Tenk deg godt om før du bestemmer deg for å prøve deg på intensivkurset!
Kjøreskolen består av to kjørelærere, Torill og Arild Bjørlo (ja, de er gift)... Torill er lærer for bil, Arild for både bil og MC.
Kjørelæreren for MC var dårlig organisert og jobbet fra syv om morgenen til elleve om kvelden hver dag, inkludert helger, i sesongen. Dette var ikke heldig for undervisningen. Foruten meg var det tretten andre elever ved skolen (både bil og MC). Blant de som hadde Arild, opplevde samtlige ham som stresset, verbalt ufin og upedagogisk. Elevene måtte være tilgjengelig for kjøring hele dagen fordi kjøretimene ble satt opp underveis hver dag. Du kan risikere å få en kjøretime kvart over ti på kvelden (som varer til kl. elleve) og neste time halv åtte om morgenen neste dag. Mellom øktene ble det mye dødtid som ikke kunne brukes til noe fornuftig fordi jeg aldri visste sikkert når neste kjøretime skulle være. Arild kom nesten alltid for sent til timene, og avsluttet dem ofte for tidlig.
Teoriundervisningen var tilnærmelsesvis fraværende. Arild hadde dog kopiert noen sider fra NMCU sin kjøretekniske veiledning "Full Kontroll" som han viste på overheaden. Jeg har større utbytte av å lese boka på egenhånd (anbefales, se lenke under).
Når det gjelder kvaliteten på den kjøretekniske undervisningen føler jeg meg ikke kvalifisert til å bedømme den i særlig grad, i og med at jeg ikke har noe sammenlikningsgrunnlag. Jeg tar meg likevel friheten til å nevne at det kan være noe problematisk å konsentrere seg om det kjøretekniske med en stressa, ufin og gneldrende vestlending bakpå...
Nytt for 2006 sesongen var obligatorisk sikkerhetskurs på bane, som ble gjennomført i Ålesund. Dette hadde vanskelig latt seg gjøre, hadde det ikke vært for at et par av elevene hadde biler som vi kunne kjøre til og fra Ålesund. Til tross for at jeg i god tid hadde sendt en e-post til kjøreskolen, hvor jeg ba om en oversikt over alle kostnadene i forbindelse med intensivkurset, ble jeg ikke informert om de 2800,- sikkerhetskurset kostet før jeg hadde vært i Nordfjordeid et par dager. På sikkerhetskurset hadde vi en fantastisk kjørelærer fra en trafikkskole i Ålesund! Det var utrolig morsomt og verdt hver eneste krone, så takk til deg!
Alt i alt var det en utfordring å holde humøret oppe og fokusere på å lære å kjøre MC med en upedagogisk og utbrent kjørelærer bakpå.
Men... Lappen fikk jeg

Lenke til Full Kontroll fra NMCU:
http://www.nmcu.org/kompetanse/index.html