håpløst ut hele greia, men gratulerer med lappen :D

Det banekurset hørtes forresten kult ut, nesten litt synd at det ikke var noe slikt når jeg tok lappen (selv om det var dyrt).
supermons
Administrator
MC: Suzuki GSX750

Post by supermons »

Acehole wrote: Hørtes jo helt håpløst ut hele greia, men gratulerer med lappen :D

Det banekurset hørtes forresten kult ut, nesten litt synd at det ikke var noe slikt når jeg tok lappen (selv om det var dyrt).
Banekurset var veldig lærerikt. Er forresten glad jeg tok lappen over en lang periode med en oppvakt lærer. For dette hørtes ikke så veldig ut som en god læringsprosess :(
MrBlue

Post by MrBlue »

Jeg blir veldig glad når jeg leser kommentarene i denne tråden -det var akkurat denne responsen jeg håpet på! :)
LordShaft wrote:Vet ikke hvem du hadde på bane, men jeg er nesten sikker på at det enten var Sigvart (skadet kne, går litt rart) Eller Myre, morsom krabat med grått hår?
Myre var Mannen! -med stor M... ;)
Acehole wrote:Var dette et slikt kurs at du tok alt i løpet av en uke eller noe?
Du bor såppass langt unna at du bodde på stedet under hele opplæringen?
Tok teori og bestilte oppkjøring på forhånd. Resten tok jeg i løpet av 9 dager mens jeg bodde på stedet (losji inkludert i pakkeprisen på intensivkurset).
Acehole wrote:Hørtes jo helt håpløst ut hele greia, men gratulerer med lappen ?
Takker og bukker :smt041
Acehole wrote:Det banekurset hørtes forresten kult ut, nesten litt synd at det ikke var noe slikt når jeg tok lappen (selv om det var dyrt).
Lærte mye på sikkerhetskurset på bane. Var dessuten så heldig at jeg traff sensoren jeg skulle ha på oppkjøringa der. Han så litt på kjøringa, og jeg fikk noen tips som kom godt med! For dere som ikke har vært på et slikt kurs, arrangerer blant annet NAF og NMCU liknende kurs, så hiv dere på! Det er lærerikt og kjempegøy! :D
demons wrote:Er forresten glad jeg tok lappen over en lang periode med en oppvakt lærer. For dette hørtes ikke så veldig ut som en god læringsprosess
Der traff du hodet på den berømte spikeren :smt021 :)
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

LordShaft sa:
Vet ikke hvem du hadde på bane, men jeg er nesten sikker på at det enten var Sigvart (skadet kne, går litt rart) Eller Myre, morsom krabat med grått hår?
Begge to er utrolig dyktige kjørelærere og er utrolig morsom! Jeg hadde all opplæringa mi med Sigvart, angrer ikke ett sekund på det:)

Mvh
-Shaft-
Så du synes at Sigvart er en god lærer?
arildjohan

Post by arildjohan »

Siden du fikk lappen på 9 dager fikk du valuta for pengene. Det vil alltid bli press på elevene for å få dette til på 9 dager. De som velger intensiv opplæring tåler oftest tidspresset. Du gjorde det tydeligvis ikke.

Jeg hadde ansvaret for å få deg ferdig. Den andre kjørelæreren skulle bare kjøre deg 3 timer. Han hadde ikke ansvaret for at du besto. Det er heller ikke prestasjonskrav i kjøregård. Det er det til førerprøven.

På 9 dager skulle du kjøre 20 timer og kjøre opp. Det blir ca. 2,5 timer per dag. Pluss teorikurs. Samlet teori er ca. 7 timer. Hvis du ikke tåler så tett timeplan, bør du velge en annen form for undervisning. Info om kursopplegg står på vår nettside, og sendes i tillegg ut som mail til alle elever sammen med priser. Det fremgår også av vår nettside at intensivkurs ikke passer for alle.

Annet: Du ble orientert om at Statens vegvesen la ned oppkjøringa på Eid for sesongen 2006. (De har startet opp igjen i 2007) Dette ble ikke kjøreskolene orientert om før 23. mai. Likevel ordnet vi oppkjøring for deg et annet sted. Det kalles behjelpelighet. Men dette er du ikke interessert i å få frem i innlegget ditt. Du er på jakt etter medfølelse.

Jeg og noen andre har kommentert ditt innlegg tidligere. Men du har maktet å sensurere bort våre kommentarer. For våre svar var ikke fordelaktig for deg. Dette sier litt om din personlighet. Dessuten navngir du noen, men skjuler deg selv. Det kalles feighet!

God mc - sesong til dere andre. Kjør sikkert!

Hilsen
Arild Bjørlo - http://www.forerkort.no
Winalot

Post by Winalot »

Veldig bra at kjøreskolen kommer inn her og kommenterer utsagn, dette skal dere ha all ros for. Når det kommer til kjøreopplæringen har jeg derimot ingen erfaring med dere, så skal forholde meg taus på det punktet :)
Image
Speedy Gonzales
MC: Z1000 08

Post by Speedy Gonzales »

Må le litt.

Atter en gang er vi blitt vist at det finnes 2 sider av en sak :wink:
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Leo

Post by Leo »

Jeg vurderte selv Bjørlo Trafikkskole da jeg skulle ta lappen, men var heldig og fikk plass i hjembyen min likevel. Jeg TROR kanskje jeg ville sett litt mer positivt på opplevelsen, da jeg er ganske tilpassningsdyktig. Likevel synes jeg arildjohan burde ta kritikk til etteretning. Man kan lære av kritikk.

Ingen er perfekte og spesiellt ved et intensivkurs settes det store krav til instruktørene. Jeg sier på ingen måte at arildjohan står for en dårlig opplæring, men jeg er HELT sikker på at Bjørlo Trafikkskole, som alle andre, kan bli bedre på enkelte punkter.

Mitt inntrykk av Bjørlo Trafikkskole hadde vært bedre om arildjohan hadde vært litt mer ydmyk ovenfor en av sine betalende klienter. Jeg synes arildjohan sitt svar virket litt som type "asscovering", dog er det kun mitt personlige inntrykk. Selvfølgelig forstår jeg at det er frustrerende å bli "hengt ut" på et forum, men det bør ikke komme i veien for proffesjonell opptreden.

arildjohan, jeg håper dere med suksess fortsetter å levere deres tjeneste, gudene skal vite det behøves her i Norge. Stå på, men i en travel værdag, ikke glem å lytte. Kanskje dere burde lage et evalueringssjema dere kunne be deres klienter fylle ut sånn ca. dagen før oppkjøring. Tilbakemelding er avgjørende for selvutvikling.
01' Honda VTR SP-1
99' Ford Mondeo 2,0 GHIA - Solgt.
91' Ford Sierra 2,0 DOHC
Bilmekaniker/Tekniker
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

må si meg mye enig med det Leo skirver.

Ta litt selvkritikk, slikt blir man bare bedre på.
Jeg har selv kompiser som har tatt førerkortet via dine tjenester og de har nevnt ting som er langt fra bra nok i en slik opplæring (etter mine krav)

Det er som sagt STOR forskjell på å være ansvarlig for at en person står på oppkjøringa eller lære han opp så han blir en god sjåfør!

No har jeg ikke hatt noe som helst med dere å gjøre. Så dette er basert på historier fra kompiser.

Nei ta ting til etteretning og bli bedre. :wink:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
stian

Post by stian »

Jeg er no litt skeptisk til å ta førerkort på 9dager.. bli litt som å kjøpe seg doktorgrad i thailand spør du meg... Men jeg vil si arild her virket som en kurant fyr hvis du hører på det han sier.. Det ligger litt i kortene at det blir stresset og mye og gjøre (mye fram og tilbake) for og få inn alle de timene på 9dager...
arildjohan

Post by arildjohan »

Jeg har kjørt mc i 35 år rundt omkring i verdens avkroker. Jeg overlever bl.a. fordi jeg mistror de andre aktørene rundt meg. Og fordi jeg har en viss innsikt. Jeg behersker de grunnleggende ting ved mc-kjøring. Og jeg har flaks.

Dere er opptatt ved det pedagogiske. Først: Det er ikke alle som bør ta mc-lappen. Jeg avviser noen. Det kan være at jeg ser at de har en personlighet som vil medføre at de dreper seg. Jeg ønsker ikke å måtte stå til ansvar for foreldre i ettertid. Jeg driver heller ikke mc-opplæring fordi jeg trenger pengene. Jeg driver mc opplæring fordi jeg setter pris på den friheten og natuopplevelsen jeg får når jeg beveger meg på 2 hjul (jeg er pasjonert custom-kjører - og benytter oftest halvhjelm).
Dette er utgangspunktet. Når mine elever forstår og absorberer og kjører slik jeg underviser dem, så kjører de sikkert. Punktum. Vurderingsskjema kan være greitt for en fersk mc-lærer. Men jeg har min innsikt. Etter 35 år på vegen vurderer jeg konstant mine handlinger i forhold til: mc, elever, veg, natur, dyr langs vegen, andre kjørende og gående. Og jeg vurderer om jeg er takknemlighet nok mot Vår Herre for den flaks han har gitt (og fremdeles gir) meg de gangene elever absolutt skulle ut av vegen i 80 km/t med meg bakpå. Jeg har tenkt å kjøre mc til jeg er 140 år (men jeg kan jo ombestemme meg). Derfor trenger jeg Vår Herres omtanke og mye flaks ennå en stund.

Det er vanligvis uproblematisk å motta undervisving 2-3 timer per dag. Hver dag - 9 dager. Men det kreves litt mental aktivitet , i tillegg til de praktiske øvelsene, for å få ting til å sitte. Det er fordel med en viss legemshøyde og en viss muskelkraft. Og det er fordel med et robust nervesystem. Derfor passer våre kurs over 9 dager for svært mange. Men ikke for alle

Mvh.
Arild Bjørlo
http://www.forerkort.no/motorsykkel.htm
Post Reply